Még a vak is látja, hogy a zárt csoportok aranykorukat élik. Persze nem mindegyik. Mondhatnád, hogy te rendszerint az összesből kilépsz, mert egy hét után téped a hajad, hogy miért kell a tagoknak mindent megosztaniuk, egyébként sem vagy rájuk kíváncsi. El kell árulnom: ha ilyen csoportban vagy, az csak egy tömeg összezárva, és nem közösség. Persze hitegethetjük magunkat, hogy a demokrácia működteti a csoportot (= mindenki posztolhat ész nélkül), de van itt valami: ha semmilyen formában sem tudsz profitálni a csoportodból, akkor valamit nagyon nem jól csinálsz. Itt az ideje, hogy megértsd, miért érdemes átállni 'a csak az admin posztol'- modellre, na meg azt, hogy hogyan haladhatsz egyről a kettőre, hogy végül elérd a 99%-os aktivitást a csoporton belül.

nicole-honeywill-1259391-unsplash.jpg

1. Létezik szabályzat + Misszió a csoportban? (tudod, hogy miért csinálod?)

Egy előző bejegyzésben ezzel már részletesen foglalkoztam, a zárt csoportokról készített online kurzusomban pedig még példát is mutatok arra, hogy hogyan kezdhetsz neki a szabályzatodnak. Ez most nem jelenti azt, hogy rohannod kell megvenni, ugyanis még mielőtt beleásnád magad a témába, azért egy dolgot jó, ha őszintén bevallasz magadnak: mi a célod a csoporttal? Csak azért csinálod, hogy legyen, és mert jól mutatnak a számok? Ez nem elég jó célnak. Szeretném, ha egy pillanatra őszinte lennél magaddal, és átgondolnád, hogy mégis mire használnád a csoportot? Ugyanis képzeld: ha ügyes vagy, nemhogy 99%-os aktivitást tudsz elérni a csoportban, de mindenekfelett fizető ügyfeleket is szerezhetsz. Ne az e-mailre hagyatkozz, amit kiküldesz nekik, az úgyis a spam mappában landol. Foglalkozz velük akkor is, amikor semmit sem akarsz eladni..

Volt már példa arra, hogy egy konzultáció után valaki lezárt a csoportját. Több ezren voltak benne. Hogy miért? Egyszerű. Egy rosszul megcélzott közönséget ért el, csak azért, mert össze-vissza posztolt a csoportban, ő maga sem tudta, hogy ezt lehet másképp is csinálni.

"Oké, Nóri, de mégis mi lehet a célom egy csoporttal?" - kérdezhetnéd, méghozzá jogosan.

Nos, nézzük csak:

- rendezvénysorozatot építhetsz ki - ez lehet meetup, workshopok, előadások, konferenciák,
- erősítheted az énmárkád/márkád,
- nyithatsz egy online akadémiát (képzeld, ezt bárki megteheti pl. a webunin!), ahogy azt én is tettem, és megoszthatod a tudásodat velük ilyen formában is,
- közösséget építhetsz a mozgalmad köré - ehhez érdemes ismerned a saját metódusodat, és a területedet érintő hitrendszeredet (= tisztában kell lenned a saját énmárkáddal), még izgalmasabb, ha speciális programokat találsz ki, ahol pl. egy kihívás formájában kísérheted végig őket egy úton
- aktív bázist építhetsz magad köré, akik minden tartalmadat fogyasztani fogják,

2. Túl gyors növekedés?

Tudom, hogy vonzó az, amikor naponta több ezren akarnak csatlakozni a csoportodhoz, mert tegyük fel a média felfigyelt rá, vagy épp valamelyik influencer, és szépen terelik a tömeget feléd. Vagy épp a neved és a témád miatt organikusan várnak tömegek a beengedésre. A Napközi alig 700 főt számlál, 1,5 éve hoztam létre. Nem az a célom vele, hogy mindenki ott legyen. A csoport "kapujában" rendszeresen százak várnak beengedésre, de mivel a legtöbben a kérdést sem válaszolják meg, vagy épp nem illik rájuk a szabályzati kiírás, ezért sokan nem kerülnek be. Tudom, hogy milyen az, amikor heti 1 millió embert érsz el a Facebookon, bennem már a számok hajszolása nem él motivációként. Oda szeretnék figyelni a közösségre, szeretném tudni, hogy kik vannak ott, mi a problémájuk, ugyanis így tudok olyan tartalmat gyártani, ami számukra hasznos. Szoktam mondani, aki nem tud ezer embert aktivizálni, vagy százat, és nem tud belőlük egy olyan aktív közösséget kialakítani, amiből akár még meg is élhet, hiszen a tudását adja át, segíti őket, akkor a több százezret sem érdemli meg.

A túl gyors növekedés eredménye a csoporton belüli káosz, aminek az eredménye az, hogy egy idő után követhetetlen az, ami ott történik. Ha egy tanácsot megfogadsz tőlem, mindig szakaszosan engedd be az embereket. Hogy mire is gondolok? Egyszerű: engedj be 100 embert, vagy 50-et, tanuld meg őket kezelni, nekik gyártani tartalmat, foglalkozz velük, majd akár pár hónap múlva engedj be még ugyanennyit. A folyamatos beengedés is tud káoszt szülni, a szakaszos eredménye viszont az exkluzivitás. Döntsd el: össze akarsz omlani több ezer ember alatt, vagy lépcsőzetesen építkezni, mindig pontosan akkora közösséget kezelni, amit épp elbírsz? Utóbbira eddig semmilyen felületen nem volt lehetőség, jó, ha itt kihasználod.

3. Túl sokat posztolsz?

Az én módszerem arról szól, hogy csak az admin posztol, a tagok pedig kommentben tudnak válaszolni, reagálni. Annak idején sokan mondták, hogy "ezt nem teheted meg egy csoporttal!", én mégis megtettem. Milyen érdekes, hogy időközben az online kurzusom és a témáról szóló bejegyzésem hatására mások is elkezdték használni, és a visszajelzéseik arról szólnak, hogy idézem "vágni lehet a különbséget". Nyilván. Végre nem idegenek posztjait látod arról, hogy éppen hol tart a fogyókúrájában, vagy hogy idegileg mennyire tépázta meg a gyereke. Végre azt látja, amiért ott van. Oldd meg a problémáját, adj neki olyan nézőpontot vagy mindsetet, amit máshol nem kap meg, érezze, hogy különleges, azért mert ott lehet a csoportban, és maradni fog. Na ugye. Tartsuk a célon a szemünket, és ez igaz a zárt csoport kommunikációjára is.

4. Megéri nekik a csoportban lenni?

A leggyakoribb hiba az, ha nem adsz semmi olyan pluszt, ami miatt az emberek ott akarnának maradni a csoportban. Nem értesíted őket előre az akciókról, nem szervezel nekik rendezvényeket, meetupokat, nem adsz nekik speciális programokat, amiken csak ők vehetnek részt, és így tovább. Ha egy filmről van szó, tedd be a forgatókönyvírókat, ha színész vagy, mutasd meg, hogy éppen mi történik a forgatási napokon, ha a főzésre épül a blogod, vagy az anyaságra, csinálj élőket, ha edző vagy, adj plusz tartalmat, pl. letölthető edzéstervet. Érezzék azt, hogy itt valami más történik, mint bárhol máshol.

5. Találkozol velük?

Az összes csatornával ellentétben itt borzasztóan fontos a személyes kontaktus lehetősége. Meetupok, találkozók, workshopok, előadások, táborok.. Bármi, ami csak a csoport tagjainak szól. Ha elég jól meghatároztad a csoport célját, és ennek megfelelően engedted be az embereket és kommunikáltál, akkor az eredmény a következő: mindenki lelkesen búcsúzik el a másiktól a rendezvény végén, mert végre hasonló emberekkel találkozott, olyanokkal, akik megértik őt. Elég 1-2 nem odaillő embert beengedni a csoportba - mert nehogy megbántsd a lelkét -, és ez a fajta egyensúly bomlik. Következetesség - borzasztóan fontos. Mindig lebegjen a szemed előtt, hogy mi a cél: másokat boldoggá tenni, vagy a célod felé haladni a megfelelő emberekkel.

Ám mégis a legfontosabb: nincs aktív közösség személyes, offline megjelenés nélkül. Nem magazinok, nem TV, felejtsd el szépen. Egyszerűen csak adj lehetőséget arra, hogy találkozzanak veled a való világban. Hidd el, díjazni fogják, arról nem is beszélve, hogy később kommentekben jelzik, hogy mekkora élmény volt, vagy hogy amit mondtál nekik, bejött.. Ennél jobb reklámot pedig a csoport többi tagja elé nem is tehetnél ki.

+ TIPP: Oktass a csoportban!

Ha mellékesen szeretnél eladni 1-2 könyvet, programot, érdemes akár speciális oktatós csoportokat létrehozni, ahol hetente, vagy bizonyos időszakonként tartasz élőt, ahol egy-egy folyamatról beszélsz. Mellékesen mindig el tudsz adni egy terméket, de sok esetben ez inkább a saját szakmai mindseted terjesztésére jó eszköz. Gondolj az egészre úgy, mint egy sulira, ahova az emberek élvezettel járnak, mert a végén azt a végkimenetelt tudhatják magukénak, ami megoldja a problémájukat - ugyanis Te ezt nyújtod számukra. Találd meg, hogy a te közösségednek mi a legnagyobb problémája, és készíts egy oktatós csoportot - vagy mondjuk kurzust, ahol a támogató csoportot grátiszban tudod adni plusz tartalommal (pl. élőkkel).

Összességében jó szem előtt tartani, hogy rengeteg lehetőséget tartogat magában egy zárt csoport, és olyan "egészséges" közösséget építhetsz, amire eddig soha nem volt példa. A fenti tippek, és a már megjelent anyagok sokat segíthetnek abban, hogy végre beinduljon a te csoportod is, és olyan közösséget építhess, akik biztos hátteret garantálnak számodra a jövőben.

Kapcsolódó tartalom:
Így építs aktív közösséget egy zárt csoportban
Facebook zárt csoport kialakítás + hatékony menedzsment online kurzus