Önismeret és bátorság nélkül elég nehéz lesz énmárkát építeni. Ugyanis az nem elég, hogy szép vagy és van véleményed dolgokról - utóbbi mindenkinek van. Lehet szétretusált képekre márkát húzni, csak épp hosszú távon nem fog működni. Jó ideje figyelem, hogy mi a fenntartható énmárka titka, ma pedig összegyűjtöttem, hogy mik azok a dolgok, amik mások sikere mögött állnak - plusz az én perszóna építős módszerem egy szeletét is megosztom veletek.

felipe-p-lima-rizo-327652.jpg

1. Kell egy főhős

Mi lenne, ha úgy tekintenél magadra, mint egy film vagy könyv főszereplőjére? Nos, egy énmárka kialakításánál pont erre van szükség. Érdemes boncolgatni azt, hogy mitől működik egy karakter, mitől érzed azt, hogy élő, és miért tudnak hozzá az emberek kapcsolódni? Gondolj csak akár a magyar népmesék, vagy egy novella felépítésére (feszültségkeltés, konfliktus, tetőpont, tanulság, stb.), ugyanis mind sokat segíthet a stratégiád összeállításában.

Mint minden főhős, így te is elindulsz egy úton, ami teljesen át fogja alakítani az életedet, ha szembenézel a közben felmerülő nehézségekkel és legyőzöd őket - egyúttal magadat is. Ám csak úgy, nem fogsz elindulni az úton, kell, hogy legyen valamiféle missziód, egy küldetés, ami nem fogja hagyni, hogy idő előtt feladd.

2. Misszió 

Nos, ahogy már az előbb említettem, kell, hogy legyen egy célod. Enélkül egy üres baba leszel, aki posztolja a szétretusált képeit a valótlan világáról. Az is hozza majd a követőket, csak épp hamar eleged lesz belőle: naponta a saját arcodat posztolni unalmas, arról nem is beszélve, hogy a tény, hogy mindig toppon kell lenned, ha kedved van hozzá, ha nincs, kimerítő. Ez az egyszerűbb út - nem a fenntarthatóbb. Gondolj csak bele, nem akarsz az a lány lenni, akire úgy hivatkoznak, hogy "ja, nem tudom, hogy ki ő, vagy mit csinál, vagy mi a célja, csak azt tudom, hogy szépek a képei." Nos, ha egy fotós vagy, ez mind szép és jó, ugyanis ez a cél - ám egy énmárka esetében ez a bukás receptje. 

Nagyon fontos, hogy találj valami missziót abban, amit csinálsz. Miért posztolsz? Meg szeretnéd mutatni, hogy nulla lehetőséggel a kezedben, csupán szorgalomból el tudod érni azt, hogy az életed teljesen megváltozzon? Esetleg a saját tapasztalatodat használva segítenél másokat, hogy ne kelljen ugyanazt megélniük, amit te már rég megszenvedtél? Találd ki, és jöhet is a következő pont!

3. Tűzz ki célokat NYILVÁNOSAN! 

2012 óta játszom azt, hogy nyilvánosan kitűzöm a céljaimat, és végigviszem azt az oldalaimon. Ennél jobb útja nem hiszem, hogy van annak, hogy megmutasd a karakteredet és közösséget építs. Több ezer ember fog szurkolni Neked, és nem hagyják, hogy feladd. Láthatják, hogy hogyan kezeled a nehézségeket, azt, amikor minden összejön, és azt, amikor az életed megváltozik. Hogy miért csinálják ezt kevesen? Egyszerű: ki szeretne azok után, hogy tegyük fel feladja az álmát a közössége elé kiállni, és arról posztolni, hogy tegyenek bátran azért, amit szeretnének? 

Annak idején az Összekötve azért vezette 5 héten át az eladási listákat, mivel előtte egy éven át blogoltam arról pár ezer embernek, hogy van egy sztori, amiben annyira hiszek, hogy már az 5. kiadónál tartok, és addig megyek, amíg az egyik ki nem adja már végre.. A csuklómra tetováltattam a címét angolul, csak hogy még véletlenül se adhassam fel. Emlékszem, amikor könyvesboltokból írtak az eladók, hogy "Kedves Nóra! Befejezhetné azt, amit csinál. Magának nincs könyve nálunk. Ne küldje ide az olvasóit." :D Nos, én sehova sem küldtem őket, ők csak hittek abban, hogy tényleg kijön az a könyv..  

4. Háttérsztori

Két könyvet írtam a háttérsztorimról (Élet másképp, Találd meg magad), emellett pedig 3 éven át jártam az országot az életemről szóló előadással. Több, mint tízezer ember hallotta, és tudott vele azonosulni. Az azonosulás az egyik legfontosabb dolog, amire egy énmárka építése során oda kell figyelni. Ahhoz pedig, hogy miért csinálod azt, amit, nagyban hozzájárul az, hogy honnan jöttél, mint mentél keresztül, és mi formálta a karakteredet. Számos feladat van ezzel kapcsolatban is, ami segít tisztázni, hogy a területeden mi az, ami fontos, amit érdemes megmutatni. 

5. Nehézségek

Mint minden sztoriban, a főhősnek meg kell küzdenie azért a valamiért, amire annyira vágyik. Mindig lesznek ellenségek, ugyanis akármilyen fura is, valahogy mindig ők veszik rá arra a főszereplőt, hogy emberfelettit alkosson. Kevés önbizalom? Támogatás hiánya? Rossz párkapcsolat? Mi a tiéd? Visszahúzó közeg? Az én életemben a nehézség az volt, hogy sehol sem találtam a helyemet, bármennyire is szerettem volna a közösség tagja lenni - viszont egy percig sem hittem el, hogy velem van a baj. Semmi lehetőség sem volt körülöttem, úgyhogy megteremtettem a sajátjaimat, ami egy teljesen új világ kapuit nyitotta meg előttem - ma pedig ugyanebben segítek másoknak.

6. Mentor

Egy bölcs ember, aki jó tanácsokkal lát el, valaki, aki katalizátorként segít az utadon a legfontosabb dolog. Legyen valaki, akire felnézel, valaki, akitől tanulsz, valaki, aki támogat - és ezt mutasd is meg. Lehet ez egy híresség a területedről, egy szakember, egy előadó, valaki, akire felnézel - olyan, akivel lehet, hogy soha nem fogsz találkozni, de olyan is lehet, aki elérhető. Mutasd meg a közönségednek, hogy miért: mit tanulsz tőle, miért szereted, miért nézel fel rá? 

7. Értékrend

Ám mégis az egyik legfontosabb dolog a saját értékrended megfogalmazása és meghatározása. Ennek alapján - is - tudják eldönteni az olvasóid, hogy képesek-e veled azonosulni, egyetértenek veled egy adott témában, vagy sem, szeretnék-e követni az életedet, avagy sem. Az, hogy egy adott eseményhez hogyan viszonyulsz mindig érdekes a közönség számára, ez rajzolja ki a személyiségedet. Ebből lesz majd az, amikor az olvasóid egymás között egy adott helyzetben csak annyit mondanak "A Nóri biztosan ezt csinálná!" - rengeteg ilyen üzenetet kaptam az elmúlt években. A szövegkörnyezet, a szituáció, amiről írtak mindig bizonyította, hogy működik az, amit csinálok.

Tudom, ez így egyszerre tömény, és azt sem tudod, hogy hol kezdd, ám rengeteg olyan feladat és technika létezik, amivel felgyorsítható a folyamat. Ha szükséged van a segítségemre, jelentkezz be hozzám konzultációra: https://oravecznora.typeform.com/to/zA181a