Egyre többen kezdenek blogolni, podcast adásokat gyártani, interjúkat készíteni a youtube-on, de arról senki sem beszél, hogy hogyan lehet egy ilyen kis piacon elérni, hogy mindenki igent mondjon neked?

Hiszen egyetlen rosszul megírt e-maillel egy életre eláshatod magad. Ha csak az elmúlt 2-3 évet vesszük alapul, az e-mailjeimmel olyanoktól sikerült igeneket bezsebelnem, mint Dr. Oz, Philip Zimbardo, Jake Paul, Martin Garrix, Hardwell vagy épp Nataly és Murad Osmann (#followmeto). Ma összegyűjtöttem pár dolgot, ami segíthet abban, hogy kevesebben rázzanak le a jövőben!

ke_pernyo_foto_2018-06-25_20_53_08.png

1. Ne hívd el kávézni

Soha senkinek se írj olyat, hogy kíváncsi vagyok a véleményedre, találkozzunk egy kávéra, ugyanis ezzel csak degradálod a másikat. Gondolj csak bele: az illetőt, akitől szakmai tanácsot és segítséget kértél nem is ismered. Ellenben a naptára tele olyanokkal, akik komoly összegeket fizetnek azért, hogy a tanácsait megkapják. Tök mindegy, hogy mennyi bulit tartottál dj-ként, vagy hogy mennyire menő vagy LinkedInen, esetleg hogy már párszor összefutottatok valahol, ez nem jogosít fel arra hogy bárkitől azt várd el, hogy majd egy kávé áráért tanácsokkal lát el.

Szóval: senkit sem invitálunk kávéra. Gondolj csak abba bele, hogy valószínű, hogy arra sincs ideje, hogy a barátaival nézzen meccset, nemhogy majd veled kávézgat, mert van egy szuper ötleted. A "csak egy 5 perces hívásról lenne szó" típusú e-mailt is felejtsd el. Miért is érdekelné, tök idegen vagy számára.

HELYETTE:

A.) BEMUTATKOZÁS

- mutatkozz be az első mondatban: név, mivel foglalkozol, mit értél el eddig.
Amikor anno Jake Pault kerestem meg, egyetlen rövid mondatban foglaltam össze, hogy a HuffPostnak írok, mellette van 8 bestsellerem, és a Forbes legbefolyásosabb social media arcok listáján az egyetlen bloggerként szerepeltem. Nem vittem túlzásba, a legfontosabb, számára is érdekes címeket soroltam csak fel.
A te esetedben ezek mik? A HuffPost a későbbiekben nálam pl. mindig linkelve volt, hogy az illető azonnal megnézhesse az interjúim listáját.

Fontos: tényleg rövid és lényegre törő legyél, egyetlen mondat, semmi több. Rengeteg ilyen e-mailt kap az illető, és te egy vagy a sok közül, aki akar valamit tőle.. Fel kell keltened az érdeklődését.

B.) TUDASD VELE, HOGY TUDOD, HOGY NINCS IDEJE

- Tudasd vele, hogy tisztában vagy azzal, hogy brutálisan elfoglalt, és egy percet vesz igénybe az e-mailed (én általában mindig kiemelem vastag betűvel azokat a részeket, ahol valami fontosat írok). Ha láttál vele egy interjút, ha olvastad a könyvét, ha ott voltál egy előadásán, akkor írd le, hogy mekkora hatással volt rád.

HIBA: Annak idején sokan úgy gondolták, hogy egy-egy konzultáció kérése során, a bemutatkozás után le kell írniuk azt, hogy mennyire semmibe nézik azt, amit régen csináltam, de a tudásomért bármennyit fizetnének. Ilyenkor mindig közöltem velük, hogy tartsák meg maguknak a véleményüket, és nem szeretnék velük dolgozni (vagy tripla árat adtam meg nekik). Ne legyél hülye. Ha tanulni akarsz a másikról, ne így állj hozzá. Ahogy nekem, úgy másnak sem kell semmit sem bizonyítania, leginkább nem neked, és azzal, hogy előítéletekkel fordulsz másokhoz, csak magadat írod le. Amikor valakitől kérsz valamit, soha nem degradálod - ez egy aranyszabály. A siker érdekében érdemes ehhez tartanod magad, ugyanis másképp csak magadat járatod le.

C.) TUDD PONTOSAN, HOGY MIT SZERETNÉL

Régen többször próbálkoztam azzal, hogy "csak egy interjút szeretnék csinálni veled". Szerencsére hamar rájöttem, hogy így csak egy leszek a sok közül, ugyanis senki sem akar olyan kérdésekre válaszolni, amikre már rég megadta a választ.. Arra ott a Google. Rengetegen szeretnék megismerni őket, ha még hozzáteszed, hogy 1 órát venne igénybe a beszélgetés, akkor meg végképp semmi esélyed. Legyél specifikus.

A Jake Paul e-mail a kedvencem, ami tökéletesen bemutatja, hogy milyen típusú e-mailre kaphatsz választ, akár pár órán belül. Leírtam, hogy mennyire zseniális volt a beszélgetés, amit Lewis Howes csatornáján láttam vele. Egyetlen rövid mondatban bemutatkoztam, és írtam egy másik mondatban arról a nemzetközi kutatásról, amit influencer marketing területen végzek a HuffPost számára. Hozzátettem, hogy minden bevételemet ebbe fektetem (zárójelben hozzátettem, hogy TÉNYLEG MINDENT). Utána hozzátettem, hogy tudom, hogy nagyon elfoglalt vagy, de az USA-ban vagyok, és ha igent mondasz, akkor átrepülök hozzád New Yorkból, mert a következő generációs menedzserekről írnék.

2. TUDD, HOGY MI A FONTOS SZÁMÁRA

Akkoriban a Team 10 névre keresztelt inkubátora volt számára a legfontosabb, pontosan ezért egyértelmű volt, hogy a levél tárgyába is azt írom: Team 10 promo on HuffPost (interview in LA). Ráadásul tudtam, hogy nagyon zavarja az, hogy nem látják, hogy ő sokkal több egy átlagos youtubertől.. Penn Badgley évekkel ezelőtt nem adott volna interjút, ha a Pletykafészekről kérdezem.. De mivel az együtteséről kérdeztem, így egyértelműen igent mondott a felkérésre.

Fontos volt, hogy ott legyen a tárgyban a HuffPost és az, hogy LA. Így sokkal jobban ütött az, amikor a bemutatkozásnál arról írok, hogy Budapesten élek. Az is fontos volt, hogy mással is interjúzom kint, és már több anyag is készült (pl. akkor találkoztam Kristina Bazan menedzserével). Így szintén azt érzi a másik oldalon, hogy nem a nevén keresztül akarsz klikkeket gyűjteni, ugyanis nem vagy rászorulva egy olyan portfólióval és kapcsolati tőkével, ami a kezedben van.

Hogy ez miért fontos?

1. fontosnak érzi magát, hogy miatta átrepülöd a fél világot
2. látja, hogy komolyan gondolod,
3. a területén kutatsz, még jó, hogy meg akarja osztani a tudását (nem akar kimaradni belőle)
4. specifikus témát határoztál meg, az újságírók általában csak butaságokat kérdeznek tőlük (tisztelet a kivételnek). Ezekben az emberekben ott az igény, hogy beszélgessenek, és megosszák a tapasztalataikat. Sajnos erre ritkán van lehetőségük, szóval ha területed egy specifikus problematikájával keresed meg - ő azt hogyan oldotta meg? -, nagy eséllyel igent kaphatsz válaszként.
5. Végre megmutathatja a valódi énjét, amire az újságírók az esetek 99%-ban nem kíváncsiak.

Hozzátettem, hogy ha 10 percre is, de szeretnék vele találkozni, amíg LA-ben vagyok.

És a legfontosabb mondat: Soha nem lehet tudni. Lehet, hogy lesz hozzá kedved.

Majd az aláírásban minden titulus újra kiemelve, linkelve.

A válasz pár órán belül megérkezett.

3. GARANTÁLT VÁLASZ

A következő pár mondattal pedig tökéletessé teheted a zárást.

- ha nem tud segíteni, ismer-e valakit, aki igen?
- mi az, amiben te tudod őt segíteni? (pl.: van egy szolgáltatásod, és láttad, hogy pont erre lenne szüksége)
- "soha nem lehet tudni, lehet, hogy lesz hozzá kedved."
- "Tudom, hogy elfoglalt vagy, az is rendben van, ha nem érkezik válasz" (ezekre az e-mailekre mindig szoktam válaszolni)
- Ha együttműködési lehetőséget szeretnél valakitől, vagy ha egy megkeresés esetén nem akarod, hogy bármi is félremenjen, akkor mindenképp beletenném,
hogy nyitott vagy az együttműködésre, és biztosan találtok kapcsolódási pontot.
- Akár azt is felajánlhatod neki, hogy amennyiben nincs 10 perce találkozni (az interjúim nagy része 10 perces, szóval ha készülsz, és tudod, hogy mit akarsz a másiktól 8-9 perc alatt is végezhetsz), akkor átküldöd a kérdéseket, és rögzítse hanganyagként a válaszait, te meg majd legépeled és visszaküldöd neki ellenőrzésre. Ez is egy működőképes felépítés lehet.

Ez a metódus eddig szinte mindig bevált. Fontos, hogy csak akkor ülj le és küldj egy ilyen e-mailt, ha olyan állapotban vagy. Most azt gondolod, hogy ez butaság, de az igazság az, hogy teljesen más szavakat használsz, ha épp fel vagy pörögve, és nagyon hiszel abban, hogy akár igent is kaphatsz.

Bízom benne, hogy kipróbálod a fentieket, és neked is beválik a metódus. Nekem eddig sikerült, sőt, számos konzultáció után kipróbálták azok is, akik nálam jártak és hasonló sikerekkel jártak. Órákon át tudnék beszélni a miértről, és még az is lehet, hogy a jövőben egy online mini kurzust készítek a témában, sablonokkal, és megkeresési stratégiával (előtte kutatás, záró lépések, stb.). Addig pedig csatlakozz a zárt csoportomhoz Facebookon (Napközi), hogy ne maradj le az újdonságokról (hamarosan Napközis találkozó!)!