Tudom-tudom, eleged van abból, hogy nem éred el a közönségedet a különböző felületeken, még az is lehet, hogy a közösségi médiába vetett hited szertefoszlani látszik, mégis, egy pillanatra érdemes lenne nézőpontot váltani. Ugyanis lehet, hogy csak olyan alapvető hibákat követtél el, mint pl. nem tiszta az üzeneted, esetleg azt sem tudod, mit csinálsz, nincs tudatosság a tartalmaid mögött, és halvány lila gőzöd sincs azokról, akiknek valójában szüksége lenne rád/termékedre/szolgáltatásodra. Nézzük csak, hogy hol lehet a hiba!

everygirlboss-com-625623-unsplash.jpg

1. A rossz sztorit erőlteted

Tudod jól, hogy valami nem oké azzal az üzenettel, amit átadsz. Biztos vagy benne, hogy valami hiányzik, ezért bizonytalanul is posztolsz, nem is vagy túl lelkes, ha a saját brandedre gondolsz. Ha be kell mutatkoznod valakinek, össze-vissza beszélsz, így ahelyett, hogy esélyt adnál másoknak arra, hogy lehetőségekkel árasszanak el, fel sem kelted az érdeklődésüket.

Számtalanszor volt szerencsém megtapasztalni azt, amikor valakinek beindult az énmárkája csak azért, mert végre összhangban állt az üzenete a céljaival, a képességeivel és a missziójával. Ilyenkor mondanak olyanokat, hogy

"na végre! ezt a magaménak érzem!".

Ám ahhoz, hogy idáig eljuss, őszintének kell lenned magaddal, és érdemes megválaszolni a következő kérdéseket:

- Mi az, amivel folyamatosan dolgod van a területeden?

Tegyük fel nekem mindig pénz nélkül kellett márkákat építenem, így nem meglepő, ha az érdekel a legjobban, hogy ki hogyan tűnt ki a tömegből. Bár ma már költhetnék hirdetésre, nem teszem, tekintve, hogy a kezemben a módszer, ami bizonyítottan hirdetések nélkül is működik.

A te életedben mi az, ami ehhez hasonlóan folyton visszatérő, fix elem az életedben? Több, mint valószínű, hogy ezen a területen van mit mondanod, itt tudsz segíteni, ez a specialitásod, tekintve, hogy már milliószor néztél szembe ugyanazzal a helyzettel, több megoldásod is van rá.

- Plusz megerősítésért: Biztosan tudsz annyit erről a területről, hogy folyamatosan legyen elég tartalmad?
- Ha igen a válasz, hogyan tudod ezt a tudásanyagot pénzre fordítani?

Konzultációk? Workshopok? Mastermindok? Kurzusok?

- Milyen élethelyzetben vannak azok, akiknek a te tudásod hasznos lehet?

Legyél őszinte! Kikkel tudtál a legeredményesebb lenni?

Ha pl. a Sági Méhészetet vesszük alapul: régen a követőik nagy részét a nyugdíjas nénik tették ki. Egyértelmű, hogy miért: a kommunikációjukban az egészséget hangsúlyozták, amivel őket érték el. Nem meglepő. Ám a céljuk az, hogy a mi generációnkat érjék el, náluk pedig az egészség még nem feltétlenül egy olyan szó, amire rögtön kattintanak.

Érdemes alkalmazni a 15 km-es szabályt a tartalomgyártásnál: hogy ez mit jelent?

Egy úgy 300 fős faluban nőttem fel. Vizslás-Újlak 15 km-es körzetét évente csak párszor hagytuk el, akkor is az osztálykirándulások miatt. Nem volt autónk, akkoriban még internet sem volt, így mindenféle ismeretet a környékbeliektől, a tv-ből, rádióból, magazinokból vagy könyvekből tudtunk meg.

Ezzel nem vagyok egyedül. A kérdés a következő:

Biztos, hogy hiteles információ birtokában lehetünk? Nem.
Biztos, hogy minden hasznos információt átadtak nekünk? Kétlem.

Pontosan ezért tanácsoltam azt nekik, hogy írjanak arról, ami számukra egyértelmű. Ehhez persze segítségként olyan kérdéseket tettem fel, amit csak az tehet fel, akinek nulla a tudása a mézek világában. Ebből született egy olyan bejegyzés, ami rögtön az Index címlapjára került, és több, mint 25 ezer ember olvasott. Na ugye. Ne felejtsük el a 15 km-es szabályt, ugyanis az y generációt ezen a módon is el tudod érni.

- Adj a felsorolt szituációkra megoldást workshopok/konzultációk formájában!

Ahelyett, hogy a piacot követnéd az untig ismételt workshop/előadás címekkel, nézd meg, hogy mik azok a témák, amik nagyon mentek, és építs arra egy programot. Az első online kurzus elindításakor világossá vált, hogy a tartalmasabb kurzusok mellett érdemes kiemelni egy-egy folyamatot, és arra építeni mini kurzusokat. Pl.: hogyan állítsd össze a zárt csoportod szabályzatát, hogyan készíts kiajánlót, stb. Ezek az anyagok olcsóbbak, 45 perc alatt elvégezhetőek, egyfajta tűzoltóként működnek. Nem tudod, hogy hogyan használd a canva-t egy borítókép elkészítéséhez? Egy órán belül nálad a megoldás, és nem kell grafikusnak fizetned.

A mini kurzusok témáit a konzultációkon felmerülő területek alapján állítom össze, amit rendszeresen szavaztatok a zárt csoportban. Igényre készítek anyagokat, valós piaci résre. Nem én próbálom megfejteni, hogy mi lehet az érdekes, figyelek a visszajelzésekre, és figyelem a projektjeim működési mechanizmusát. Ha kell, akkor pedig alakítok.

- Milyen stílusban kommunikáltad eddig ezt a témát?

Milyen képeket használtál? Milyen szöveggel posztoltad ki? Biztos, hogy az adott képek social media kompatibilisek? Biztos, hogy minden tartalom okkal került ki? Vált ki bármilyen érzést a követőidből? Van mondandója a posztnak, vagy csak kiraktál egy linket? 

2. Azonnali feedback

Az előbb szó volt arról, hogy mikor érdemes figyelni a közösség visszajelzését. Akkor nézzük meg, hogy mikor ne figyeld. Az énmárkád kialakításánál fontos, hogy megtaláld a területedet, és ne a közösséged határozza meg, hogy merre indulj - ha már van pár száz/ezer. Van, hogy olyanok keresnek meg, akiknek már van pár ezer követője, de ezt nem a megfelelő üzenettel érték el. A bázis mást vár, mint amit az adott illető szeretne adni, aki még véletlenül sem mer arról írni, amiről szeretne, ehelyett egy olyan tartalom gyártására van kényszerítve, ami nem teszi boldoggá, és amiben nem tud kiteljesedeni. 

Tedd fel magadnak a kérdést: ha kapnék 2-3 millió forintot arra, hogy beleássam magam egy témába és bárkihez eljuthatnék, kihez jutnék el, és milyen témába ásnám bele magam? Miről tanulnék?

Tegyük fel ha kapnék 2-3 millió forintot, elhúznék 3 hónapra Amerikába, az ott töltött időt San Francisco, New York és LA között ingázva tölteném, és startupok vezetőit, influencereket, és vállalkozókat kérdeznék arról, hogy ők milyen stratégia alapján építették a brandjüket/énmárkájukat egészen addig, amíg profitálni kezdtek belőle. Ez valami, amire nagyon sokan kíváncsiak, és rengeteg olyan dolog, van, amit némi kreativitással a hazai piacra is át lehet ültetni. Nekem ez minden vágyam. Neked mi? Nézz a témában interjúkat, menj el konferenciákra, beszélgess az ismerőseiddel, tedd fel a téged foglalkoztató kérdéseket, tesztelj, és írj erről az útról. 

Amint megvagy ezzel, és elkezdesz kommunikálni, odafigyelhetsz arra, hogy a közönség ennek az útnak melyik részére kíváncsi, mivel tudnak a legtöbben azonosulni. De addig, amíg nem tiszta benned az, hogy mit szeretnél, ne adj irányítást a közösséged kezébe.

3. Fogadd el: nem a számok számítanak

Egy olyan blog vezetése után, ahol több százezres havi olvasottságom volt, gondolhatod, hogy mekkora kontraszt az, hogy most ennek töredékét tudom felmutatni a blogon.

Hogy miért nem érdekel? 

Azért, mert a naptáram tele konzultációkkal, az online kurzus jól fogy, a nyári táborom pár perc alatt betelt, az offline social media kurzusom várólistás. Célzottan kommunikálok, aminek az eredménye egy erősen szűrt közösség (Napközi a FB-on) ami csupa olyan emberből áll, aki információra éhes, és tenni akar azért, hogy sikeresebb legyen a maga területén. Egy bejegyzésből többet keresek, mint régen egy-egy szponzori megállapodás során. Innentől fogva miért is érdekelne, hogy ezt a posztot végül mennyien fogják olvasni? Közösséget építek, a célzott kommunikáció pedig eredményt produkál.

4. A keménymag

A keménymagról pedig ne feledkezz el, ők azok, akiknek már bármilyen személyes élményük van veled: voltak egy programodon, előadásodon, kipróbálták a terméket, stb. Hívd meg őket egy zárt csoportba! Tudd meg, hogy mi lenne hasznos számukra, és add azt nekik (exkluzív tartalmak, beszámolók, letölthető segédanyagok, élő bejelentkezések, stb.). Személyesség nélkül nehéz lesz biztos alapokat építeni, ugyanis kialakult bizalom nélkül nem tudsz közösséget építeni, és csak egy lufi brandet fújsz, ami bármikor kipukkanhat. Arra meg nincs szükség. A biztos alaphoz pedig az kell, hogy bizalmat szavazzanak neked, hogy legyen veled közös élményük, és a közeledben akarjanak lenni. Soha ne feledkezz meg a keménymagról, ugyanis ők viszik a híredet, ők azok, akik ajánlanak másoknak, ők lesznek aktívak, és mint tudjuk, a szájhagyománytól jobb reklám nincs. 

Ez még mindig csak a felszín, ha gyakorlatias, azonnal használható eszközre van szükséged, szerezd be az online kurzusomat ITT, és ismerd meg a social media felhasználók 4 fő típusát! Értsd meg a fő motivációjukat, hogy végre a megfelelő tartalommal sikerrel el is érhesd őket (többek között azt is elárulom, hogy milyen típusú tartalommal aktivizálhatod az egyes típust! :))

Kapcsolódó tartalom a blogon:

Így építs aktív közösséget egy Facebook zárt csoportban
Követő-megtartás: Így érd el, hogy ne unjanak meg 3 hónap alatt
Így építs aktív közösséget pár hónap alatt (Offline stratégia)