Rugaszkodj el egy kicsit a valóságtól: ha nem számítana a pénz, ha minden lehetőség ott heverne a lábaid előtt, mivel élnél? Mit csinálnál? Mivel töltenéd a napjaidat? Sokan nem merik ezt a kérdést megválaszolni, vagy ha mégis megteszik, legyintenek egyet "Ah, nekem ez nem adatik meg", miközben egy olyan világban élünk, ahol a közösségi médiának köszönhetően egy kis kreativitással, akár pénz nélkül is bárki megvalósíthatja azt az életet, amiről álmodozik. Nem hiszed? Akkor csak nézd meg azokat a 18 éves videósokat, kik havonta komoly összeget keresnek a szponzor dealekből, vagy azokat az online vállalkozókat, akik a termékeikkel havi 3 milliós bevételt generálnak, miközben követőik száma kevesebb, mint 25 ezer főt számlál a közösségi média felületeken. kepernyofoto_2017-09-11_17_15_39.png

1. Miért legyen mindig egy második lábad

Nos, a sikerig vezető út azért elég rögös, és több évnyi befektetett munkát igényel. Persze te döntesz, hogy a nap végén tv-t nézel, vagy inkább 3-4 órában a saját álmaidat valósítod meg - én 18 éves korom óta minden időmet ebbe fektettem. Ám van itt valami, amit jó, ha az elején tudsz: amíg kreatív munkát végzel, mindig jó, ha van valami más is az életedben, tegyük fel marketing tevékenységet végzel egy cégnek. Hogy miért? Azért, mert ha 0-24-ben az énmárkádban éled az életedet, könnyen előfordulhat, hogy kiégsz. Amikor a Harper Collins kiadónál jártam New Yorkban, ott is elmondták a kiadó vezetői, hogy több szerzőnek van munkája az írói karrierjük mellett, ugyanis másképp kiégnének. Találkoztam több százezer fős követői bázissal rendelkező instagram influencerrel LA-ben, aki arról mesélt, hogy tavaly 1 hónapra le kellett állnia, mert már nem bírta a saját arcát bámulni a képeken. Besokallt. Arról nem is beszélve, hogy csak akkor tud megmaradni a kreativitásod, ha nem várod el tőle, hogy "eltartson". SOHA ne azért gyárts tartalmat, mert muszáj pénzt keresned belőle - a követőid is érezni fogják.

Nincs időd olvasni?
A bejegyzés kiegészítése elérhető és letölthető a Soundcloudon is:

Tipp: Írd össze, hogy mi az, amiben erős vagy! Ha pl. tartalomgyártásban, akkor nézd meg, hogy a piacon kiknek van szüksége tartalomgyártókra? Ha ezta  vonalat választod, megsúgom, hatalmas az igény rád, úgyhogy amennyiben van rá időd, vállalj be külsős munkákat. Ha több terület számára is érdekes lehet a tudásod, listázd őket. Ha esetleg össze tudsz állítani egy kiajánlót a szolgáltatásaidról, azzal már el is tudsz indulni. A stratégiai oldalról hamarosan egy külön bejegyzésben foglalkozom. 

Ajánlott olvasmány: Elizabeth Gilbert - Big Magic

2. TÜRELEM

Tegyük fel megvan az a bizonyos láb, és nyugodtan tudsz fókuszálni az énmárkádra. Jó, ha tudod, hogy van, akinek legalább egy évbe telik az, amíg az énmárkája letisztul - ez velem sem volt másképp. Nekem az vált be, hogy elkezdtem kutatni, és tesztelni a tartalmat, amit gyártani szerettem volna. 2016 márciusában még influencer marketing területen kezdtem el interjúztatni a nemzetközi piac nagyjait, ám hamar rájöttem, hogy ez nem az a terület, amire 100%-ban szeretnék fókuszálni. Később folytattam véleményformálókkal, majd startupokkal, és végül szépen kirajzolódott, hogy hogyan és kiket tudok segíteni - az, amíg meg tudtam fogalmazni, hogy pontosan mit is csinálok, miért egyedi ez, és kiknek tudok ténylegesen segíteni ... Nos, ez 1,5 évembe került. 

Ha nem tudsz türelmes lenni, és időközben bevállalni azt, hogy igen, most erről az oldalról közelíted meg a témádat, a következő hónapban meg lehet, hogy másikról, akkor nehéz dolgod lesz. Én élőben követtem végig ezt a folyamatot, és nem bántam, hogy az elején folyamatosan változott, hogy mi érdekel jobban. Erről szól a felfedezés.. Tudtam, hogy a cél, hogy megtaláljam azt a területet, ahol jól érzem magam, és addig megyek, amíg meg nem találom. 

Tipp: tedd fel magadnak a kérdést: őszintén, mi az, amit szeretnél csinálni? Milyen karakterű emberekkel tudsz hatékony lenni? Kikkel nem tudsz dolgozni? Kik azok, akiktől tudsz tanulni? Min mentek keresztül? Hogyan építik az életüket? Mi a filozófiájuk? Mi az a sajátságos tudás, ami a kezükben van, és szeretnéd "eltanulni" tőlük? 

3. Ne legyél egy a sok közül 

Ahogy megvan a fókuszod, tudod, hogy milyen területeken és kiket tudsz segíteni, elindulhat a kapcsolatépítés. Teljesen más a stratégia, ha egy rendezvényen veszel részt önkéntesként, vagy ha valakit megkeresel egy interjú kapcsán. FONTOS: MINDIG nézd meg, hogy az illető megválaszolta-e már azokat a kérdéseket, amiket fel szeretnél tenni neki. Azt is érdemes megfigyelni, hogy milyen területen szeretne kitűnni, és hogy mennyire nem veszi azt észre tegyük fel a média. Egy ilyen megközelítéssel könnyen kinyílhatnak a kapuk. A hanganyagban arról is mesélek, hogy miért fontos speciális témával megkeresni az illetőt, és hogyan érem el, hogy végül szinte kivétel nélkül minden interjúm után tartjuk a kapcsolatot, sőt, többekkel barátok is leszünk.

Számomra teljesen mindegy, hogy a jövőben fogunk-e dolgozni valamin, vagy sem. Nekem már az is hatalmas segítség, hogy pozitív, sikeres emberek vannak körülöttem, akik inspirálnak, akiket bármikor megkereshetek a kérdéseimmel. Az már csak hab a tortán, ha egyszer valamikor a jövőben az én segítségemet kérik.

FONTOS: Fenntarthatóság. Ez az egyik legfontosabb dolog akkor, amikor elkezded építeni a kapcsolati hálódat. SOHA ne arra építs, hogy valakit behálózol, jól kihasználod, aztán az együttműködés után elfelejted örökre. Ez egy rossz stratégia, amit sokan alkalmaznak - leginkább azok, akik követőket vásároltak, és jól tudják, úgysem tudnának hosszú távon eredményeket felmutatni. 

Ha kíváncsi vagy arra, hogy egy többi millió fős tábort maga mögött tudó New York-i véleményvezér hogyan áll a témához, itt meghallgathatod az interjúm egy-egy a témába vágó részét:

4. OFFLINE kapcsolati háló építése

Nem győzöm hangsúlyozni: NEM elég az online jelenlét. A sikerem titka nem a több százezres bázis, hanem az, hogy 3 éven át a legkisebb faluba is elmentem előadni, és offline is építkezem. Nagyon fontos, hogy a márkádnak mindig legyen offline vetülete, és ehhez a legjobb, ha rendezvényekre jársz, és rendezvényeket szervezel a közösségednek. Legyen valamiféle kapcsolatod a piaccal és a követőiddel, imádni fogod a végeredményt. Álllíts össze egy listát arról, hogy kikkel szeretnél megismerkedni, és kövesd, hogy milyen eseményekre járnak. Ha esetleg az a vágyad, hogy előadj valahol, akkor járj el az illető rendezvényére. Mutatkozz be: ehhez persze nagyon fontos, hogy már a hátad mögött legyen egy karakter-analízis, és képes legyél röviden úgy bemutatkozni, hogy nyomot hagyj a másikban. Hamarosan arról is írok, hogy mi történik ezek után, és hogyan érheted el pár hónap alatt azt, hogy mindenki ismerjen a szakmában, és ajánljanak is másoknak.

5. Én is tudok nyomot hagyni másokban? 

Persze. 

Pár hónapja New Yorkban beszélgettem egy networking zsenival arról, hogy mi szükséges ahhoz, hogy másokra hatást gyakoroljunk: a lehengerlő személyiség, vagy esetleg van-e valami más is, ami működhet? Ő annyit mondott csak, hogy teljesen mindegy, hogy milyen a személyiséged: ha tudsz figyelni a másikra, és jó kérdéseket teszel fel, mindjárt érdekelni fogja őt, hogy ki vagy.

Pár hónapja Alicanteban voltam egy workshopon, ahol egy lány ezt a stratégiát választotta. Megállás nélkül kérdezett, ráadásul szuper kérdéseket, érdekelte, hogy min dolgozom, és nem beszélt magáról. Számomra mindig érdekes az az ember, aki nem dicsekszik azzal, hogy mit csinál. Másnap derült ki, hogy a Cannes Lions teljes arculatát tervezte tavaly, és a legnagyobb nemzetközi lapoknak gyárt gyakran grafikákat. Neki nincs szüksége arra, hogy felfigyelj rá azért, amit csinál. Ő rád figyel, érdekli, hogy te ki vagy, és hogyan tudod őt inspirálni. Szerintem ez zseniális. Ha mindehhez ragyogó szem társul, garantált az, hogy emlékezetes maradsz (a hanganyagban azt is megosztom, hogy nekem mi vált be).  

Tény: az attitűd és a türelem a siker egyik fő titka. Nem egymáson gázolunk át, hanem egymást támogatva, partneri kapcsolatok által növekedünk. Olyanokkal dolgozz és olyanokkal vedd körbe magad, akik szimpatikusak számodra, akikkel jól kijössz, akik pozitívak, tenni szeretnének azért, hogy egy jobb világban éljünk. Sokkal könnyebb dolgod lesz. Ám a legnagyobb probléma az, hogy a legtöbben még mindig rövid távra terveznek, és sorra élik fel és egyúttal égetik fel a lehetőségeiket. Ha egyetlen tanácsot adhatok, legyél türelmes, adj, adj, és adj, és ha mindezt alázattal és kitartással tudod csinálni hosszú éveken át a pofonok ellenére is, egy szép napon minden kifizetődik.

Amennyiben szükséged van a segítségemre, látogass el IDE!