Feltetted már magadnak a kérdést, hogy miért van az, hogy valaki tömegeket képes megmozgatni, míg más elvérzik ugyanazzal a témával a kezében? Fel lehet hozni a türelmetlenséget, a befektetett munka hiányát, és rengeteg más okot, ami a sikertelenség mögött húzódik, ám ezúttal más oldalról közelíteném meg a helyzetet: mit kell tenned ahhoz, hogy a te branded is megkapja azt a figyelmet, amit érdemel?

pete-bellis-500938-unsplash_1.jpg

FONTOS: a lenti technikák nem 1-2 hónap után generálnak változást. Türelem, kitartás, következetesség és rengeteg munka árán fogod majd látni az eredményt hónapok múlva.

1. Legyél ott mindenhol

Elhiszem, hogy ütős az online jelenléted, a terméked isteni, a szolgáltatásod a visszajelzések alapján csillagos 5-ös, de az igazság az, hogy addig, amíg minden csak online létezik (vagy Skype-on), valójában nem is létezik. Egy márka valódiságát az adja meg, amikor kilépsz az utcára, és találkozol a követőiddel. Arról nem is beszélve, amikor besétálsz egy-egy rendezvényre, ahol végre megismered azokat, akik a területeden mozognak - és ők is megismernek Téged, aki a márka mögött áll. Várhatod, hogy rátalálnak a blogodra vagy a podcast csatornádra, lehet, hogy ez soha nem fog megtörténni - ám mi van akkor, ha az egyik rendezvényen pont egy befolyásos újságíró ül melletted, aki másnap lehoz egy cikket rólad egy komoly szakmai felületen csak azért, mert beszélgetni kezdtél vele? Vagy épp mi van akkor, ha az a valaki beszélget veled két előadás között, aki be tud vinni téged előadóként arra az eseményre, ahova egyébként SOHA nem jutottál volna be?

Nem véletlenül forgatom vissza a bevételemet utazásba. Évek óta ezt teszem, mert ezzel tudok igazán profitálni: csinálhattam volna interjúkat Skype-on keresztül is, de sokkal jobb az, ha találkozom az illetővel Amerikában vagy Londonban, ugyanis tudom, hogy maradandó élmény lesz számára is a beszélgetés, ugyanis lenyűgözi a sztorim, a lelkesedésem, az elszántságom és a nyitottságom. Többek között ennek a hozzáállásnak köszönhetően jutottam be előadóként a New York-i Influencer Marketing Napokra - de erről majd máskor.

Ha nem tudod, hogy hogyan kezdj neki, akkor érdemes belehallgatnod a Napközi podcast legújabb epizódjába:

2. Dolgozz együtt másokkal!

A fenti epizód is erről szól, nem véletlenül: addig, amíg egyedül vagy, korlátokba ütközöl, és bizony néha úgy érezheted, hogy nem haladsz. Érdemes megnézni a youtubereket: folyamatosan egymás videóiban szerepelnek, ezáltal egymás közönsége előtt is bemutatkozhatnak. Bloggerek is gyakran építkeznek ezzel a technikával: amikor úgy érzik, hogy már egyedül nem tudnak többet elérni, ha azt látják, hogy megakadtak, nem növekednek, akkor egyfajta vérfrissítésként gyakran alkotnak csapatokat, akikkel együtt jelennek meg rendezvényeken, és még az sem kizárt, hogy közösen vállalnak be kampányokat.

Ha be szeretnél kerülni a közösségi média köztudatába, akkor lehet, hogy érdemes szétnézni a területeden, és megismerkedni azokkal, akikkel szívesen dolgoznál együtt. Fontos: ehhez is türelem kell, tekintve, hogy elsősorban emberi kapcsolatokat építünk, és az, hogy bizalom és barátság alakuljon ki két ember között idő kell.. Gondolj csak bele: nem fog a videóidban szerepelni Viszkok Fruzsi csak azért, mert megkeresed, hogy tegye már meg, láttad Csecse Attila videójában is ott volt. Érdemes szem előtt tartani, hogy ők barátok, és ahogy Fruzsi, úgy Attila sem fog megjelenni akárkinek a videójában.

3. Mutass tömeget!

"Dehát nincs!" - szokták mondani. Szerencsés helyzetben vagyok, mert életem első rendezvényére (az Összekötve könyvbemutatójára) több, mint 400-an jöttek. Rengeteg kép készült, amin látszik a tömeg, és valamilyen megmagyarázhatatlan oknál fogva innentől kezdve az előadásaim 99%-a teltházas volt. Sokat gondolkoztam azon, hogy ugyan miért?

- Egyrészt készítettem hozzá egy külön Facebook rajongói oldalt, ahol csak az eseményeimről lehetett tájékozódni.
- Soha nem hirdettem őket, viszont idővel előfordult az, hogy a régi pl. budapesti eseményekben is posztoltam az aktuális budapesti előadást. Ezért érdemes megtartani a régi rendezvényeket, főleg, ha több százan jeleztek vissza annak idején, hogy jönnek.
- MINDIG tartottam dedikálást, és az előadások végén elmondtam, csinálhatunk fotókat, MINDENRE lesz időm. Volt, hogy 1-2 órán át dedikáltam és fotózkodtam, ám van itt valami: ezek a képek mind kikerültek a közösségi média különböző felületeire, és ha jobban belegondolsz, mindenkinek van legalább 1000 ismerőse online. Mindenki betaggelt, és még többen ismertek meg. Mivel sokan voltak a rendezvényen, másokban is felmerült a kérdés: "én miért nem voltam ott?" Így legközelebb eljöttek. Igen, 2 órával tovább maradtam az aktuális helyszínen, de számomra ez még mindig kifizetődött.
- Sorsolhatsz is valamit a résztvevők között, vagy épp a FB eseményt visszaigazolók között, a lényeg, hogy inspiráld őket, hogy eljöjjenek
- Az események után rögtön posztoltam Facebookon. Hogy miért? Azért, mert az élmények ilyenkor még frissek, és a résztvevők alá fogják kommentelni, hogy mennyire jól érezték magukat.
- Ha vidéken adsz elő, érdemes megkeresni a helyi médiumokat (rádió, tv, magazinok), és felajánlani pár jegyet nyereményjátékra. Nekem ezt soha nem kellett csinálni, ugyanis megtaláltak, viszont még több embert tudtunk elérni, gyakran készítettek velem interjút is.

Végül pedig minél több olyan képet posztolsz, amin tömeg van (ez lehet 40 fő is jól befotózva), akkor az emberek emlékezetébe az ivódik be, hogy amennyiben te szervezel rendezvényt, azon sokan vannak. Ehhez persze kell az is, hogy a műsor jó legyen, és azt nyújtsd az embereknek, amit online is kapnak.

11146345_1575994672688145_3013051303930417594_o.png

4. Mutasd meg a mérföldköveket - és csatolj hozzájuk érzelmeket

Elhiszem, hogy az instagram arról szól, hogy rideg, ugyanúgy kinéző lányok fotózzák le, ahogy repülőgép első osztályán ülnek a pezsgőjükkel a kezükben, ám ez a fajta kép csak távolságot teremt közted és köztem. Amennyiben valós kötődést szeretnél kialakítani a közösségeddel, érdemes beszámolni a nehézségekről, a mérföldkövekről, azokról a pillanatokról, amikre nagyon vágytál, és végre megtörténnek. Ha megmutatod az utat, a követőid támogatni fognak, egy percig sem fogják irigyelni azt, amid van. Nézd csak meg Ördög Nóri példáját: egy ország nézi rajongva a youtube csatornájukat, ugyanis ismerjük a sztorijukat, és tudjuk, hogy mit jelent számukra Mici és Venci.

Tisztában vagyok azzal, hogy sokaknak komoly gondot okoz az, hogy a nehézségeket is megmutassák, de az igazság az, hogy ahhoz, hogy működő énmárkát építs, erre is szükség van.

Ugyanis egy dolgot jó, ha megjegyzel: az nem egészséges és követendő énmárka, ami csak azt mutatja, hogy a te outfited már megint tökéletes, a sminked pedig hibátlan. A jövő az okos énmárkáké, nem a Kardashian-féle influencereké, akik külsőségek miatt várják el a tömegek rajongását. A jövő TUDATOS közösségi média felhasználóját bosszantja ez a fajta torz, a valóságtól távol álló kép, helyette pedig inkább azokra éhezik, akik valódi tudást és értéket adnak át.

5. Érezzék, hogy egy vagy közülük

Azzal, ha csak a tökéletes képeket rakod ki, csak egy lelketlen énmárkát építesz, ami fenntarthatatlan. A követőid nem érzik, hogy akár a barátjuk is lehetnél, arról nem is beszélve, hogy még inkább elidegeníted őket saját maguktól (ilyenkor történik meg az, hogy a feededet görgetik, és azt hajtogatják szomorúan "de én soha nem fogok így kinézni!"). Ha ezt érzik, akkor komoly gondban vagy.

Az előző pont folytatásaként ezért is fontos kiemelni, hogy találd meg azokat a pontokat, amikhez a követőid tudnak kapcsolódni. Ehhez a legjobb eszköz az, ha meg mered osztani a véleményedet 1-1 adott témában, és ha képes vagy írni/beszélni a nehézségekről, a céljaidról, arról, hogy egy bizonyos helyzet mit tanított neked. Érd el, hogy azt mondják "végre! Valaki megért!", vagy hogy "de jó! Akkor nem vagyok ezzel egyedül!" és megváltozik a kapcsolatod minősége a követőiddel.

6. Találkozz velük

Add meg az esélyét annak, hogy megismerjenek, és személyes tapasztalatuk legyen veled kapcsolatban. Hogy miért is fontos ez? Azért, mert be tud indulni a pletyka, és ennél jobb reklámot bizony nem is kívánhatnál magadnak: ülj le velük kávézni, menj el velük bevásárolni (ha pl. gasztro blogger vagy), figyeld a beérkező üzeneteket, segíts, ha tudsz valakinek, és hidd el, beszélni fognak róla (ennél jobb reklámot pedig nem is kívánhatnál magadnak).

7. Szívességek

Szokták mondani, hogy "Your network is your net-worth". Imádom ezt a mondást, ugyanis a kapcsolataid minősége teljesen át tudja alakítani az énmárkádat - ugyanis más lehetőségeket tud biztosítani számodra. Tudom, lehet, hogy most még nullán áll ez a kapcsolati tőke, de soha nem késő elindulni és változtatni ezen. Annak idején amikor valaki olyannal találkoztam, akiről tudtam, hogy a jövőben szeretnék dolgozni, felajánlottam a segítségemet - INGYEN. Nem akartam pénzt keresni rajta, kipuhatolóztam, hogy hogyan tudom őt segíteni, és az első adandó alkalommal felajánlottam a segítségemet. Minél többször segítettem neki, minél elégedettebb volt, annál nagyobb valószínűséggel beszélt rólam másnak.

Tegyük fel friss példa: Hardwell PR managerével hónapok óta dolgozom, több interjút készítettem Hardwellel különböző projektek keretén belül. Eddig csak e-maileztünk, ám hétfőn Budapesten járt Vass (így hívják), kért tőlem egy találkozót, és megkérdezte, hogy segítenék-e neki abban, hogy felépítse a nemzetközi énmárkáját. Nem kell túl sokáig kutatnod ahhoz, hogy rájöjj, ki ő, kikkel dolgozik, hány éve, mit ért el, és mekkora név a piacon. Nyilván, nem a pénz lesz ebben a fő motiváció számomra: zseniális referencia az, hogy vele dolgozom, és bizony olyan embereknek tud bemutatni, akikhez én egyébként soha nem jutnék el.

hype-othoney_1.jpg

8. Vedd komolyan!

A legtöbb sztori ott bukik el, hogy az illető nem veszi komolyan saját magát. Félénken beszél arról, hogy mit csinál, hobbiként hivatkozik rá, közben meg erre a bizonyos dologra akarja építeni az életét. Tudom, hogy nem tartasz még ott, ahol szeretnél, de attól még komolyan veheted. Tekints úgy a projektedre, mintha a vállalkozásod lenne (hiszen az is), és kommunikálj róla úgy. Ha te nem veszed komolyan, miért várod el, hogy más komolyan vegye???

9. Képezd magad külföldön és vedd körbe magad a példaképeiddel

Az egészet kezdheted azzal, hogy szép lassan elkezdesz hivatkozni a külföldi példaképeidre, mentoraidra, azokra, akiktől sokat tanulsz. Ezek után érdemes azt is figyelni, hogy ők milyen gyakran tartanak rendezvényeket, hogy aztán kimehess és személyesen tanulhass tőlük. Ez az egyik leginspirálóbb dolog, mert egy ekkora lépés egyfajta megerősítést ad nekem is azzal kapcsolatban, hogy komolyan gondolod azt, amit csinálsz, és hajlandó vagy belefektetni a pénzedet abba, hogy tanulj és tudást hozz haza. Az pedig kifejezetten vonzó számomra, hogy vannak példaképeid, olyanok, akikre felnézel, és mindent megteszel azért, hogy a mentoraid között tudhasd őket.

10. Csinálj kutatásokat a területeden

Ásd bele magad 1-1 témába, és kérdezz szakmabelieket azzal kapcsolatban, hogy nekik mi a tapasztalatuk. 1,5 éven át interjúztattam nemzetközi szakembereket influencer marketing területen, majd később egyre nagyobb influencerek is megjelentek a portfóliómban (20-30 milliós követői bázis), akiket arról kérdeztem, hogy hogyan építették fel az énmárkájukat. Ezáltal olyan egyedi tudásra és kapcsolati tőkére tettem szert, amit egyrészt senki sem tud elvenni tőlem, másrészt pedig ma emiatt dolgoznak velem sokan, ugyanis tudják, hogy még az ereimben is ez a téma folyik, és olyan információk tudatában vagyok, ami számukra aranyat ér.

Ez még mindig csak a felszín, ám úgy gondoltam, lehet, hogy egy összefoglaló segítene abban, hogy a lehető legtöbbet hozhasd ki a brandedből/projektedből/énmárkádból. Amennyiben segítségre van szükséged, látogass el a honlapomra, és nézd meg, hogy milyen módon tudsz velem dolgozni.