carli-jeen-416440.jpg

Hosszú ideje kutatom a digitális tartalomgyártók (influencerek, bloggerek, videósok) életciklusait. Kerestem valamiféle mintázatot, és szerencsére a Gartner-Hype Cycle erre a folyamatra is ráhúzható, hosszas kutatás és interjúztatás után ennek alapján hoztam össze a lenti ábrát.

Hogy miért fontos ezzel foglalkozni? Egyszerű. A következő dolgok miatt zseniális eszköz a lenti görbe:

Kielemezheted és pontosan meghatározhatod, hogy

- az influencereknek mi az igénye és célja a bizonyos szinteken, hogyan tudsz hozzájuk márkaként közelebb kerülni,
- érzelmileg min mennek keresztül, így fel lehet készíteni őket a jövőjükre, 
- tartalomgyártóként hogyan tudsz növekedni a bizonyos szinteken, hol mi a fontos ahhoz, hogy a jövőben fenn tudj maradni,
- a bizonyos szinteken hogyan kereshetsz pénzt.

Bár továbbra sem vagyok oda az influencer szóért, de gyűjtőszóként egyszerűbb alkalmaznom az alábbi ábrán, ami bár kissé bénácska (én rajzoltam :D ), de a célnak megfelel:

kepernyofoto_2017-10-22_18_12_03.png

Fontos: Mindenki maga dönti el, hogy melyik szint a célja, hova szeretne eljutni. Ez a görbe különböző állomásokat mutat, a célja a teljes út ábrázolása. Te döntöd el, hogy hol érzed jól magad, vagy mi a célod, nem kötelező minden szintre eljutnod. Ismerek olyanokat, akik egy tízezer fős táborral élik le boldogan az életüket úgy, hogy nem ettől várják a bevételt. A teljes görbe végigjárása általában a vállalkozó szelleműek sajátossága. Mindenki maga dönti el, hogy melyik szintet választja.

1. KEZDŐ

Értelemszerűen kezdő az, aki épp, hogy csak elkezdett énmárkát építeni, vagy épp erősen játszik a gondolattal, hogy ideje lenne valamit kezdeni magával és a szenvedélyével/tudásával. Ma már szerencsére nem elég, ha a szép képeket posztolod magadról, ugyanis bár lehet, hogy összegyűjtöd a kis követői bázisodat, de az igazság az, hogy elég hamar frusztráló tényező leszel a követőid életében. Ha egy jó tanácsot elfogadsz,

soha ne építsd külsőségekre az énmárkádat, ugyanis a követőid egyéni "élettartama" jelentősen le fog rövidülni. Senkit sem érdekel, hogy minden áldott nap gyönyörű vagy - de az, hogy mi zajlik a háttérben.. Nos, az már érdekes. 

Tegyük fel, úgy gondolod, megvan benned az, ami ahhoz kell, hogy egy adott közösséget érdekelj (hangsúlyozom, nem a méret a lényeg), és bármi történhet alapon kipróbálnád magad. Érdemes az első perctől kezdve meghatározni azt, hogy mi a célod és mit fogsz érte tenni. Kezdj el tartalmat gyártani, és amikor csak lehet, irányítsd a követőidet akár egy Facebook zárt csoportba, és építs velük kapcsolatot. Szerencsére egyre többen használnak zárt csoportokat, pontosan azért, mert sokkal személyesebb kapcsolatot lehet kiépíteni a követőiddel, arról nem is beszélve, hogy szinte mindenki kivétel nélkül látja a posztjaidat. A cél továbbra is az organikus növekedés.

Láttam már példát arra, hogy az egyik konzultáció után valaki létrehozott egy zárt csoportot végre abban a témában, ami valóban érdekelte, ami pár napon belül majd 1000 főt tudhatott maga mögött. Az, hogy milyen szabályzatot alakítasz ki csoporton belül, már rajtad múlik - ja, hogy nincs szabályzatod? Nagyon gyorsan gondolkozz el azon, hogy mi a célod a csoporttal, mi zavar a jelenlegi működésében (vagy ha nincs oldalad, kerülj be mások csoportjába, és nézd meg, hogy ott mi történik). 

A sztorid és a missziód meghatározása azért fontos már az első szinten, mert ezekre már akár RÖGTÖN workshopokat, előadásokat tudsz húzni. Ha azt gondolnád, hogy ez hülyeség és úgysem működne, akkor van is egy példám arra, hogy igazam van: lassan 2 éve kezdtem el Napközi néven egy blogot tesztként a jelenlegi témámban, hogy lássam, van-e értelme. Senki sem tudta hetekig, hogy én állok mögötte. A bejegyzések folyamatosan index2 címlapon voltak, én meg a posztok témájához illő workshopokat szerveztem és promóztam a bejegyzésekben. Meglepő vagy sem, senkit sem érdekelt, hogy ki van a blog tartalma mögött, jó volt a tartalom, és tanulni akartak attól, aki írta. 2 db workshopot töltöttem meg 2x15 fővel az első hónapban. 

2. MIKRO-INFLUENCER

Az erre a szintre való elérés általában már magában foglalja a törekvést a márkákkal való együttműködésre. Míg az első szinten gyakorlatilag tartalmat gyártasz, és maximum 1-2 céggel dolgozol együtt úgy, hogy termékért cserébe posztolsz, ezen a szinten már megtapasztalhatod a közösséged erejét és értékét. Van, aki a saját tartalmából már boldogan megél 10 000 követővel is, ugyanis el tudja adni nekik a workshopjait. Pár napja számolt be valaki arról, hogy a konzultációnk után aszerint a stratégia szerint posztolt, ahogyan én javasoltam neki, és 100 helyett 200-an vették meg a workshopját, amiért a következő 1-1,5évben havi fix összeget fognak fizetni. Nem mindegy, ugye?

A fizetős szponzorok szerzéséhez itt már működhet a következő stratégia:

- határozd meg, hogy kik azok a márkák, akik egyébként is az életed részei, és akikkel szívesen dolgoznál,
- nézd meg, hogy dolgoznak-e valakivel a hazai piacon (az instagram és Facebook oldalaik is jók kiindulási pontnak)
- kövess influencereket, és figyeld, hogy milyen márkákkal dolgoznak együtt (nagy valószínűséggel ezek a márkák nyitottak lennének együttműködésekre),
- fokozatosan jelenítsd meg őket a tartalmaidban (instagram sztori, később akár a feededben, majd a blogon/videóidban is említheted),
- kezdd el betaggelni őket,

Ilyenkor általában bekövet a márka. Általában ebből az szokott lenni, hogy küldenek egy e-mailt, hogy látták, hogy szereted a terméket, és küldenének egy csomagot. Ha ezt nem teszik meg, akkor írj nekik, hogy ha bármi van, számíthatnak rád, és írjanak fel a többi blogger közé.

Haladóknak: találj ki egy projektet hosszabb távra, és keresd meg őket vele. A legnagyobb probléma a digitális tartalomgyártók körében, hogy bár tartalom szempontjából kreatívak, de ha egy márka azt mondja, találd ki te, hogy mit fogsz csinálni, kliséket puffogtatnak. A Nomad Cruise-on találkoztam egy sráccal, aki az instagramjából él, amit úgy húzott fel, hogy már a -1. napon is voltak szponzor dealjei a missziója miatt. A célja mindig az volt, hogy arra inspirálja az embereket, hogy mozduljanak ki otthonról, és egy prezivel a kezében képes volt megkeresni márkákat, hogy szponzorálják az álmát. Segítettek neki, mert lelkes volt, és sok ezekben ezek a kis együttműködések semmibe sem kerülnek, és mégis megjelenést generálnak. A fiú a mai napig projekteket dolgoz ki, ami a következőképp néz ki:

- szerepel a preziben az, hogy kb. mennyi embert tud elérni, 
- nem egy alkalomra szerződik velük, hanem egész évre (így ha bár az elején kevés követője is van, év végére tud garantálni növekedést), 
- mi a projekt, miért fontos ez számára, 

- milyen megjelenéseket tudna adni számukra,
- a sajtót hogyan tudja bevonni.

Annak idején a projekt alapú gondolkodás a karma projektnél is bejött, amikor a követőim beküldték az álmaikat, én megkerestem márkákat, ők beszponzorálták a smink oktatást/nászutat/sétarepülést a város felett/fotózást, stb. A blogon mindenről írtam, ez megjelenést generált a szponzoroknak, a közösségemnek vissza tudtam adni a támogatást, a végén még a sajtó is elkezdett foglalkozni vele.

Bár itt még nem volt pénzmozgás, egyre többen látták, hogy mennyien dolgoznak velem, azt is meg tudták nézni, hogy mégis hogyan néz az ki, ha márkákat helyezek el 1-1 tartalomban, ezek után pedig minden elindult.  Ilyenkor már célszerű összerakni egy kiajánlót, ugyanis már van referenciád, amit a projekt ötleteddel már el is tudsz küldeni bárkinek (arról is írok hamarosan, hogy milyen is egy jó kiajánló).

3. FŐÁLLÁSÚ INFLUENCER

Egyébként már az előző csoportnál is megmutatkozik az, amikor valaki akár 5-10 ezer fős bázisból varázsol pénzt azáltal, hogy nagyon jól célzott közönséget gyűjt maga köré és online workshopokat ad el nekik.. Találkoztam már olyannal, akinek van egy youtube csatornája Bostonban, párkapcsolati témáról beszél, és az 5-10 ezres nézettségű videói egy olyan ügyfélkört építettek ki neki, hogy naponta több emberrel konzultál. 

A főállású influencer az, aki függ a szponzoroktól: jönnek a megkeresések, teljesíti őket, befut a pénz és ennyi. Három éven át voltam ezen a szinten, és számomra erre az időszakra a legrosszabb gondolnom. Bár rengeteg szuper kampányban vettem részt, a szponzorált tartalmak nagyban nehezítik a hiteles tartalomgyártást (még ha imádod a terméket, akkor sem egyszerű..), arról nem is beszélve, hogy számokat kell hozni, miközben a saját tartalmadat gyártod, ezen a szintén már akár előadásokat tartasz, könyvet írsz, a webshopodat üzemelteted, és próbálod fenntartani a magánéletedet. Arról nem is beszélve, hogy szívesen igent mondanál 1-2 márkának a barter ajánlataikra, de nem teheted meg, mert abból nem tudod kifizetni a számláidat. 

4. FÜGGETLEN INFLUENCER

Idővel mindenki eljut arra a szintre, hogy ez legyen a célja. Függetlennek lenni, nem függeni a szponzoroktól, és azokkal dolgozni, akiket szeretsz. Nyilván, amikor több százezer forintokat kaphatsz egy videóért, amiben egyetlen szóban jelezted, hogy valamelyik márkával dolgozol, nehéz azt mondani, hogy köszi, innentől másképp csinálom. Nyilván, a függetlenség nem arról szól, hogy élből elutasítasz minden együttműködést, ez csak arról szól, hogy rugalmasabb tudsz lenni, ugyanis megértetted, ezt a világot csak több lábon állva lehet fenntartani.  

Valaki kérdezte az előadásom után, hogy miért van egy törés a görbén a függetlenné válás előtt. Talán nem keresnek eleget, azért?

Jót mosolyogtam, ugyanis itt erről szó sincs. Egy főállású influencer akár több millió forintot is megkereshet kizárólag szponzori együttműködésekből, könyvekből, saját termékekből és előadások tartásából. Ennek a törésnek inkább lelki oka van: kiégés, depresszió, teljes elzárkózottság - ugyanis olyan mennyiségű munkát kell egyedül végezniük, amit túl sokáig lehetetlenség fenntartani. Sokan pedig soha nem is jutnak el arra a szintre, hogy elfogadják a segítséget. Erre a szintre én is eljutottam, és világszerte rengeteg neves influencer, akikkel az elmúlt 1,5 év alatt ismerkedtem meg, szóval ez egy minta, és nem valami, amit kitaláltam. 

Ugyanis előbb vagy utóbb mindenkinek elege lesz a függőségből, és azt mondja: miért reklámoznék mást, amikor a saját termékeimet/szolgáltatásomat is reklámozhatom? Ha valódi közösséget építettél ez menni fog - ha vetted a követőket, nem. Ha valaki ügyes, akkor egy online akadémiából vagy a saját termékeiből/szolgáltatásából sokkal komolyabb összegeket tud keresni, mint szponzorációkból. Nyilván, ez is rengeteg munka, de nem kell együttműködésekre hagyatkoznod. Üzletet építesz, számomra ez a profil a legizgalmasabb. 

Arról nem is beszélve, hogy minél több követőd van, annál nehezebb megfizetni az áraidat, szóval azért erre érdemes felkészülni. Nem véletlenül van az, hogy a több milliós követői bázisú bloggerek (ClubFashionista, Kristina Bazan) mind új vállalkozásokat építenek, és nem hagyatkoznak a követői bázisukra, ugyanis a piacon már annyi nagy név van, hogy sokkal kevesebb figyelem szegeződik rájuk - soha ne felejtsd el: mindig izgalmasabbak a friss nevek.

Elakadtál valamelyik szinten? Úgy érzed többet is ki tudnál hozni magadból, de egyedül nem megy? Keress meg, és dolgozz velem! Részletekért regisztrálj ITT!