A legtöbben egészen addig nem is gondolnak a turisztikai hivatalokra, amíg az első meg nem keresi őket. Egy ilyen együttműködéshez már nem elég a pár ezer követő, itt már több tízezres tábornak kell mögötted lennie. Nyilván, van kivétel, ugyanis egyre többen kezdenek el dolgozni olyanokkal, akiknek csak pár ezer követője van. Ez köszönhető az influencer bummnak is, és annak, hogy nagyon sok olyan profil nőtte ki magát, ahol számok vannak, de a valós elérés hiányzik. Hogyan tudod ezt kihasználni? Van értelme kapcsolatba lépni velük? És ha igen, mire van szükségük?

rutger-geleijnse-630386-unsplash.jpg

Az első ilyen utam még valamikor 2013 körül történt, amikor Berlinbe utaztam. Később Malagát és San Francisco-t is sikerült bejárnom egy-egy ilyen együttműködés során. Volt, aki biztosította a repjegyet, a szállást, a programokat, sőt, még napidíjat is fizetett. Mások viszont több százezer forintnyi szórakozási lehetőséget biztosítottak egy-egy városban. 

Azért izgalmas a turisztikai hivatalok dolga, mert gyakorlatilag akár nulla büdzséből ki tudnak hozni egy ilyen utat. Tegyük fel Berlinnek ott van az AirBerlin. Mind a turisztikai hivatalnak, mind a légitársaságnak az a célja, hogy minél többen válasszák Berlint desztinációként. Ugyanez a helyzet a hotelekkel, hostelekkel, és persze a városnéző buszokkal, múzeumokkal, egyéb látványoságokkal. Olyan szervezett és profi együttműködés van ezek között a szereplők között, ami nagyban megkönnyíti a promóciót. 

Los Angelesben volt szerencsém meglátogatni Los Angeles turisztikai hivatalát, ahol a marketinges mesélt arról, hogy több ezer dollárba került az, hogy a következő ikonikus kép elkészüljön, ám megérte: 

cac9123b18c92f391417e26bb89be523.jpg

1. Építs referenciát! 

A mi helyzetünk egy picit nehezített azáltal, hogy csak pár millió emberhez szólunk. Amennyiben angolul építene mindenki közönséget, más lenne a helyzet, sokkal több lehetőségünk lenne. Ezért is fontos, hogy először lehetséges célokat fogalmazzunk meg. Ne várd, hogy rögtön a Thai turisztikai hivatal fog meghívni magához, ha még csak pár ezer követőd van, és soha nem is dolgoztál egy ilyen jellegű branddel sem.

Pl.: érdemes megkeresni a környező országok képviseleteit, Szlovénia, Németország, Spanyolország, stb. Soha nem lehet tudni, lehet, hogy pont hozzád hasonló influencert keresnek. Emellett szállodákkal is érdemes kapcsolatba lépni.

Ami nagyon fontos: próbálj minél inkább specifikus énmárkát építeni. A mai világban nem elég az, hogy travel blogger vagy. Senki sem fog foglalkozni veled. Legyen egy terület, amire fókuszálsz.

Pl.: nők, akik egyedül utaznak, hátizsákos túrák, extrém sportok a világ különböző pontjain, stb. Így nekik is sokkal egyszerűbb dolguk van, amikor választani kell. Millió blog bemutatta már az adott desztinációt, ugyanazok a képek készültek, .. Hidd el, hogy szükségük van arra, hogy más közönséget is megszólíthassanak, hogy más szemüvegen keresztül is láthassák az általuk képviselt desztinációt. 

2. Legyen kiajánlód (media kit)

Ehhez nagyon fontos, hogy legyen mit beletenned: gondolok itt statisztikákra, eddigi együttműködésekre, a missziód pontos megfogalmazására, együttműködési lehetőségekre. Épp most állítom össze azt az online kurzust, ami segíteni fog abban, hogy te is össze tudd állítani a kiajánlódat. Elmondom benne, hogy miért fontos ez, milyen logika alapján tudod felépíteni, miért nem lehet csak úgy összecsapni, és mennyire irányítható vele az, hogy hogyan fognak alakulni a dolgaid a következő legaláb egy évben. A kiajánló csodákra képes, több esetben történt meg az, hogy ahogy összeraktuk, az illető is magabiztosabb lett, ugyanis végre látta, hogy ki ő, mit csinál, ha leült egy márkával tárgyalni, akkor nem csak hebegett habogott, hogy mit tudnának kezdeni egymással.. Azonnal ötletei voltak. Milyen érdekes, van, akinek pár ezer követővel már betelt a 2018-as szponzori kerete március elején. Van, aki követők nélkül is tökéletesen tudta használni a kiajánlót a referenciái feltüntetésével, és egyedi együttműködési lehetőségek megfogalmazásával (pl. fotós).

Ne ess kétségbe, ha még soha nem állítottál össze kiajánlót, ugyanis a mini kurzus alig 45 perces, amiben lépésről-lépésre végigviszlek a folyamaton, hogy 1 óra múlva már te is dolgozhass a sajátodon.

A kurzusért katt IDE.

3. Legyen egy listád!

Kezdd el tudatosan összeállítani azoknak a turisztikai hivataloknak a listáját, akikkel szívesen dolgoznál! Legyen előtted motivációként, kezdj el járni az adott országokba! Sok esetben az is megkönnyíti a dolgukat, ha dönteniük kell, ha látják, egyébként is gyakran jársz az adott országba, ugyanis a hitelesség is fontos számukra. Írj az adott városról, foglalkozz vele. Egy jó lista motivációként tud szolgálni, hogy miért érdemes csinálni az egészet.

Nyilván, egy-egy ilyen együttműködés rengeteg munkával jár, tekintve, hogy végig kell dokumentálnod. De úgy gondolom, a legtöbben imádják azt, amit csinálnak, szóval ezzel nincs is probléma (persze el fog jönni az a szint, amikor azt mondod, inkább kifizeted a saját utadat, csak végre élvezhesd, és ne kelljen mindent folyamatosan megosztanod, de ez egy másik történet). 

Ha pedig csak az a célod, hogy ingyen utazz, ez a poszt nem neked szól. A legjobb, hogyha hosszabb távon gondolkozol, és egy olyan kapcsolatot építesz ki ezekkel a szervezetekkel, ami arról szól, hogy a jövőben is támogatjátok egymást. Erre rengeteg példa van a hazai piacon, és érdemes is ezen a területen mozogni. Sok sikert a kiajánlód összeállításához, és bízom benne, hogy hamarosan tőled is érkezik majd egy üzenet, hogy épp az egyikükkel utazol pl. Tunéziába. 

Bár ez egy 2017-es lista, hasznos lehet: 
https://skift.com/2017/08/08/25-best-tourism-board-websites-in-the-world-in-2017/
Erről nem is beszélve: https://www.tourism-review.org/travel-and-tourism-organizations-list