Mostanában egyre többen keresnek meg azzal, hogy épp egy új projektbe kezdenek, miközben egy másikat maguk mögött hagynak, és nem tudják, hogy hogyan tovább. Az esetek 99%-ban nem azért, mert a másik nem volt sikeres, egyszerűen csak kihívásokra van szükségük. "Annyira szeretnék már csak ezzel foglalkozni, de még nem lehet.. Hogyan tudnám előbb elérni a célomat?" - kérdezik gyakran. A mai bejegyzés ebben fog segíteni: abban, hogy ezúttal tudatosabban alapozd meg a következő nagy dobásodat, hogy később minél biztosabb talajon álljon az, amit annyira szeretnél felépíteni.

stil-326695.jpg

Nem véletlenül találnak meg ezek a sztorik: ezen az úton vagyok én is, tekintve, hogy 2015 decemberében elhatároztam, hogy váltani fogok, és szép lassan meg is tettem az ehhez szükséges lépéseket. Soha nem akartam népszerűséget, pláne nem ekkorát, szóval csak idő kérdése volt, hogy azt mondjam: oké, akkor ideje másnak is megmutatni, hogy mit és hogyan csináltam, hátha bejön nekik is. Többen kértek rá, tudtam, hogy lenne rá igény. 

Ám mi kell ahhoz, hogy egy váltás után magabiztosan kiállj 350 ember elé a Marketing Expo-n (úgy, hogy ráadásul az előadásod végül nagy sikert arat), az ország legnevesebb marketing konferenciáján? Mi kell ahhoz, hogy egy New York-i előadás felkérésre igent mondj anélkül, hogy megrémülnél, hogy vajon készen állsz-e rá? Na és persze mi kell ahhoz, hogy merj egy könyvet írni arról, hogy hogyan dolgozol, megkockáztatva, hogy a fél szakma követ vet rád, mert vannak dolgok, amiket bizony másképp csinálsz? (Szerencsére a könyv nagy siker lett.)

dsc04048.jpg

Akkor mutatom is, hogy nálam mik voltak a lépések, hátha valakinek segít.  

1. KUTASS!

2016 márciusában kezdtem el influencer marketing témában kutatni a nemzetközi piacon. Készítettem egy listát azokról a startupokról és ügynökségekről, akik sokat kommunikálnak a témában, folyamatosan befektetőket vonzanak magukhoz, és rendszeresen tartanak előadást nemzetközi konferenciákon. Könnyű volt őket megtalálni, nincsenek olyan sokan. Második lépésként kitaláltam egy tematikát a kutatásomhoz, ugyanis tudtam, hogy amennyiben "csak" az influencer marketingről akarok beszélgetni velük, lehet, hogy nem érdekli őket még a HuffPost-os megjelenés ellenében sem. Ám minél inkább izgalmasabb, az ő területükre szabott témával kerestem meg őket, igent mondtak. 

Készítettem egy zárt FB csoportot, ugyanis szerettem volna látni, hogy kik olvasnak, és hamar kiderült: a szakma nagyjai, akik később többen kértek konzultációt és ajánlottak együttműködési lehetőségeket. 

Hogy ez a lépés miért is volt fontos? 

A.) szerettem volna látni, hogy hol tart a piac,
B.) szerettem volna azoktól tanulni, akik az iparágat alakítják,
C.) kapcsolatot szerettem volna építeni velük, hogy én legyek az első, akinek az újdonságokról beszámolnak (így lett, az már más dolog, hogy nem szeretnék influencer marketinggel foglalkozni)

Később linkedin-en is elkezdtem megosztani a tartalmaimat, aminek pedig az lett a következménye, hogy egyre több szakember keresett meg, és kezdett el követni. Ennek köszönhetően adtam elő New Yorkban pár hete az Influencer Marketing Napokon.

2. TESZTELJ

Hónapokkal előtte (2015 decembere) indítottam el a Napközi névre keresztelt blogot, ahol párhuzamosan tesztelhettem, hogy mások mit reagálnak a saját módszereimre. Érdekes volt látni a lelkesedést, ami a blogot övezte, miközben az elején senki sem tudta, hogy én vagyok mögötte. Megkaptam a visszacsatolást: ha van tapasztalatod, tök mindegy, hogy ki vagy, mivel hasznos infót adsz, olvasni fognak. Fontos volt, hogy az elején ne tudja senki, hogy ki írja, ugyanis szerettem volna igazolni a fenti elméletet. 

Ugyanis.. Egy ilyen átállásnál a legfontosabb, hogy bátran csináld, amit szeretnél, és először szerezz magabiztosságot abban, hogy jó vagy (teljesen mindegy, hogy milyen eredmények vannak a hátad mögött, mi van akkor, ha képtelen vagy átadni azt, amit csinálsz, vagy épp másolhatatlan?). Ehhez hozzáadódott az, hogy tavaly novemberben elkezdtem rendszeresen konzultációkat tartani, amiből mára legalább 300 óra van a hátam mögött. Ennyi idő alatt annyi sztori jött velem szemben, hogy őszintén szólva már semmitől sem rémülök meg, a leglehetetlenebb szituációkban is "működöm" .

A tesztelés azért is fontos, mert például az én esetében is meg kellett értenem, hogy mit csinálok és mi miért működik. Több száz bejegyzést néztem végig, hogy megértsem, hogy miért működött. Aztán megnéztem mások oldalait, vírusként terjedő posztokat külföldön, hogy megértsem, mi a közös bennük. Izgalmas folyamat volt, de még mindig az első konzultációk hozták ki leginkább a saját metódusomat. Ma már vannak saját módszereim, elméleteim, amikre rengeteg dolgot rá lehet húzni, és vonalvezetőként mindig segít, legyen szó tartalomgyártásról, a megfelelő követői bázis megcélzásáról, stb.

3. DOLGOZZ + TANULJ

Rakd bele a munkát! Az előbb már írtam erről, de ezzel a résszel azért is szeretnék külön foglalkozni, mert sokan azt gondolják, majd pár hónap meghozza a sikert. Nos, az én esetemben 2015 novemberétől kezdve tartott az átalakulás, az azt követő tavasszal kezdtem el külföldön kutatni, 2016 július-augusztus környékén kezdtem el erről publikálni, 2017 februárjában már egy SF-i panel részese voltam, szeptemberben New Yorkban adtam elő, október végén pedig a Marketing EXPO-n. 2009-től 2013-ig dolgoztam kezdetben online marketingesként, majd social media menedzserként (szóval ha összeadod, laza 8 év van mögöttem.)

3 hónapról beszélünk?

NEM.

Ha türelmetlen vagy, nagyon gyorsan nyugodj le, mert semmire sem mész vele. Nem mondom, hogy a folyamat során nem voltam türelmetlen - DEHOGYNEM. De az elmúlt 10 év megtanított arra, hogy semmit sem kell siettetni, és néha jobb is, ha valami nem akkora energiával robban be, mint az, amit régen csináltam, ugyanis összeroppanhatsz alatta. Tudtam, hogy csak akkor szeretnék bármi mást építeni, ha azt jól megalapozom. Tudtam, hogy szakmai magabiztosság nélkül nem fog menni, ehhez viszont rengeteget kellett tanulnom, sok órát belefektetnem. 

4. MIT SZERETSZ és MIT NEM?

A legizgalmasabb mégis az, hogy a folyamat során jössz rá, hogy kik azok, akikkel jól tudsz dolgozni. 

Milyen típusú emberek?
Mivel foglalkoznak?
Melyik generáció?
Az életük melyik szakaszában járnak? 

Számomra hamar kiderült, hogy az, amit csinálok nem is énmárka, hanem egy sokkal komplexebb dolog annál, és az énmárka csak egy apró szelete. Nem célom influencerekkel, bloggerekkel dolgozni, sokkal izgalmasabb számomra startupokkal és olyan online vállalkozókkal dolgozni, akik valamilyen formában a személyes sztorijukat is bele szeretnék építeni a márkájuk identitásába és közösséget építenek.

Olyanokkal szeretek dolgozni, akiknek van egy missziója, tudása, tapasztalata, amit át lehet adni és érdemes is átadni. Felépíteni őket, tisztítani az üzenetet, és biztosítani arról, hogy a megfelelő célközönséget érik el offline és online, majd a lehető legizgalmasabb stratégiával tartják meg őket - és szereznek újakat -, akár anyagi befektetés nélkül. 

5. FEKTESS MAGADBA

Tegyük fel, ha van egy jól működő vállalkozásod, de úgy döntesz hosszú évek után, hogy újabb kihívásokra van szükséged. Az esetek többségében nem azonnal váltasz. Ez egy folyamat, egyfajta átalakulás. Nem siettetheted, ugyanis ilyenkor nemcsak az a kérdés, hogy mit szeretnél, hanem az is, hogy mennyire reális az, hogy azonnal bevételt szerezhetsz belőle. Nem érdemes rögtön mindent hipp-hopp feladni, és pár hónap után várni a csodát, tekintve, hogy egy vállalkozás elindítása alapvető költségekkel jár, amit ki kell termelned. A titok az, hogy közben vagy a régi tevékenységedet is folytatod, csak épp kevesebb energiát fektetsz bele (ki is adhatod a feladataidat..), és mellette építed a jövődet. Az előző tevékenységed "eltart", és nyugodtan dolgozhatsz a másikon a fennmaradó idődben.

Egy jó ideig a saját magad befektetője leszel, és hidd el, hogy nem akarod azt a nyomást a nyakadba, hogy még ettől is várod, hogy azonnal eltartson. Gondolj csak bele, ha nyitsz egy éttermet, az sem egyik napról a másikra fut be. Legalább 2 év, mire nullára hozod ki magad.. Ez persze nem azt jelenti, hogy akkor most 2 éven át kell még benne maradnod a langyos vízben.. Ez inkább azt jelenti, hogy adj időt magadnak, és azért dolgozz az új vonalon, mert lelkesít és látsz benne valamit, és ne azért, hogy majd rögtön meggazdagodsz rajta, vagy hogy majd ez tart el (ha az utóbbi egy erős drive az életedben, az én blogom soha nem neked fog szólni). 

Ajándékozz konzultációt az ünnepekre! 

Részletekért regisztrálj ITT!
Amennyiben érdekel, hogy milyen formában dolgozhatsz velem, ha nem szeretnéd egyedül végigcsinálni a fenti utat, nézz szét ITT