Teljesen mindegy, hogy Budapestről van szó, vagy Sydney-ről, érezhető a feszültség, ha a közösségi médiára terelődik a téma. Mondják a konzultációkon, hogy nem akarnak influencerek lenni (bármilyen trendi is annak lenni ma), én meg nyugtatgatom őket, hogy szerencsére már más a trend, lehet építeni zárt csoportot, ahol viszont majd 100%-os elérést generálhatsz (boldogan mutatok statisztikákat), és ha az instagramot okosan használod, komoly eredményeket érhetsz el. Ugyanis a közösség ki van éhezve a minőségi, értelmes tartalomra, ami NEKIK is ad valamit - a látványon kívül.

ke_pernyo_foto_2018-09-04_19_11_49.png

A "nem-tudom-te-ki-vagy-de-szépek-a-ruháid-járod-a-világot-és-van-ötmillió-követőd-miközben-tegnap-regisztráltál" típusú profilok ugyanúgy tehetnek arról, hogy az instagram elérései sem olyanok, mint régen. Több platformon olvasok arról, hogy az elmúlt hetekben 50%-al visszaesett az átlagos elérésük, és nem értik, hogy mi van. Aztán a következő posztban felteszik a kérdést: hogyan lehetne több követőm? Rosszul gondolkodnak. A helyes kérdés mindig az, hogy hogyan tudom szolgálni a meglévő követői bázisomat..

Annak idején pontosan azért volt nagy sikere az írásaimnak, mert egy tól-ig távot mutattam be: a lány a szomszédból hogyan valósítja meg az álmait, és alakít ki egy olyan életet, ami boldoggá teszi. 3 könyvben és több száz bejegyzésben mutattam be ezt az utat. Ha jobban megnézed, az én generációmat követő "influencer-" generáció nagy része már nem az üzenetre fókuszál, hanem a külsőségekre.. 

Sokszor persze nem azért, mert ez a célja.

ke_pernyo_foto_2018-09-04_19_54_22.png

Sokan fordultak hozzám az elmúlt években, hiszen nem tudták, hogy mit hogyan kellene. Azért posztolták azt, amit, mert MINDENKI ezt csinálta, és gondolták, biztosan ez a követendő út (közben az, akit mintáznak sem tudja, hogy mit és miért csinál :D ). A könnyű utat választották, miközben olyan sztorik voltak az életükben, amivel sokkal emberibb énmárkát tudtak volna építeni elkötelezett bázissal. Ehelyett persze választották azt, amelyik csak arról szól, hogy "tökéletes focista férjem van, a táskám tartalmát naponta ötször öntöm ki a most épp menő kávézóban a kávém mellé és tolom fel instagramra (többnyire a Leóból, mert most épp az a menő, de két éve még a Libertében csináltam ugyanezt), és valamilyen csodás módon MINDEN nap más ruha van rajtam. A táskáim feléről persze nem kell tudnod, hogy kamu Gucci." - elhiszem, hogy nem akarsz közéjük tartozni.

És tudod mit? Még közöttük is van olyan, aki ha VÉGRE megmutatná az emberi arcát, sokkal többet érne el vele.. Helyette mutatja, hogy minden tökéletes, miközben a kulisszák mögött naponta ötször borul ki, hogy "már megint ki kell raknom, hogy tökéletes az életem, miközben nem az. A férjem csal/én csalom, és ha tehetném már rég elhúztam volna innen".

EZ NEM ÉNMÁRKA.

Ez egy 0-24-ben tartó reklám az insta feededben..

Aztán ott a másik oldal, az, aki a MINŐSÉGI tartalomgyártásra teszi fel mindenét. Az a célja, hogy értéket adjon a  közönségének, hogy segítse őket. Legyen szó Gary Vaynerchukról, Bánkuti Daniról, Matt Komo-ról, Alen Palanderről, vagy épp Dan Mace-ről, ezeket a srácokat az újhullámos kontentzsenikként tartom számon. Ők azok, akik megértették (az egyikük a Go Pro ex Head of Social content), hogy NEM ELÉG, ha minőségi képeket raksz ki. Sokan megteszik, elveszel a zajban. Muszáj személyes tartalommal felturbózni, ám ehhez önismeretre is van szükséged. Azért meg bizony tenni kell, és ha megnézed, ezek a srácok olyan brutális tapasztalattal a hátuk mögött kommunikálnak, hogy a hitelességük NEM kérdés. Feltöltenek, és adnak valamit, és azt érzed, akarod tudni, hogy mi lesz velük holnap.

ke_pernyo_foto_2018-09-04_20_28_50.pngKép: @mattjkomo

Na, én pontosan ilyen énmárkákon dolgozom a világ minden pontján. Olyanokén, akiknek van valami tudás és tapasztalat a kezében, akik képesek problémákat megoldani, vagy egyszerűen csak inspirálni a másikat. Az egyik új ausztrál ügyfelem a fentiekhez hasonló fiatal, sikeres srác, aki addig, amíg nem hozott minket össze az élet, ment a többiek után.. Posztolta a tökéletes életéről a képeket, miközben mindig érezte, ettől sokkal többet is kihozhatna a profiljából, csak épp nem tudta, hogyan. Idegesítette, hogy az emberek a külseje miatt foglalkoznak vele, és nem azért követik őt, mert mondjuk vicces, vagy inspiráló - közben ebből az arcából semmit sem mutatott. Helyette a "hottie" vagy a "beautiful" kommentek árasztották el a szívecskékkel zsúfolt komment szekciót. Közben tök másra vágyott,

.. ám az emberek azt látják, amit mutatsz magadból - ha másokat másolsz, akkor annak a képnek, amit kivetítesz köze nem lesz hozzád. Szóval csak óvatosan.

A következő összeállítást eredetileg neki készítettem. Segíteni akartam abban, hogy rájöjjön, nem olyan félelmetes ez az egész tartalomgyártósdi, csak tudnod kell, hogy mit is akarsz valójában. Ezért kielemeztem, hogy mit csinálnak a fenti profilok, megnéztem, hogy én mit csinálok, mi működik, mi mit generál, mik azok a szükséges tartalomtípusok, amikkel azt éred el, hogy az emberek jobban megismerjenek, és teljes képet kapjanak rólad. Teljesen mindegy, hogy egy blogon, vagy instán, esetleg egy zárt csoportban használod őket, garantáltan működni fognak, onnantól meg aztán teljesen mindegy, hogy mi történik az algoritmussal, a közönségedet el fogod tudni majd érni.

Az énmárka folyamatosan, velünk együtt változik, így az, amire tavaly fókuszáltam, idén már több, mint valószínű, hogy nem tartozik a témáim közé, mert egyszerűen NEM érdekel. Ez ugyanígy lesz nálad is, pontosan ezért érdemes, ha tudatosan követed a fejlődéssztoridat. Ha azt gondolod, hogy mindig az lesz, ami most van, akkor el kell mondanom: tévedned kell.

A következő ábra, és maga a bejegyzés is azoknak lesz hasznos, akik megjárták a hullámvasutat:

1. felépítettek valamit,
2.
elértek a tetőpontra,
3. összeomlott körülöttük minden/vagy kiégtek/valami történt velük,
4.
majd a tapasztalataikat alapul használva újra kellett definiálniuk magukat.

A következő ábra is erről a folyamatról szól:

0-dvq_febkujfpwwv3.jpg

Enélkül is lehet sikeres énmárkát építeni, csak engem az a fajta nem érdekel. Hozz valamit, tapasztalj meg egy utat, ismerd az összes fáziást, tudd, hogy melyik lépcső mivel jár érzelmileg, milyen szintek vannak, és persze ne felejtsd el a szinteken előbukkanó szakmai és magánéleti nehézségeket, és persze hogy mi volt a megoldásod. Utána indulhat a tartalomgyártás.

HASZNOS TIPP:

Ezért fontos mindig a hasonló területen mozgókkal értekezni. Ma többek között például azért volt szuper leülni Wolf Gáborral, mert megerősített abban, hogy merre tovább 2019-ben. Az egyik legjobb barátom, Bánkuti Dani is hasonló területen mozog, a gyakori telefonbeszélgetéseink mindig segítenek abban, hogy beazonosítsuk, hol vagyunk és mi a következő lépés. Egy percre nem merült fel bennem, hogy bármelyikük konkurencia lenne. Áldom az eget, hogy az életem részei. Biztosan nem lehet könnyű anélkül, hogy elmondanád valakinek, hogy min mész keresztül, a másik meg azt mondaná: "Ugyanez van." És részletekbe menően elmondja a tapasztalatát, és segít neked - és ez működik oda-vissza.

Szóval.

1. feladat: Legyél őszinte magaddal, vagy ha nem megy, kérj külső segítséget, és nézd meg, hogy mi az a probléma, amit megoldasz a szolgáltatásoddal vagy a termékeddel. Lehet, hogy azt mondod, hogy ötezer követőt hozol az ügyfeleknek havonta, közben meg a közösségépítésben vagy jó. Lehet, hogy azt mondod, stylist vagy, közben meg ettől speciálisabb a történet, ugyanis minimál ruhatár összeállításában vagy erős. Esetleg azt mondod, hogy párkapcsolati téren vagy coach, miközben csak olyanok járnak hozzád, akik épp válás előtt állnak.

Ilyenkor mindig érdemes megnézni, hogy miért vagy jó ezen a területen? Többnyire azért, mert lehet, hogy már ötször váltál, vagy mondjuk végignézted a szüleid válását. Ha nem megy, akkor kérdezd meg azokat, akik járnak hozzád, hogy miért választottak téged, és miben segíted őket. Ott lesz az..

2. feladat: Ha pedig kristálytiszta, hogy mi az erősséged, még mindig nincs vége az útnak. Most jön megint az ábra. Tessék végignézni, hogy min mennek keresztül azok, akik az általad megoldott problémával JELENLEG szembenéznek. Mi az ő hullámvasútjuk. Ugyanis ezekre a problémákra fogsz válasz kontentet gyártani tele megoldással! Ilyen egyszerű.

De ehhez tökéletesen ismerned kell, hogy min mennek keresztül. Az interjúk, a kutatások ebben sokat segítenek..

rawpixel-769300-unsplash.jpg

Példa:

.. én azokkal dolgozom, akiknek ott a kezében a tapasztalat és a tudás, csak épp nem tudják, hogy hogyan mutassák ezt meg a nagyvilágnak, és hogyan teremtsenek lehetőségeket a semmiből. Arra inspirálom őket, hogy merjenek nagyban gondolkodni, és a konzultációk után rengeteg kreatív ötlettel gazdagodva pontosan tudják, hogy merre induljanak.

Hogyan definiálnám őket:

Ők azok, akik lehet, hogy most léptek ki a multiból, vagy most jöttek rá, hogy muszáj a közösségi médiával foglalkozniuk, akik látták, hogy mások nulla tapasztalattal mekkora vállalkozást építettek, akik elismertek a területükön, de nem értenek a közösségi médiához, stb. .. teljesen mindegy, hogy mi történt, valami kivágta náluk a biztosítékot, és rájöttek, nem halogathatják tovább, lépniük kell. Senki sem fogja megoldani az életüket, csak ők tehetik ezt meg..

Nekik nem kell könyörögnöm azért, hogy megcsinálják a házikat, tudják, hogy a karrierjük múlik ezen.

És most jön a lényeg:

Mivel én már egy lépéssel előttük vagyok (végigjártam azt az utat, ami előttük áll), pontosan tudom, hogy melyik szakasznál (így ennél) milyen típusú tartalmakra van szükségük (mi a lelki folyamat, stb.). Ha az én tapasztalatom nem lenne elég, 10 éve ezen a területen interjúzom, olvasok könyveket, hallgatok podcast adásokat.. Többnyire azért könnyű nekem, mert a blogolás miatt végigdokumentáltam az utat, nekem ez zsigeri szinten a napjaim része, és jól tudom, ezt kevesen teszik meg. De lehet, hogy érdemes lenne vezetned egy naplót hetente arról, hogy mik voltak a legnagyobb győzelmeid, nehézségeid, mi foglalkoztatott, ugyanis a jövőben ez rengeteg olyan tartalmat fog szolgáltatni, amivel a megfelelő ügyfeleket vonzod be. Hogy mi segít még ebben? Nekem pl. a konzultációk. Több, mint 500 óra konzultáció után egy pillanat alatt kiszúrom, hogy ki hol tart, egy picivel több beszélgetés után pedig a megfelelő irány is megvan, onnantól meg hogy tudjuk, hogy mi a probléma, amire megoldást nyújtasz, már csak folyamatokat elemzünk (min megy keresztül lelkileg, a kapcsolatai területén, stb.). Utána kezdődhet a tartalomgyártás.

Hogyan legyél jobb interjúztatásban?

Pontosan ezért vagyok erős az interjúkban is: amikor az Ushuaia backstage-ben interjúztattam Dyro-t Ibizán, az első kérdésem után arról kezdett beszélni, hogy alkoholista volt, kiégett, és emiatt meg kellett változtatnia az életét. Ott volt a sztori, ami bejuttatta az anyagomat a Thrive Global főoldalára. Megtanultam minden érzékszervemmel a másikra figyelni, aminek ilyenkor nagy hasznát veszem. Az interjút eltolta egy órával, mert későn érkeztek meg, és fontos volt, hogy rákészüljön lelkileg a fellépésére (ezt mondták), akkor már sejtettem, hogy lesz itt sztori. Aki még nem égett ki, az nem csinál ilyet. Abban az van, hogy "ide nekem az oroszlánt" és mindent le akar tudni azonnal (tapasztalat). Ahogy megérkeztem, az első kérdésem pontosan ezért az volt, hogy meséljen már arról, hogy introvertáltként milyen kint állni. Több interjúban elmondta, hogy NEM akart DJ lenni. Ez már bőven elég volt nekem, hogy összerakjam, hogy hol tart, és mi a kérdés, ami megnyitja.

Itt olvashatod el az interjút: https://www.thriveglobal.com/stories/39120-the-dyro-story-his-transformation-from-industry-burn-out-to-a-fresh-start-touring-with-martin-garrix

Arról, hogy hogyan használd a fenti ábrát azért nem írnék többet, mert ahhoz, hogy tudjak segíteni, látnom kell a személyes sztoridat, de úgy gondolom, már ez is nagy segítség lehet. Ráadásul nem szeretném a megoldásokat a kezedbe adni, azt szeretném, ha gondolkodnál egy picit.

A következő pár pont hasznos lesz, segíteni fog abban, hogy az online jelenléted egyben legyen, és ne érezzék az emberek azt, hogy az egészből hiányzik valami.

Ezek azok a tartalomtípusok, amik izgalmassá teszik az énmárkádat:

fejlődéstörténet (karrier/szakmai)

Pár napja véletlenül bukkantam rá egy profilra, ahol a több százezer követő ellenére sem tudtam meg semmit a leányzóról. Nyilván, tökéletesen nézett ki, a posztok leírása egy mondat, semmi személyesség. A blogján/honlapján nincs BIO, magyarul azt sem tudom, hogy KI Ő, HONNAN jött, és miért csinálja a blogot?  Amennyiben eddig te is hozzájuk hasonlóan a (el kell mondanom) gáz kategóriába tartoztál, akkor ideje változtatni ezen. Nem késő. Mutatom, hogy mi segíthet.  
Szóval: a sztori. A legfontosabb. Tudnod kell, hogy honnan jöttél, és hova tartasz. Fent erről már írtam, vetítsd le az életedre, és könyörgöm, használj. Van elég "szép-vagyok-és-ezért-megérdemlem-hogy-mindenki-kövessen" értéketlen szemét, ne állj be a sorba.
Ha pedig képes vagy egy picit mélyebbre ásni a témáidban, akkor érdemes kivenni 1-1 problémát, amivel gyakran szembenézel, és visszavezetni az életedben való első - és azt követő összes - megjelenésig. Hogy miért? Megnézheted, hogy akkor hogy kezelted, meg most kezelted (pl.: féltékenység-  hogyan kezelted régen, hogy kezeled most, és mi miatt tudtál változtatni - ez mindig inspiráló mások számára). Ezekből rengeteg sztorit tudsz gyártani, ugyanis a visszaemlékezős posztok adják meg a személyiséged mélységét. Másképp nem fogják érteni, hogy ki vagy és honnan jöttél. Ráadásul így jobban tudnak azonosulni veled.

fejlődéstörténet (személyes)

Mindenki maga dönti el, hogy ebből mennyit oszt meg. Addig, amíg az előző típusú posztok inkább a szakmai fejlődésedről szólnak, itt inkább arról van szó, hogy érzelmileg, vagy mint ember mennyit változtál, mit hogyan gondolsz most, stb.

 

update posztok

Értelemszerű: min dolgozol, mi történik az életedben, mi a cél, ki van hatással rád, hova utazol, stb. Gondolj csak a Jóbarátokra: mindig érdekelt, hogy most akkor Rachel meg Ross összejön-e, szóval követted a sztorit. Ugyanezt kell elérned a saját profilodnál. Azt követik, aki képes megújulni, aki képes mindig meglepetéseket okozni.. Szóval tessék másképp gondolkodni.

mérföldkövek

A Facebook ebben segít, ugyanis naponta kidobja, hogy mi történt pár éve. Ha ez nem lenne elég, görgesd végig a képeidet, rengeteg sztorira fog emlékeztetni. Ugyanez igaz azokra a mappákra, amik a gépeden őrzik a régi emlékeidet, vagy az összes olyan mozijegy, repjegy, bármi, amit az utazásaid során félretettél (én csinálok ilyet, ezek mindig rengeteg sztorit juttatnak eszembe). Akár azt is megteheted, hogy egy doksiban összegyűjtöd az összes fontos mérföldkövet, és néha megosztod őket (pl.: 5 éve ezen a napon jelent meg az első könyvem, 2 éve ezen a napon hagytam ott a munkahelyemet, 1 éve ezen a napon indítottam a vállalkozásomat). Aztán hozzáteheted, hogy mit tanultál belőle, mi volt a legnagyobb siker/kihívás/nehézség ebben a helyzetben, milyen emberré váltál, hogyan oldottad meg ugyanazt a problémát régen, és hogyan oldod meg most, vagy hogy anno el sem tudtad képzelni, hogy ez lesz egyszer, stb. A mérföldkövek jolly jokernek számítanak, ezeket mindig imádják az emberek.

véleményposztok

 Amikor valami olyan történik a nagyvilágban, amire reagálnál, érdemes megtenni (természetesen ha van köze a témádhoz/területedhez, vagy ha érintett vagy). Ezeknek a posztoknak mindig nagyobb az olvasottsága, a titok annyi, hogy gyorsnak kell lenned, és jó, ha erős véleményed van. De ha egyszerűen csak elkezded figyelni a környezetedet, azt, hogy mik az ő problémáik (pl. az ügyfeleidet), már az is sokat segíthet.

lifestyle posztok

Hogyan éled az életed, sportolsz-e, mit eszel, hogyan strukturálod a napodat, mi kapcsol ki, honnan dolgozol, hogyan működsz, stb. Ezek mindig nagyon érdekesek mások számára, mert senki sem akar valaki olyat követni, akinek csak a munkából áll az élete. Nézd csak meg, Gary Vaynerchuk sokáig tolta a "hustle mentality" sztorit, aztán valaki felvilágosította, hogy a mi generációnk már nem akar gürizni, helyette kiegyensúlyozott életet akar élni, magánélettel meg némi szabadsággal. Ez nem jelenti azt, hogy nem fog hajtani, egyszerűen csak okosan fog dolgozni (work smart, not hard).. Nyilván, azóta ő is változtatott, és beszél arról, hogy meditál (amit valahogy nem tudok elképzelni).

közösségépítő posztok

 A legtöbben erről totál megfeledkeznek. Kérdezik, hogy hogyan lesz több követőjük, csak a számokra hajtanak, és nem is érdekli azt, hogy aki ott van, miért van ott, és neki mit adhatna. Nem árt bevonni a közönséget is, kérdésekkel, kérdőívekkel ezt könnyedén megteheted. A FB zárt csoport erre tökéletes, az insta sztori pedig az új funkciókkal pontosan ebben lesz a hasznodra. Legyél kreatív, és vegyél példát Taylor Swiftről (érdemes néha modellezni jól működő énmárkákat): nem kellene a rajongói esküvőin megjelenni meglepetés vendégként, de megteszi, és nem kellene lájkolnia a követői képeit, de szintén megteszi, mert tudja, az a pár érintett, meg az erről szóló pletykák közel tartják a követőihez az egyébként szürreálisan más életet élő Taylort.

know-how

Enélkül nem tudsz okos énmárkát építeni. Enélkül egy leszel a sok közül. De ha meg mered mutatni, hogy mit gondolsz az edzésről (lásd: LifeTilt), vagy ha egyszerűen csak a kialakított metódusod egy-egy részét meg mered osztani, nyert ügyed lesz. Szakértői státuszt nem azzal fogsz szerezni, hogy az ELTE-n végeztél. Senkit nem érdekel. Engem az fog érdekelni, hogy mi az erősséged, és hogy képes vagy-e változtatni az életemen. Ha igen, várom, hogy mutasd az utat. Nem kell az összes lépést, akár csak a know-how-d minimális részét, ami pont elég ahhoz, hogy sikerélményem legyen. Utána csak hozzád fogok járni. 

Ezek azok a főbb tartalomtípusok, amiket használok, és azok a jól működő énmárkák használnak, akiket kielemeztem. Bízom benne, hogy hasznos volt a bejegyzés, és segíteni fog. Ha olvasnál még tőlem, csatlakozz a Napközi névre keresztelt zárt csoportomba, ahova csak akkor tudlak beengedni, ha neked is van egy énmárkád, és ezt honlappal/bármilyen felülettel bizonyítani is tudod.

Sok sikert!