Ma a Prezis magyar fejlesztőkkel látogattuk meg a Facebook falut. Korábban is jártam már velük más startupoknál, és akkor is meséltem arról, hogy számukra nagyon fontos az, hogy lássák, a piac többi résztvevője hogyan bánik el ugyanazokból a tevékenységekből adódó problémákkal. Hiszen egy dolgot használnak, és a kisebb cégek a nagyokat fogják másolni, így nagyon fontos az összefogás, legyen szó Haskellről, vagy bármi másról, így a Szilícium-völgy startupjai nyitottak megosztani egymással a tudásokat, best practise-it, case studykról beszélgetnek, problémákról, arról, amit lehet, hogy az egyik cég dolgozói még nem tudtak megoldani, a másik pedig már rájött a megoldásra.

10462947_4328845676660_8724869089107172734_n.jpg

 Ez a hozzáállás az, ami előre viszi a világot, nem az, amikor a markunkban tartjuk azt, amihez értünk, és nem osztjuk meg azt másokkal. Egyébként a srácok elképesztően profik a szakmájukban, ezt nem csak azért írom, mert két szónál többet nem értettem akkor, amikor a munkájukról beszéltek, hanem azért, mert olyan eltökéltséggel dolgoznak, mintha a saját cégüket építenék. Ez a fajta elkötelezettség szimpatikus, motivál, és valami olyat mutat, amit eddig azért nem sok helyen láttam otthon... 

Nem tudok túl sokat mesélni a Facebook központjáról, ugyanis összességében egy órát töltöttem ott, abból valamennyivel több, mint 3O percet tett ki a gyors körbevezetés, amit a Facebook Pages Product Managerének, Anthonynak köszönhetek. Hálás vagyok azért, hogy náluk járhattam, hiszen ha nincs Facebook, az én életem nem változik meg. Ha jól használod, ha elég időt és energiát teszel bele, minden várakozásodat felül fogja múlni. Nekem elhiheted. "Mikor kezdted az oldalad?" - kérdezi Anthony. "Pont három éve", mondom, és hozzáteszem, az első év megrekedt 1OOO követőnél, a következő évben már valamilyen csoda módján eljutottam a 25 OOO-ig, aztán kijött az első könyvem, majd a második, majd a harmadik, jött a negatív média-cunami, és nem adtam fel. Ma már majd 13O OOO követőm van, és soha nem használtam Facebook hirdetést. Számomra az hiteltelen lett volna, ráadásul szükségem sincs rá. Egy hirdetés sem tudna olyan elérést generálni, mint három év aktív, mindennapos munkája. 

10353194_4329510773287_3361164209062072273_n.jpg

A Facebook falu mára 5OOO fő "lakosságú" falura nőtte ki magát, amikor az Index videója készült, még csak 25OO fő körül járt az ott dolgozók száma (lásd a videót lent). Épp ebédidőre érkeztem, így a hatalmas, nyitott irodák szinte kongtak az ürességtől, mindenki az éttermekben fogyasztotta el az aznapi ebédet. 

Screen Shot 2014-07-08 at 18.57.34.png

 

Screen Shot 2014-07-08 at 18.56.01.png

Egy fal nagyságú kivetítőn Anthony azt is megmutatta, hogy jelenleg melyik országban mennyi aktív felhasználójuk van, sőt, a jelenleg legaktívabb hashtageket is is láthattam ugyanezen a falon (gondolhatjátok, a GOBRAZIL! volt ezalatt az idő alatt a legnépszerűbb hashtag..). Facebook fallal több helyen is találkozhattam, az egyiken üzenetet is kellett hagynom, ugyanis ez egy szokás náluk: üzentem Mr. Zuckerbergnek, hogy köszi, hogy megalapította a Facebookot, mert az én életemet bizony megváltoztatta. :D

Beszélgettünk a Facebook rajongói oldalakat ért szigorításokról, miszerint az egyes oldalak elérése a minimálisnál is minimálisabbra csökkent, de elmondása szerint - és egyébként teljesen igaza van - még így is ez a ma elérhető legolcsóbb hirdetési forma. Ráadásul abban is igaza van, hogy a Facebook szolgáltatásainak zöme ingyenes, úgyhogy nem kell meglepődni azon, hogy valamiért fizetni kell. Persze vannak cégek, akik nem így látják, de a nagyobbak még mindig brutál pénzeket költenek a közösségi oldal fenntartására, hiszen tudják, elengedhetetlen, hogy az adott termék/szolgáltatás/híresség megtalálható legyen a Facebookon is. Kérdezte, hogy mit tapasztalok, mi működik a leginkább, mondtam neki, hogy egyértelműen a personal branding. Az elmúlt hónapokban is dolgoztam több személy "márkájának" felépítésével, és milyen meglepő, működött. A titok valószínű abban rejlik, hogy még mindig jobban érdekel minket más élete, az, hogy mit iszik, mit eszik, mi történik vele, mint egy adott márka (Big Brother-effektus).

Az irodák itt is a többi startuphoz hasonlóan óriásiak, mind nyitott, pontosan azért, mert így egyszerűbben tudnak együtt gondolkodni, és segíteni a másikat, és persze az is biztos, hogy semmiről sem maradnak le. Hallottam a pihenő szobáról is, ahol többen le szoktak dőlni aludni, hiszen itt tényleg az a fontos, hogy jól érezd magad, fitt legyél, hiszen ha ez megvan, akkor sokkal jobban tudod elvégezni a munkádat. 

10394610_4329506173172_6372842164516998826_n.jpg

Screen Shot 2014-07-08 at 18.57.50.png

Screen Shot 2014-07-08 at 18.57.17.png

Screen Shot 2014-07-08 at 18.57.05.png

Screen Shot 2014-07-08 at 18.56.21.png

A túrát Ti is megtehetitek, az Indexesek ugyanott jártak, ugyanazokat a helyeket látták, amiket én - sajnos idő szűkében nem tudtam volna megfelelő minőségben megörökíteni.