Okkal használom ezt a képet a poszt elején: NEM csak az a véleményformáló/influencer, aki gyönyörű képeket posztol a világ legszebb tájairól, vagy épp mindig tökéletes outfitben áll a kamera előtt. Ugyanúgy influencernek számít egy pszichológus, aki a maga területén sokat ért el, de akár említhetném Hosszú Katinkát, vagy épp Wolf Gábort is. Így már világos, hogy amikor azt mondom, hogy a világ számos pontján interjúztatok influencereket, miért van az, hogy valójában a listámon az instagram influencerek/bloggerek/videósok száma elenyésző. Mivel több konzultáción felmerült a kérdés, "mi értelme van az interjúztatásnak?" vagy épp "hogyan döntöd el, hogy kit interjúztatsz?", úgy döntöttem, ideje itt is megválaszolnom a kérdéseket.

kepernyofoto_2017-08-30_21_18_38.png

1. Válassz egy témát a területeden belül! 

Idén a Nomad Cruise hozta meg az új kutatásom témáját, érdemes elolvasni az útról született beszámolómat, ami annyira tetszett Arianna Huffingtonnak, hogy meghívott a Thrive Globalra is blogolni. A cikkben írok a Gartner Hype Cycle névre keresztelt görbéről, amit valójában termék élettartam görbének is hívhatunk. A görbéről egyébként számos elemzés készült, ám arról, hogy érzelmileg ki min megy keresztül egy ötlet megvalósítása közben a bizonyos szinteken, és mivel lehetne fenntarthatóbbá tenni az utat, senki sem ír. Gondolj csak bele: ha épp összeomlás határán vagy, mert nincs kivel megbeszélned, hogy hatalmas a nyomás rajtad, és nem tudod, hogy mi segítene, nos.. Akár még fel is adhatod, vagy tehetsz egy rossz lépést, és annyi az álmodnak. 

Most ez a téma az, ami a leginkább izgat, ugyanis a saját munkám során is azt látom, hogy amennyiben az adott személynek nincs kivel megbeszélnie, hogy mi nyomja a lelkét, esetleg nem tud megoldást találni egy szakmai problémára, hónapokra lebéníthatja, esetleg lassíthatja magát. Ráadásul fenntarthatóság szempontjából is nagyon fontos foglalkozni ezzel a témával.

2. Miért jó kutatni? 

Hogy miért jó az, ha így állsz neki tartalmat gyártani? Nos, amellett, hogy el tudsz mélyülni egy adott témában, sokkal nagyobb eséllyel mondanak nagy nevek is igent a felkéréseidre. Hogy miért? Azért, mert specifikus témával állsz eléjük, és nem egy vagy a millióból, aki az aktuális személy sikersztorijára képes. Ez számomra rengeteg kaput nyitott meg az elmúlt években. 

3. Kiket interjúztass?

Határozd meg azt, hogy kik azok az emberek, akikkel körbe szeretnéd venni magad. Ne felejtsd el: nem egy újságíró vagy, hanem egy szakember. Teljesen máshogy fognak hozzád állni, mint egy újságíróhoz. Az esetek 99%-ban azok, akikkel interjúzom később a barátaim lesznek, ugyanis imádják, hogy nem elégszem meg a tapasztalatommal, folyton tanulni szeretnék, hogy még hatékonyabban segíthessek az egyes énmárkák építésében. Meglepődnek, hogy képes vagyok Bécsig, Los Angelesig, esetleg New Yorkig utazni egyetlen beszélgetésért (a személyes találkozót soha nem fogja helyettesíteni egy Skype interjú).

Őszintén szólva a mai napig nem tudom, hogy hogyan kell interjúztatni, de addig, amíg mindenki úgy búcsúzik el tőlem, hogy mikor láthat újra, esetleg elkéri a számomat, mert szeretné folytatni a beszélgetést, szerintem valamit jól csinálok.

Hogy hogyan néz ki egy ilyen beszélgetés?

Van egy adott téma, a helyükbe képzelem magam, átgondolom, hogy voltam-e valaha az ő helyzetükben, én mit éreztem ott és hogyan kezeltem azt a helyzetet, majd megkérdezem, nekik mi volt rá a reakciójuk. Szeretem átadni a teljes képet, de ezt csak így tudod megtenni: sok-sok kutatás az illetőről, megpróbálni belehelyezkedni az ő helyébe, és apró részletekbe menően látni azt, hogy min megy keresztül. Ha erre képes vagy, úgy fogsz járni, mint én: minden interjú végén elhangzik a kérdés, hogy ugye találkozunk még? 

Határozd meg specifikusan, hogy kik érdekelnek. Engem például ha influencerekről van szó, akkor csak azok érdekelnek, akik több lábon állnak, és üzleti szemléletet csempésznek az énmárkájuk építésébe. Pl.: Fedor Holz hiába milliárdos pókerből, ma már startupokat épít. Hiába Jake Paul a youtube egyik legnagyobb sztárja jelenleg, startupokba fektet, és olyan nevekkel dolgozik, mint Gary Vaynerchuk. Nem véletlenül interjúztattam őket. Onnantól, hogy meghatároztad, hogy milyen típusú emberek érdekelnek, sokkal egyszerűbb dolgod van, ha kutatásra kerül a sor. 

4. Az interjú után 

Gyakran kérdezik, hogy miért készítek interjúkat? Nos, tessék.

A.) Egy interjú rengeteg módon újrahasznosítható:

- podcastet készíthetsz a hanganyagból,
- írhatsz belőle egy blogbejegyzést (pontokba szedett hasznos tanulságok), 
- megoszthatod írott formában interjúként, 
- az elhangzottak alapján workshopot készíthetsz (tegyük fel az illető elmondja, hogy számára mi az az 5 dolog/tulajdonság, ami segített abban, hogy sikeres legyen, te meg az említett 5 tulajdonság fejlesztéséhez állítasz össze eszközöket, esetleg megmutatod, hogy te hogyan csinálod az adott dolgot az életedben, és tádám: ott egy workshop)
- online workshop (előbbi, csak online verzióban, ide akár a hanganyagot be is csatolhatod)
- az előadásaidhoz rengeteg szuper sztorid lesz.

B.) Tanulj tőlük

Ez csak egy minimális része az egésznek. Tudatosan veszem körbe magam olyan emberekkel, akikben van valami, ami bennem nincs meg, és arra inspirálnak, hogy jobb legyek abban a bizonyos dologban. Látok bennük valamit, ami még nincs jelen az életemben, és addig tanulmányozom és faggatom őket, amíg ki nem dolgozok egy olyan módszert, ami nálam is hasonló eredményt ér el. Ha ezzel megvagyok, át tudom adni másoknak azt, hogy nekem mi működött. 

C.) Barátságok

A másik része az, hogy sok esetben az intejrúkat barátság követi. A leggyakoribb panasz a sikeres emberek körében az, hogy "nincs kivel megbeszélnem"/ "senki sem ért meg". Nos, bennem pont, hogy egy olyan személyre találtak, aki megérti őket, és akihez bármilyen problémával fordulhatnak.

D.) Referencia/Munka

Emellett tudják, hogy mivel foglalkozom, és előfordul, hogy felteszik a kérdést: "hogyan tudtatok annyi könyvet eladni hirdetés nélkül? Én is most tervezek egy könyvet kiadni, segíthetnél." - erre is volt már példa San Franciscóban, a könyv meg is jelent azóta. De ahhoz, hogy másoknak rögtön összeálljon a fejében az, hogy te hol tudsz bekapcsolódni az ő életükbe, neked nagyon pontosan tudnod kell, hogy ki vagy. A jó kérdések feltétele is sokat segít, ám sok esetben bőven elég csak annyit megkérdezni, hogy mik azok a dolgok, amikkel a legtöbbet kínlódnak, vagy amire nincs megoldásuk a te szakterületeden (nyilván ezt nem ennyire konkrétan kell megkérdezni)..

Később az interjú után még mindig küldhetsz nekik egy e-mailt arról, hogy "Hello, szerintem ezt kipróbálhatnád." Jake Paulnak pl. csak annyit írtam pár hónapja, hogy "Okkal építed a szakmai youtube csatornádat úgy, ahogy?" Mondta, hogy semmi tudatosság nincs benne, és segítsek neki. Írtam egy listát arról, hogy hol követ el hibákat, és miért nem fog működni ugyanaz a perszóna az üzleti oldalon, mint amit a vlogos csatornán épít. Meg lehet nézni, azóta egy videót sem posztolt az üzleti oldalon. A legjobb akar lenni minden területen, és számára ez a fő hajtóerő.. 

Mindenesetre ha tudsz segíteni a másiknak, segíts. Ilyenkor nem a pénzen van a hangsúly, én ezektől az emberektől egy fillért sem fogadnék el. Egy életre lekötelezed azzal, hogy önzetlenül segítesz neki, és sokkal jobban érzed magadban a bőrödben, hogy tudtál neki segíteni valamiben. :) Gondolj csak bele: tőlük folyton mindenki akar valamit. Legyél te a biztos pont, aki csak támogatja őket. 

5. Hogyan tovább?

Arról már írtam, hogy mennyi módon tudsz tartalmat gyártani az adott interjúból, ám gondolom ez még mindig nem elég számodra. Szeretnéd tudni, hogy hogyan lehet ebből hosszabb távon profitálni. Nos, említettem az online és offline workshopokat, ez egy módszer. Egy naptári év után mondhatod azt, hogy végeztél egy kutatással, és összefoglalod a tapasztalataidat egy e-könyvben, esetleg ha van kiadód, kiadod nyomtatott könyvként. Az én könyveim (Élet másképp, Találd meg magad, Van egy ötletem) mind kutatások és saját tapasztalatok alapján születtek. Sokkal egyszerűbb így megírni egy könyvet, majd országos turnét szervezni köré.

Van, hogy olyan énmárkán dolgozom, ahol az illetőnek bár van bőven tapasztalata, mégis nem érzi magát elég magabiztosnak. Nos, ilyenkor szintén ezt a módszert szoktam ajánlani. Gondolj bele: ha meginterjúvolsz 200 embert egy adott témában, nem lesz olyan része a területnek, amit ne ismernél. Fogod látni, hogy mások hogyan állnak bizonyos kérdésekhez, és ez felerősíti benned a saját véleményedet is. Onnantól sokkal bátrabban nyilatkozol.

Szóval amikor úgy gondolod, azért kell interjút készíteni ismert emberekkel, mert majd megosztják a bejegyzést, és jó sok olvasód lesz, rá kell jönnöd, hogy tévedsz. Amennyiben most úgy érzed, azt sem tudod, hogy hol kezdd, jelentkezz be hozzám konzultációra: https://oravecznora.typeform.com/to/zA181a