Jó ideje figyelem, hogy mennyi ideig tudok valakit úgy követni, hogy ténylegesen érdekeljen az élete, és mi az oka annak, hogy úgy 3 hónap után már semmivel sem vehetsz rá, hogy még egy videót megnézzek az illetőtől, esetleg még egy posztját elolvassam. Nyilván, a niche márkákat a követői bázis egy része szezonálisan követi, akkor, amikor hasonló életszakaszban vannak, vagy épp az adott téma érdekli őket. Mit lehet tenni akkor, amikor nincs állandó elköteleződés? Amikor az, hogy valaki bekövetett nem jelenti azt, hogy egy év múlva is ott lesz? Nos, a mai posztban ezekre a kérdésekre válaszolok.

kepernyofoto_2017-07-16_17_02_37.png

Rögtön egy feladattal kezdeném: nézd meg, hogy mi történik azokkal a profilokkal online, akik semmiféle fejlődéstörténetet sem osztanak meg. Nem azért nincsenek lájkok a képeik alatt, mert a Facebook nem működik. Egy ideig bárkit szívesen követünk a szép képekért, vagy azért, mert valami zseniálisat csinál az illető, de ha nem kapok semmit (pl.: inspirációt), ha nem szól hozzám, vagy ha nem tudok azonosulni vele, ha nem húz előre, hogy én is tegyek azért, hogy jobb életet élhessek, akkor nem érdekel az illető. Ne gondold, hogy ezzel csak én vagyok így. Egyre többször hallom másoktól: "már nem követem, elegem lett abból, hogy.." vagy "mindig ugyanazt posztolja, ahelyett, hogy azt mutatná meg, hogy .." (persze, azt a bizonyos dolgot nem mutatja meg, mert azt gondolja, hogy az nem izgalmas.. Miközben mindenki arra kíváncsi..) A következő generáció még hevesebb, a lojalitás rájuk szinte egyáltalán nem jellmező, szóval érdemes megnézni, hogy mi az, ami hosszabb távra is le tudja kötni a követőidet.

Találj egy missziót + karakterépítés

Hatékony storytelling NEM létezik egy főszereplő, misszió és célok nélkül. Ez az egész nem úgy működik, hogy van pár jó sztorim, és azt csak úgy dobálgatom a nagyvilágba. Mint minden jó történetnek, ebben az esetben is jó, ha van egy főszereplő, akinek van egy célja, elvei, mentora és persze néha nehézségekbe ütközik. Gondolj úgy erre, mintha egy forgatókönyvet írnál, csak épp te vagy a főszereplő, és az életedről van szó. Az én üzenetem világ életemben az volt, hogy teljesen mindegy, hogy honnan jöttél, vagy hogy mikor kezded, abban a pillanatban, hogy eldöntötted, kihozod magadból a legtöbbet és mersz tenni érte, bármi megtörténhet. 

Jövőkép

Annak idején összeraktam egy jövőképet magamnak, és ezt rendszeresen kommunikáltam. Az egész azért is működött jól, mert egy hétköznapi lány vagyok, akivel bárki tud azonosulni. Tudták, hogy nem fog jönni egy milliárdos, aki felkarol, és valóra váltja az összes álmomat. Tudták, hogy mindenért meg fogok dolgozni. A visszajelzések szerint egy élmény figyelni azt, ahogy azt is meg merem csinálni, amit ők soha nem mernének - ám mivel látják, hogy én merem, ezért ők is mernek lépni. 

Feladat: irány a Pinterest! Hozz létre egy titkos mappát, ahova elkezdheted gyűjteni azokat a képeket, amik a jövődet és a céljaidat jelképezik. Lehet ez tengerpart, egy menő iroda, egy fényképezőgép, repjegy, lakás, bármi! Tölts időt ezzel, és mellette vegyél elő egy lapot, és kezdd el összeírni azokat a tevékenységeket, amik boldoggá tesznek (pl. a terméked gyártása, hajvágás, kávé készítése, írás, fotózás = szenvedélyed stb.), és szeretnéd, ha a jövődben is jelen lennének az életedben. Akár meg is írhatod, hogy hogyan nézne ki az az élet - csak hogy lásd, valóban jó érzéssel tölt-e el. Utána már csak egy dolgod maradt: akár ki is nyomtathatod az összes képet, vehetsz egy parafatáblát, hogy és rátüzögetheted, hogy mindig szem előtt legyen. Ha esetleg erre nincs időd, háttérképet is készíthetsz belőlük, hogy ez legyen az első dolog, amit akkor látsz, amikor bekapcsolod a laptopodat. 

FONTOS: ezzel a feladattal nem valami álomtábla szerű dolgot kérek, hogy majd "bevonzd" a céljaidat. Ez az egész NEM erről szól. Ez a feladat azért fontos, mert azt is megnézheted, hogy melyik cél reális cél, és mihez milyen lépéseket kell tenned. Ahogy pedig elindulsz a megvalósítás felé, megoszthatod a lépéseket, azt, hogy min mész keresztül a felületeiden. Azt persze mindig te döntöd el, hogy mennyit mutatsz magadból - ám amennyiben közösséget szeretnél, a sebezhetőséget és az őszinteséget nem úszhatod meg. Az viszont fontos ennél a feladatnál, hogy folyton a célon tudod tartani a szemedet, és a nehezebb napokon sem hátrálsz meg.

Ami még segíthet:

Szóhasználat: Fördős Zé a legjobb példa erre. Millió poszt közül kiszúrod, hogy mit írt Ő még akkor is, ha nincs ott a neve. Egy szleng szótár sokat segíthet a saját hangod megtalálásánál. Természetesen fontos, hogy az adott szavak ne erőltetetten illeszkedjenek a szótáradba, viszont innentől kezdve
1. senki sem fog utánozni (ugyanis egy nevetséges utánzattá válnának),
2. minden körülmények között megismernek a követőid.

Legyen fordulatos a sztori: Soha ne legyél kiszámítható. Azok a személyes márkák, amik képesek hosszan fennmaradni azért működnek, mert a főszereplő folyamatosan tanul, fejlődik, és mindig nem várt fordulatokat tud venni az útja. Bátran mer nagyot álmodni, és nem fél inspirálni a közösségét arra, hogy ők is hozzák ki a legtöbbet magukból. Az igazán erős márka 50%-ban az online tevékenységének köszönheti a sikerét, 50%-ban pedig az offline munkájának, ami állhat közönség találkozókból, lakásvacsikból, networking happy hour-ból, stb. .. 

Szereplők: Legyenek visszatérő szereplői a sztoridnak. Teljesen megértem, hogyha nem szeretnéd kitenni a családodat és a barátaidat a közönség elé - ebben az esetben találj példaképeket, akikre felnézel, legyenek jelen a követőid az oldaladon (pl. nagykövetek). Ha teheted, interjúztasd a példaképeidet, hivatkozz rájuk, ha új könyvük jön ki, írj róluk, menj el a rendezvényeikre.. Amikor pedig végül annyi év után valaki olyannal találkozol, akire felnézel, esetleg elkezdtek együtt dolgozni valamin, a követőid boldogok lesznek, mert tudják, mennyit tettél azért, hogy odáig juss.. De ehhez mind tudnod kell, hogy mi a missziód, és kik azok, akik beleillenek..

a27e7f25b0bcdd9b166b40dd4bcbac2a.jpg

Zárásképp:

- a legegyszerűbb sztorik a legerősebbek, 
- legyél megbízható, 
- tudjanak veled azonosulni (bele tudják képzelni magukat a helyedbe),
- a dráma tervezés nélkül is a sztorid velejárója (ez akár lehet a falakba ütközés)
- fontos az önismeret, enélkül hamis karaktert festhetsz magadról, ami nagyban megnehezítheti az életedet,
- fontos, hogy meghatározz egy missziót, esetleg problémát, amire megoldást kínálsz,
- legyenek rituáléid, amikkel még élőbbé és inspirálóbbá válhat a karaktered, 
- ismerd a háttérsztoridat, tudd, hogy mi tett olyanná, amilyen vagy, és ne félj megosztani azt.

Aki bevállalja a fentieket, garantálom, hogy évekre tud tervezni.. Tudom, hogy nehéz megmutatni magadat és felvállalni a céljaidat a nagyközönség előtt, ugyanis rettegsz, hogy mi van akkor, ha nem jön össze, vagy ha nem fognak kedvelni.. Akármennyire is félelmetes, egy próbát megér. Legalább elmondhatod, hogy hittél magadban annyira, hogy adtál egy esélyt a sikernek  - sokan idáig sem jutnak el.  Ezért is fontos, hogy reális célokat tűzz ki magad elé, bontsd le a lehető legapróbb lépésekre, és kezdj el már ma tenni azért, hogy a kezdeti apró visszajelzések tovább bátorítsanak. Van időd bőven, miért ne néznéd meg, hogy mit tudsz kihozni a sztoridból? :)  

Július 22-én, szombaton ebben a témában tartok mini workshopot Budapesten,
ahol már csak pár hely maradt. Részletek: ITT!
Jelentkezés e-mailben: oravecz.nora@gmail.com