Tudom, hogy fenn akarsz maradni, és emiatt mindenre igent mondasz, de pontosan ezzel éred el azt, hogy az ügyfeleid egyre gyorsabban tűnnek el, a híredet rontva, ugyanis jó, ha észben tartod: az emberek pletykálnak.  Ahogy a jó tapasztalataikat is megosztják, úgy a rosszat is. Nos, ha a magad főnöke vagy, ha szolgáltatást nyújtasz, és úgy érzed, mindennapos harc az életed, és abban is biztos vagy, hogy a honlapod és a közösségi média felületeid csak összezavarják az ügyfeleidet, ráadásul csupa olyan dolgot ajánlasz, amit mindenki más,.. Akkor ideje félretenni az elvárásokat, és "magadra" szabni a vállalkozásodat.

ella-jardim-669951-unsplash.jpg

Nem várhatod üres naptárral a jövő hetet, bízva abban, hogy valami változik, mert nyilván vagyonokat költesz el a Facebookon, az meg majd biztosan beválik egyszer. Felejtsd el a hirdetést, rakj félre mindent, és nézd meg, hogy mit tehetsz azért, hogy a fenti problémákat 100%-osan orvosolni tudd. Kipróbált módszerek: tartalmas, tippekkel teli, hasznos bejegyzés következik. Jegyzetfüzeteket elő!

Bizonyos időközönként elindítok 1-1 programot, amit lehet, hogy csak 10 emberrel csinálok végig, és évente csak kétszer tudnak rá jelentkezni a zárt csoportom tagjai. Már annyian kérték az évek alatt, hogy mutassam meg nekik, én hogyan használom a közösségi médiát, na meg hogyan szereztem ügyfeleket annak idején, amikor külsős közösségi média menedzserként dolgoztam, hogy májusban úgy döntöttem, nézzük meg, érdekli-e a zárt csoportom tagjait a know-how.

Rengetegen jelentkeztek, ám a felvételin csak azok jutottak túl, akiknek már
1.) volt social media tapasztalata,
2.) volt szolgáltatása, ügyfelei.

1. MERJ SZŰKÍTENI, SPECIALIZÁLÓDNI

Teljesen mindegy, hogy egy coach üzletet építesz, edző vagy, Social media-, esetleg PR szolgáltatásokat nyújtasz, azáltal, hogy a "versenytársaid" klónjává válsz a leegyszerűsített üzenettel és kommunikációval, semmit sem fogsz elérni és csak egy leszel a sok közül. Ha most a kreatív vonalat viszem tovább példaként, akkor érdemes az egészre úgy gondolnod, hogy rengeteg KKV van itthon, aki ölne azért, hogy ne havi 800 000 Ft-ot kelljen fizetnie azért, hogy valaki posztol a felületeiken. Számukra az is cél, hogy az illetőnek ugyanolyan fontos legyen az ő ügyük és missziójuk, ugyanis másképp elég nehéz lesz tartalmat gyártani..

PÉLDA:

Okkal borzasztóan sikeres a Gasztro Pr. Szauer Judit a Balaton iránti szerelmét annyira zseniálisan csomagolta egy termékbe (Gasztrotérkép), majd szolgáltatásokba, hogy mindenki, aki tudott vele azonosulni a régióban, támogatta és elkezdett vele dolgozni. Hiszen a cél közös: szeretnék, ha az emberek fejében átformálódna a Balatonról alkotott kép, hiszen ma már rég több a Balaton, mint 20 éve volt. A legnagyobb éttermekkel és szálláshelyekkel dolgozik, a médiában folyamatosan olvashatsz a projektjeiről, vérprofin használja az influencer marketinget, sőt, volt szerencséje végigkalauzolni a Vogue egyik újságíróját is a Balatonon. Nézd végig, hogy kik írnak róla referenciát a honlapján, kikkel dolgozott, mennyire különleges kapcsolata van a szakmabeliekkel, és hamar rájössz: tőle jobbat a területén nem is találhatnál.

ke_pernyo_foto_2018-07-26_21_32_08.png

Kép forrása: instagram

FIGYELEM!!!

Az ilyen jellegű vállalkozásnál viszont hihetetlenül fontos az, hogy megbízható legyél, és amit vállalsz, azt tudd is teljesíteni. Hogy miért? Azért, mert rettentően kicsi a piac, és itt nem lehet kamuzni.. Gondolj csak bele: Judit fókusza a Balaton, pár apró hiba, megbízhatatlanság, és a közösség szépen "kipergeti" őt.. Ettől persze neki nem kell félnie, hiszen Judit nagyszerű szakember, erről csak azért írok, hogy értsd, miért mernek csak kevesen szűkíteni és ennyire ráfókuszálni egy területre, mint ahogy azt ő teszi.

Ez a fajta építkezési módszer megköveteli, hogy korrekt legyél és valóban legyen tudásod, mert ha képtelen vagy erre, 1-2 éven belül lehúzhatod a rolót - én pedig még mindig arra biztatlak, hogy ne egy évben gondolkozz..

 2. MIBEN VAGY JÓ VALÓJÁBAN?

Az előző pontban ezt részlegesen érintettem. A leggyakoribb tapasztalat az, hogy az illető nincs tisztában a saját maga értékeivel, nem tudja, hogy miben jó, miben erős, és megy az árral. Valaki kommunikál egy bizonyos stílusban, ő meg szimplán lemásolja - mennyire okos (se). Vagy ami ennél is rosszabb: tudja jól, hogy mire kellene szűkítenie, de retteg, hogy amennyiben ezt megteszi, éhen fog halni, mert senkit sem fogja érdekelni az, amit csinál.. (Miközben ez nem így van..)

Hogy mire is gondolok?

PÉLDÁK:

- csak azért, mert mindenki teljeskörű közösségi média kommunikációt vállal, ezért Te is azt vállalsz, miközben csak tartalomgyártásban vagy jó (és azon belül is pl. csak a blog és a lifestyle téma az erősséged).

- Esetleg van egy PR ügynökséged, ami MINDENKINEK szól, csak mert azt látod, hogy a nagyok ezt csinálják. Ám egy dolgot ne felejtsd el: a nagyok megtehetik, te nem. Építs arra, amid van: bátran vállald fel azt a területet, amiért oda meg vissza vagy (pl.: autók, hotelek, stb.), és vállalj csak olyan ügyfeleket, akik ezeken a területen dolgoznak. Mellette pedig nézd meg, hogy miben tudod a leginkább őket segíteni és csak azt kínáld fel nekik szolgáltatásként.

- A másik példa pedig az, amikor egy szakember (tegyük fel coach) nem mer szűkíteni, és azt mondja, hogy "párkapcsolati coach". Ilyenkor mindig érdemes feltenni a kérdést: mivel találnak meg a leggyakrabban? Mi az a speciális terület, amiben tényleg erős vagy? Elhiszem, hogy jó dolog karrier coachnak lenni, de számomra borzasztóan unalmas a százezredikre rátalálni. Viszont ha azt mondod, hogy burn-outra specializálódtál, akkor megkönnyíted a dolgomat, és amikor legközelebb kiégek tudom, hogy kihez kell fordulnom, vagy már most időpontot kérek, hogy segíts: mit kell tennem azért, hogy el se jussak addig a pontig, hogy képtelen legyek dolgozni.

Nem tudhatom, hogy miben vagy jó, de ha úgy érzed, képtelen vagy megfogalmazni, válaszold meg a következő két kérdést:

- Mi az, amivel mindig megtalálnak? Mik azok a témák/területek?
- Mi az a fő téma a területeden, amiről IMÁDSZ beszélni és bármeddig tudnál beszélni?
- Mi az a probléma/tévhit, ami a leginkább zavar a területeden? (Nálam ez a következő: nem kell több százezer követőt a hátad mögött tudni ahhoz, hogy profitot termelő, az énmárkádra alapozott vállalkozásod legyen.. )
- milyen élethelyzettel kell folyton szembenézned a területeden? Milyen sémák ismétlődnek?

ella-jardim-683100-unsplash.jpg3. HOGYAN DOLGOZOL MÁSOKKAL?

A fenti két pont az alapozás csupán 1%-a, 30 A4-es oldal nem lenne elég arra, hogy kifejtsem a lépéseket, amiket a folyamat során alkalmaztam. Ám van itt valami: ha tisztában vagy azzal, hogy mi a missziód, hogy miért csinálod azt, amit, és kik azok a vállalkozások, akik hasonló értékrenddel rendelkeznek, és akár az ügyfeleid lehetnek, akkor indulhat az izgalmas része a dolognak..

Vagyis: hogyan lesz ebből pénzed? Érdemes tovább analizálni a sztorit: milyen élethelyzetekkel tudnak azonosulni azok, akiknek tudsz segíteni? Mik a problémáik? Milyen tartalommal tudod őket megcélozni? Milyen szolgáltatásokat alakítasz ki? Hogyan vagy hatékonyabb: 1-2 hónapos intervallum alatt, esetleg egy teljes évre szerződnél? Vagy mondjuk csak konzultációkat tartanál? Esetleg exkluzív 4 órás programokat csinálnál?

A legtöbben sajnos a csomagoknál is elkövetik azt a hibát, hogy elvárások alapján állítják őket össze.
Akkor lépnek csak le az ügyfeleid ha

a.) megoldottad a problémáikat,
b.) eltanulták azt, amit csinálsz,
c.) nem azt adod, amit ígértél nekik/nem tudod megoldani a problémát,
d.) ő maguk sem tudják, mit szeretnének,
e.) ha elfogy a pénzük.

Nyilván, ez a lista bővíthető, de ez az 5 pont a leggyakoribb. Érdemes feltenni a kérdést: a múltban mikor búcsúztak el tőled az ügyfeleid? Mikor bontották fel a szerződésüket?

.. és itt jönnek képbe a csomagok és az, hogy mennyire gyorsan ismered fel azt, hogy mire van szüksége az ügyfelednek.

4. ÜGYFÉLANALÍZIS

Nézzük csak, hogy az előbb említett típusokat honnan tudod akár már az e-mailjük alapján felismerni, hogy végül azt add nekik, amire szükségük van és amivel nem tudsz csalódást okozni:

a.) megoldottad a problémáikat - ezt a típust viszonylag hamar ki lehet szűrni. Már az érdeklődő e-mailjében is egy olyan problémát fogalmaz meg (pl.: el akarok kezdeni egy blogot írni, de nem tudom hogy kell), amit jól tudod, hogy 2-3 óra alatt megtanítasz neki, és elbúcsúztok egymástól.

b.) eltanulták azt, amit csinálsz - a közösségi média területén ez az egyik leggyakoribb, főleg kisebb vállalkozásoknál.. Ők azok, akik azzal kezdik, a lányuk/feleségük/unokájuk/szeretőjük posztol jelenleg, nem ért hozzá, de majd megtanulja. Általában annyit már az elején elárulnak, hogy ők csinálják, és a pici lány ígéretes tehetség. De most kell a segítség. Az ilyen ügyfél az, akivel soha nem fogsz 3-4 hónaptól többet dolgozni. Ők azok, akik kifigyelik, hogy mit hogyan csinálsz, a kislány eltanulja, és egy szép napon érkezik az e-mail: "már nincs szükségünk a szolgáltatásodra." A jó hír, hogy ezzel a típussal is tudsz dolgozni! Erre fejlesztettem ki az inkubátor programot. Miért ne mondhatnád neki azt, hogy kialakítod a stratégiát, kap egy template tartalmat, és betanítod a pici lányát arra, hogy mit hogyan kell csinálni. Fix 3 hónap és viszlát.

c.) nem azt adod, amit ígértél nekik - Utalnék az 1. pontra. Nyilván csalódni fog, mert azt várja, hogy majd hozol neki 5000 követőt, mert mások azt mesélték, ez a normális. Közben meg lehet, hogy több százezres heti elérést generálsz, mert abban vagy erős, hogy közösséget építs. Akkor miért nem azt kínálod?
Vagy mondjuk fotósként miért nem mondod azt, hogy csak gasztro fotózást csinálsz, a tartalmaid pedig speciálisan instára készülnek. Vagy mondjuk insta sztori menedzsmentet vállalsz. Legyél kreatív!!!

d.) ő maguk sem tudják, mit szeretnének - "csak sok követőt szeretnék." Az ilyenektől menekülj. Azt sem tudja, hogy miről szól a közösségi média.. Lehet, hogy pénzkiesés, de hidd el, erre a típusra nincs szükséged.

e.) ha elfogy a pénzük - Ez általában startupoknál szokott előfordulni, vagy kisebb vállalkozásoknál. Nyilván, ha nem hoz pénzt 2-3 hónap után a Facebook, itt fogják meghúzni a nadrágszíjat. Miközben pontosan ezzel követik el a legnagyobb hibát. Ez az a típus, aki folyton arról beszél, hogy eredményeket vár a közösségi médiától (valójában lehet, hogy nem is fogy el a pénze, egyszerűen csak nem látja, hogy ebből pénze lenne, és sajnálja rá). Aki nem érti meg, hogy ez egy több éven át tartó befektetés, az ne is akarjon eredményt elérni online..

Ez még mindig csak a felszín, de bízom benne, hogy elindított benned valamit. Legközelebb mélyebben belemegyek abba, hogy hogyan alakíthatod ki a mikro-bizniszedet a szolgáltatásod köré, hogyan szabhatod a személyedre és az érdeklődési területedre, miképp jelezheted határozottan ezt már a brandinggel és a tartalommal is, vagy épp hogyan célozhatsz úgy, hogy képtelen legyél hibázni.. Nagyszerű mini-ügynökségeken dolgozhattam és dolgozom, az őket érintő változásokba is betekintést nyerhettek majd.

Ha pedig valami hasonlóban gondolkodsz és szükséged lenne a segítségemre, vagy te is elvégeznéd az említett programot, itt tudsz érdeklődni:
https://www.oravecznora.hu/kapcsolat/