Mostanra már biztosan hozzád is elért a Facebook bejelentése, miszerint nagyban változni fog az oldal működése, ami a rajongói oldalak elérését is érinti. Sokan keltik a pánikot, miközben nincs ok aggodalomra, ugyanis még mindig van esély organikus elérésre. Ám jó ha tudod, ez nem az egyszerűbb út, ugyanis az elérés ára a közösség építése, amihez viszont TE kellesz. Nem egy márka, nem a terméked, hanem minden, ami mögötte van és TE.

rawpixel-com-415585.jpgNaponta dolgozom márkákkal, startupokkal, szakemberekkel a világ minden pontján azon, hogy egy olyan énmárkát/brandet építsünk fel, ami algoritmustól függetlenül is működik. Ha jobban belegondolsz, a keresési szokások nagyban változtak az elmúlt években, köszönhető annak is, hogy a Facebook hírfolyamából sokan kikerültek. Nagyon sok olvasómtól kaptam visszajelzésként, hogy ők bizony a nevemre keresnek, ha kíváncsiak arra, hogy mi van velem, és mit posztoltam. Ha jobban belegondolok youtube-on én is így keresgélek: van 3-4 youtuber, akit követek, és hetente párszor rákeresek a csatornájukra. A Facebookon ugyanezt teszem, tekintve, hogy semmiről sem szeretnék lemaradni, és nem bízom a hírfolyamban. Sokan meséltek hasonló szokásokról.

A megoldás egyszerű: mutasd magad, érd el, hogy tudjanak azonosulni veled, érezzék úgy, hogy az életed részei, hogy ismernek (erre épül az influencerek sikere is, ezt te is kipróbálhatod), vagy hogy olyan, mintha egy sorozatot néznének, aminek egy részét sem akarják kihagyni. Ha képes vagy erre, tök mindegy, hogy mennyi ember lát a hírfolyamán, ugyanis rád fognak keresni - arról nem is beszélve, hogy egyre több felhasználó blokkolja a hírfolyamát, hogy még véletlenül se lássa azt, hogy ki mit posztol.

Ha innen indulunk ki, azért nagyban más a szituáció.

1. ITT AZ IDEJE: ÉPÍTS VÉÉÉÉÉÉGRE KÖZÖSSÉGET!

Itt rögtön alapvető problémába ütközünk: a legtöbb Facebook oldalnak még mindig fizetnie kell ahhoz, hogy kommenteket kapjon. Nem azért, mert a Facebook nem működik. Azért, mert kezdetektől fogva céltalan, ész nélküli posztolásba, és hirdetésekre támaszkodtak ahelyett, hogy pontosan meghatározták volna a missziójukat és KOMMUNIKÁLTAK volna a közönségükkel. Talán nem is nagyon hittek a Facebookban, félvállról vették, a főnöknek meg mutathatták, hogy "elértünk 100 000 embert". Az már más kérdés, hogy az a 100 000 ember egy fillért sem költött náluk. Nyilván, ezt egyszerű kimagyarázni a "a Facebook nem erre való" hazugsággal.

Lábjegyzet: Igen, ha most indítasz egy oldalt, költs hirdetésre, persze. Hetente pár ezer forinttal is csodákra lehetsz képes.. Ám a helyzet az, hogy amennyiben azt akarod, hogy KÖZÖSSÉGED legyen, akik visszatérnek, és nemcsak az egyszeri hirdetésed miatt kommenteltek egy posztod alá, .. nos, abba rengeteg munkát kell tenned, és ez nem egy hónap alatt fog megtérülni. Akkor persze teljesen más a sztori, ha van pár ezer RELEVÁNS követőd.. Ott még van mit menteni, és hirdetés nélkül is tudsz elérést generálni. Bár újra meg újra kiemelném: nem a méret a lényeg. Tök mindegy, hogy hirdetéssel elérsz 25 ezer embert, ha abból 15 az, aki ténylegesen az, akire szükséged van. Először azért érdemes pontosan meghatározni, hogy ki a célcsoport, mi az üzenet, és tegyük fel az adott illetőnek mire lehet szüksége, mi lehet a nyomógombja.

2. ZÁRT CSOPORTOK

Arról, hogy hogyan érdemes felépíteni egy zárt csoportot, már írtam ITT. Ha eddig még nem kezdtél neki, kezdj hozzá minél előbb. Őszintén szólva az utóbbi időben egyre inkább előnyben részesítem a zárt csoportok építését a konzultációk során, ugyanis sokkal előbb lehet eredményt elérni vele. Nyilván, egy Facebook üzleti oldallal teljesen más közönséget érsz el (itt meg tudod nyerni az újakat, és informálod azokat, akik már ismernek), mint a zárt csoporttal (bővebben bevezeted őket a témába, nekik már van akár személyes tapasztalatuk veled, kíváncsiak arra, hogy mit csinálsz, stb.), szóval érdemes mindkettőn dolgozni.. 

3. VIDEÓ

Mindenki a videóról beszél, okkal. Őszintén szólva én továbbra is Facebookra fogom feltölteni a videóimat youtube helyett, ugyanis sokkal több embert ér el, és azzal a módszerrel, ahogy kitettem, több reakciót kaptam rá, mint bármilyen posztra. Ám pl. számomra nem cél, hogy az élőket a FB rajongói oldalon osszam meg, ugyanis ezt a szakmai zárt csoportomnak szánom februártól. 

Azt azért fontos megérteni, hogy hajtogathatjuk a videózást, nem mindenkinek áll jól, arról nem is beszélve, hogy sokan nem tudnak beszélni, vagy éppen lesokkolja őket a kamera. Ők hiába ülnek le élőzni, senki sem fogja őket végignézni.. Csak azért, mert mindenki videózik, nem biztos, hogy menned kell a tömeg után. Ha mégis ragaszkodnál hozzá, találd meg azt a módszert, ami neked működik (zárt csoportban élőzés egy szűk közösségnek, podcast videó formában, stb.).

4. PODCAST

Évek óta tesztelem a podcast műfaját, és milyen érdekes, mindig hasonlóan jó eléréseket generál. Sőt, mondok jobbat: van, akivel még csak most kezdtük el tesztelni, minimális rajongói bázissal, mégis több ezren hallgatják a bejegyzései alapján összerakott csatornát. Mindezt pár hét alatt, hirdetés nélkül. Hogy miért?

Egyszerű. Addig, amíg a videó megnézése mellett nem tudsz mosogatni, takarítani, vezetni, stb., addig egy podcast adást bármikor meghallgathatsz. Lehet 1 órás, lehet 20 perces, tök mindegy. Egy videónál azért vannak terjedelembeli korlátok.. Őszintén szólva pontosan ezért szeretem, és ha valaki egy picit jobban beleássa magát abba, hogy hogyan változnak a felhasználói szokások, minden arra mutat, hogy ez lesz a jövő. Meg lehet nézni mennyi nagy név kezdett bele egy-egy csatornába csak az elmúlt két-három hónapban. Ennek oka van. Szintén olyan személyes kapcsolatot tud teremteni közted, és a követőid között, mint semmi más. 

Hogy ezt miért itt említem? Mert az adást viszont videó formájában is megoszthatod a Facebookon, arról nem is beszélve, hogyha úgy gondolod, hogy nem szeretnél videóban szerepelni, akkor elég a hangodat adni ehhez. :)

5. HIRDETÉS

Mindenki jól tudja, hogy mi a véleményem a hirdetésekről. Ha okosan építesz közösséget, ha offline is van lehetőség veled találkozni, ha kommunikálsz velük, ha többet adsz nekik, mint kérsz, ha megmutatod magadat is, akkor bizony nem biztos, hogy szükséged lesz hirdetésre. Nekem soha nem volt szükségem rá. Persze, indulásnál hirdess, de ott sem az a cél, hogy több százezer forintot elkölts.. Készíts jó tartalmat, és hirdesd azt. Hogy mi a jó tartalom? Ez egy külön téma, amiről a jövőben több online kurzust is készítek a több, mint 10 éves tapasztalatomat megosztva mindenkivel, aki kíváncsi a natív kontent rejtelmeire.

Végül pedig: Ne ess abba a hibába, hogy csak a Facebookra koncentrálsz. Van mit tanulni az influencerektől, akik egyszerre jelenítik meg az életüket youtube-on, blogokon, podcast csatornákkon, instagramon, insta sztoriban és így tovább. A kontent újrahasznosítás egy fontos dolog, ami nagyban megkönnyíti a munkádat - erről is írok majd még a jövőben.

Itt az ideje, hogy függetlenítsd magad mindenféle algoritmustól, és változtass azon, ahogy eddig a márkádra gondoltál. Ugyanis ha azt hiszed, innentől vége a Facebooknak, tévedsz. Innentől egyszerűen csak egy olyan időszaknak van vége, ami arról szólt, hogy bárki bármivel ki tudott tűnni - mától végre azok fognak nyerni, akik valóban megérdemlik, hogy kitűnjenek. Ha pedig elképzelésed sincs, hogy ezt hogyan tudnád megvalósítani, akkor már csak pár hetet kell várnod, ugyanis hamarosan indul az online akadémiám, ahol az első kurzus teljesen véletlenül (tényleg!) az organikus eléréssel foglalkozik. Megosztom Veled a leggyakoribb hibákat, amiket Te is elkövethetsz, megtanítalak arra a módszerre, ami nekem mindig segít meghatározni a megfelelő tartalomstratégiát, abban is segítek, hogy milyen tartalmakat érdemes posztolni, vagy épp, hogy hogyan érdemes felépíteni egy posztot, esetleg milyen appok könnyíthetik meg az életedet.

Szeretnél soron kívül értesülni az online kurzus indításáról?
Regisztrálj ITT!

the_crossgen_show_1.jpg