Ma reggel Wolf Gáborral a Marketing Commando reggeli élő adásában beszélgettünk az influencer marketingről. Szeretném leszögezni, hogy a piacon rengeteg olyan embert találhattok, aki a téma szakértője, én soha nem szeretnék ilyen babérokra törni. Ettől függetlenül bármikor szívesen megosztom az elmúlt 4 év tapasztalatát, vagy épp azt, hogy mi történik a nemzetközi piacon, tekintve, hogy több, mint egy éve dolgozom azokkal külföldön, akik az influencer marketinget alakítják. Szeptember 24-én a TAP Portugal kirepít az Influencer Marketing Napokra, ahonnan több alkalommal be fogok jelentkezni, és a Marketing EXPO-s előadásomon is meg fogom osztani az ott hallottakat. Addig viszont egy kis kiegészítés a maihoz. 

freestocks-org-182581.jpg

Pár hónapja már írtam arról, hogy hogyan dolgozz véleményvezérekkel, most igyekeztem összegyűjteni azokat a kérdéseket, amik hasznotokra lehetnek a folyamat elején. 

1. Mielőtt nekilátsz

- Mit tudsz arról a közönségről, akikkel szeretnél elköteleződni? Milyen szokásaik vannak online? Kiket követnek? 
- A konkurencia dolgozik influencerekkel? Ha igen, kikkel? Milyen eredményeik vannak? 
- Kik a területeden az influencerek? Gyűjtsd össze őket!
(FB zárt csoport, instagram - pl. kiket követnek a hazai mikro influencerek, vagy pl. a Special Effects Media (ő esetükben az is működik, hogy őket kik követik), stb.) 
- Tudsz költeni, vagy barter együttműködést szeretnél? 
- Van a területen influencer? Esetleg találsz valakit, akit kinevelhetsz a márkád mellett influencerként? 
- Szeretnél nagyköveteket, esetleg csak egyszeri együttműködésre van szükséged?

2. Hogyan tovább?

- Listázd a felmerülő neveket! Jó, ha tudsz szűkíteni, túl sok influencerrel sem tanácsos egyszerre együttműködni - főleg nem hosszabb távon. (Nyilván, ha egy nagyobb kampányt futtatsz, ahol egy alkalommal szeretnél elérni sok embert, akkor működhet, de ha lehet, akkor inkább a hosszú távú együttműködésekre voksolj.)
- Monitorozd őket! Hogyan posztolnak? Mennyi a szponzorált posztok aránya? Hogyan reagál erre a követői bázis? 
- Kommunikálj vele: kezdd el lájkolni a képeit, pár hét múlva bekövetni, kommentelni a képei alá, majd keresd meg egy személyes üzenettel. 
- Van a témádban posztja? 
- Írnak róla máshol? Foglalkoznak vele? 
- Mit lehet tudni az eléréséről? Kommentelnek az olvasói? Vagy csak "great", "awesome" generált kommenteket látsz instagramon az oldalán?
- Helyileg kiket ér el? - Ez egy nagyon fontos dolog. Mindig kérd be a statisztikákat, ugyanis találkoztam már olyan profillal, akinek bár 50 ezer követője volt instagramon, mindenki meglepő módon Oroszországból érkezett, az insta sztorik elérése hetente pedig az 500-at sem érte el (Segítek, egy átlagos héten 19 ezer követővel 150 000 elérést generálok egy hét alatt. Utazás során ez 500 000.). Tegyük fel ha egy hazai kampányt futtatsz, miért is fizetnél valakinek, akinek EGY magyar követője sincs??? 
- Működik amit csinál? (Az előző ponthoz szorosan kötődik.)
- Mit tudsz róla, mint személyről? Mi az értékrendszere, és ez hogyan kapcsolódik a kampányodhoz? Hiteles tudna lenni benne? 

3. STRATÉGIA

- Mit szeretnél elérni? Azonnali eladást szeretnél? Márka ismertséget? (Erre egy jó eszköz az influencer marketing), hosszú távú kapcsolatot? Nagykövetekre van szükséged?
- Hogyan tudod mérni a sikerességet?
- Mit tudtok nyújtani neki? Meddig mehettek el? Belefér egy külföldi út felajánlása? (Az élménybe csomagolt együttműködések mindig izgalmasabbak)
- Mire szeretnéd használni? Megjelenés kell, vagy kontentre van szükséged? 

Ezt azért fontos meghatározni, mert sok esetben nem is azért dolgoznak egy influencerrel, mert azt szeretné az illető, hogy posztoljanak a termékükről. Sok esetben csak annyi történik, hogy tegyük fel a szálloda szeretne szuper képeket kapni, amiket használhat a közösségi média felületükön (megspórolva egy közösségi média szakember árát), és így tovább. 
- Van csapatod a velük való munkára? Esetleg egy szakértővel dolgozol? Kezdőként, segítség nélkül nem javaslom, hogy több, mint 10 influencerrel kezdj el dolgozni, ugyanis hamar ki fogsz égni. Persze, az egész kivitelezhető, de újra hangsúlyozom: emberi kapcsolatokat építs, és ehhez szükséges a személyesség. Kezdd kicsiben, aztán szépen terjeszkedj. Alakíts ki egy belső kört, amibe valamiért megéri nekik tartozni, és érd el, hogy minden influencer be akarjon kerülni.. A többit a kreativitásodra bízom.. :)

Ám készülj fel: sajnos a legtöbben azt sem tudják, hogyan kell tárgyalni, vagy e-mailben kommunikálni, így jó sok türelemre lesz szükséged. Ezért nem árt, ha hamar beszerzel egy kis segítséget, vagy egy tanácsadó személyében, vagy egy plusz munkatárs személyében. 

4. LEGFONTOSABB

NE hagyd, hogy átverjenek. Mindig minden együttműködés előtt kérj be statisztikákat, ha lehet, az együttműködést soha ne tényként közöld az e-mailben. Jelezd, hogy lenne rá lehetőség, és szeretnéd, ha megmondaná, hogyan tudná kivitelezni az adott kampányt. Amennyiben átküdi az ajánlatot, ülj le vele, beszéljétek át, kérd, hogy ott előtted mutassa meg a statisztikákat, és CSAK a személyes találkozó után döntsetek arról, hogy szeretnétek-e vagy sem. Ez akkor a legfontosabb, ha hosszú távra terveztek, tekintve, hogy egy személlyel fogtok dolgozni.. (mi van, hogyha az illető a valóságban teljesen más, vagy épp nem is jöttök ki jól???) Lehet, hogy valaki erre azt mondja, hogy időigényes, és baromság, de velem számos nagy reklámügynökség dolgozott így. A kreatív kampányok mögött én álltam, egy ötletből alakítottam ki valami izgalmasat, ugyanis ismerem a közönségemet. Ha ezt látja egy márka, boldogan adja a kezedbe a kampányt, mert bízik benned. Ennek köszönhetően rengeteg sikersztori van a hátam mögött.  

Emellett pedig nyugodtan gondolkodjatok olyanokban is, aki alapvetően nem influencer. Én pl. biztosan megnézném, hogy kik azok, akik a leggyakrabban posztolnak a termékemről (ha lenne valamilyen termékem), és azok között is kifejezetten nagy figyelmet fordítanék azokra, akiknek a posztjai csak a saját baráti körükben több száz lájkot kapnak.. Több ilyen profil van instagramon is, ahol az illető nem is influencer, de valamiért nagyon kedvelik.. Tegyük fel ha szereti a márkádat, meghívhatod egy VIP eseményre, küldhetsz neki karácsonyi lapot, kedvezményeket, akármit.. Érdemes rájuk is odafigyelned. :) 

Amennyiben szükséged van segítségre, nézz szét a DOLGOZZ VELEM menüpont alatt, vagy kérj időpontot ITT!