Tegyük fel, minden vágyad, hogy neked is legyen egy kis közösséged: építgeted a Facebook oldaladat, posztolsz folyamatosan, de semmi eredmény. Hirdetnél, de annak sem látod értelmét, alig hoz valamit. Tudod jól, hogy 2018-ban egy közösség nélkül már semmire sem fogsz menni, ha el szeretnéd érni a céljaidat.. Mit lehet ilyenkor tenni? A válasz egyszerű: építs Facebook zárt csoportot.  

stil-410579.jpg

"De hogyan???" - kérdezhetnéd. Nos, a mai bejegyzésben megosztom azt, hogy számomra mi működik, mi inspirált, mi az, amire érdemes odafigyelni.

(Azt azért hozzátenném, hogy igen, hirdetéssel fel lehet húzni egy oldalt, de számomra még mindig nem az a cél, hogy vásárold a követőidet.. Az én stratégiám az "értékért értéket adunk, és így növekszünk" metódus, ami sok esetben türelemmel párosítva jobban működik, mint több százezer a Fb-on elköltött forint. Viszont addig ne várj növekedést, amíg nem vagy biztos abban, hogy mi a célod, vagy épp mi az, amivel foglalkoznál.. ) 

1. NEM A MÉRET A LÉNYEG  

Ki kell ábrándítanom téged: közösséget nem egyik napról a másikra varázsolunk - egy összetartó közösség felépítése hosszú folyamat eredménye. Az első dolog, amire felhívnám a figyelmedet, hogy a zárt csoportok esetében NE számokra hajts. Nem az számít, hogy mennyien vannak a csoportban, hanem az, hogy kik, hogy mennyire aktívak, és hogy mi a célod vele. Tegyük fel, ha egy edző vagy, miért ne gyűjthetnéd a tanítványaidat egy csoportba? Lehet, hogy ennek a csoportnak kezdetben 50 tagja lesz - aztán egy szép napon több tízezer.. 

Gyakran kérnek segítséget tőlem olyan tulajdonosok, akik már rég építenek közösséget, ám vagy eluralkodott a pokol (értsd: mindenki posztol mindent, és hatalmas háborúk zajlanak), vagy a több ezer tag ellenére is inaktív a csoport. Ilyenkor rendszeresen felülvizsgáljuk a következő dolgokat:

- szabályzat: mennyire pontosan és emészthető formában van meghatározva a házirend?
- mi a célod vele: sok esetben a csoport tulajdonosa azt sem tudja, hogy mi a célja a csoporttal, egyszerűen csak egy adott témát meghatározva létrehoz egy közösséget. 
- mi alapján engeded be az embereket?
- hogyan tudod minimalizálni a csoport működtetésére szánt időt anélkül, hogy plusz admint kelljen felvenned? 
- ha mégis szükséged van adminra, ugyanis nem szeretnél vele foglalkozni, mi az, amire oda kell figyelnie? 
- van-e bármilyen offline program (értsd: rendezvény, meetupok, találkozók), ami a valódi közösség építését segíti? 

Ilyenkor általában kiderül, hogy a tulajdonos nem tudja, hogy mi a célja a csoporttal, a szabályzatot máshonnan másolta, talán egy olyan csoportból, ami szintén nem működik. 

2. HÁZIREND

A zárt csoport a Facebook rajongói oldallal szemben azért is előnyös, mert meg tudod szűrni azt, hogy kiket engedsz be. Ám ahhoz, hogy a tagok bent is maradjanak, fontos a szabályzat. 

TIPP: mielőtt kialakítod a saját házirendedet, csak ajánlani tudom, hogy kerülj be 1-2 jól működő csoportba (a külföldi oldalakat is érdemes megnézni). Érdemes összeírni, hogy mi az, ami tetszik az adott csoportból, mi az, ami nem? Mi az, amit te semmiképp sem hagynál, és mi az, amit hiányolsz? 

Egy kis segítség a szabályzat kialakításához:

- mi a célod vele?

A Napközi elsődleges célja az, hogy legyen egy hely, ahol hasonló érdeklődési körű emberek találkoznak, olyanok, akik már javában dolgoznak az ötletük megvalósításán. Gyakran teszek fel kérdéseket, pl. arról, hogy nekik mi a tapasztalatuk a zárt csoportok terén, milyen aktív anyukás csoportokat ismernek, stb., garantálva, hogy az általam biztosított tartalom mellett egymástól is tanulhassanak. Mindenkinek mást jelent egy "jól működő" csoport, de az, hogy az emberek bátran megosztják a tudásukat, a nehézségeiket, és az insta sztori statisztikáikat képernyőmentéssel alátámasztva, számomra azt jelenti, hogy elértem a célomat. 

Emellett a csoport azért készült, hogy a tagok betekintést nyerhessenek abba, hogy hogyan dolgozom, láthatják a kulisszák mögötti sztorikat, amiket máshol nem osztok meg, arról is írok, hogy kik inspirálnak, és nem utolsó sorban a kérdőíveimen keresztül feltehetik az összes olyan szakmai kérdést, amikre eddig nem kaptak választ, így még hasznosabb tartalmat tudok gyártani a jövőben (ezekre a kérdésekre soha nem válaszolok az oldalon, ha valaki szeretné megkapni a választ, a különböző felületeimen kapja meg, esetleg a következő konzultációján.). 

- kiket szeretnél magad köré gyűjteni? 

Erre a kérdésre a "MINDENKIT" nem a helyes válasz. Gondold végig, hogy kik azok, akiknek valóban szüksége van a tudásodra? Határozd meg olyan pontosan és részletesen, amennyire csak tudod! Pár napja az egyik konzultáción merült fel a "de honnan szerzek tagokat?" kérdés. Egyszerű: a blogon megjelent bejegyzésben is promózhatod magad, és persze még az is előfordulhat, hogy más zárt csoportok is nyitottak az együttműködésre. 

- mit lehet és mit nem? 

Mivel több zárt csoportban is tag vagyok, ezért nem volt túl nehéz összeállítani a házirendet. Tudtam, hogy nálam biztos nem lesz "mutatkozz be, ha csatlakoztál" poszt opció, mert ha tegyük fel 100 ember csatlakozik egy nap alatt, akkor 100 poszt kerül ki aznap.. Senki sem fogja végignézni, az embereket zavarni fogja a folyamatos új tartalom, és végül elhagyják a csoportot - én ezt tettem több alkalommal. 

Hogy mi lehet erre a megoldás? 

#introhetfo néven minden hónap első hetén megtalálható egy poszt az oldalon, ami alá mindenki bemutatkozhat egy kommentben és egyetlen mondatban, linkkel együtt. Ezen kívül nincs önpromó az oldalon.

Hogy miért jó ez a megoldás? 

Egyszerű. A jövőben a tagok egyszerűen vissza tudják keresni az előző bemutatkozásokat, és mindenki tisztában lesz azzal, hogy kik vannak a csoportban. Arról nem is beszélve, hogy célzottan lehet keresgélni, ha együttműködő partnereket keresel. 

4. Tematika + Tartalomterv

Ahogy akár egy blog vagy egy Facebook tartalomtervét és stratégiáját meghatározod, úgy a csoportét is érdemes. Először egy amerikai titkos csoportnál láttam a tematikus felépítést (erről már írtam). Ebbe a csoportba egy networking vacsi után kerültem be, ahol bár csak 115-en vagyunk, mindenki egytől-egyig New York Times Best seller író vagy Broadway producer.. A csoport a következőképp működik: 

Michael a vacsi vonalán elindulva szeretett volna egy networking csoportot létrehozni, ahol a havi 2 vacsi után továbbra is tudja tartani a kapcsolatot mindenkivel. A következő posztokat hagyja jóvá (amikor posztolsz, a következő szavak egyikével kell kezdődnie a posztnak - ezt fejlesztettem tovább hashtagekkel, ugyanis a hashtag egyúttal ki is emeli a szavakat, így jobban láthatóak): 

GIVE - amennyiben valamit felajánlanál a csoportnak.
ASK - ha lenne egy kérésed, segítségre lenne szükséged.
THANK - ha megköszönnél valakinek valamit.
EXPERIMENT - ha kipróbáltál valamit, ami bejött, vagy amiből sokat tanultál, és megosztanád másokkal.

Ennek így már mindjárt van értelme! 

Emellett kihangsúlyozza, hogy nincs önpromó, vagy ha mégis megteszed, csak a fenti formátumokban teheted. Azt is hozzáteszi, hogy ez a csoport olyan emberekből áll, akik szeretnek adni a másiknak, és támogatni egymást.  

Világos, egyszerű, érthető szabályok. Erről beszélek, amikor azt mondom, hogy érdemes meghatározni, hogy mi a célod a csoporttal, neked miért jó, nekik miért jó, mi mehet és mi nem.. :)

5. Exkluzív

Érdemes kerülni a VIP jelzőt a csoport nevében, és helyette inkább a tartalom minőségével, és akár közös programokkal éreztetni ezt a jelleget. 

Érdemes elgondolkodni azon, hogy mit tudsz még hozzátenni a csoporthoz?

- csoporton belüli élő bejelentkezéseket? - ezt én is tervezem. 
- közös programokat? - hétfőn tartottuk az Évzáró Napközis eseményünket, így a csoport tagjai végre tudtak találkozni, ismerkedni egymással.
- ajándékokat? 
- speciális kedvezményeket? 
- ingyenesen letölthető segédanyagokat? 

6. Csatlakozás feltétele

A csatlakozás feltétele nálam a belépéskor felugró kérdések megválaszolása. Ha valaki ezt nem teszi meg, nem kerül be a csoportba. Ám az, ha valaki megválaszolja őket sem garantálja a bekerülést: ha nincs profilkép, vagy tegyük fel egy állat képe van a saját arca helyett kint, és ha nem látszik az oldalán, hogy mivel foglalkozik, biztosan nem kerül be a csoportba.

A csatlakozással elfogadják a fenti feltételeket, és persze azt is, hogy nincs negatív komment, egymás kikezdése, vagy trollkodás - ez a csoport nem erről szól, az ilyen megnyilvánulások kizárással járnak.  

Rengeteg dolog van még, amire érdemes odafigyelni, és a fenti pontokról külön-külön órákon át tudnék írni, ám kezdetnek legyen ennyi elég. Amennyiben szükséged van segítségre, jelentkezz be egy konzultációra (kattints), és helyrerázzuk a meglévő oldaladat vagy létrehozzuk az első zárt csoportodat, összeállítjuk a megfelelő stratégiát és szabályzatot!