Amikor valaki arról kérdez, hogy hogyan lehet ingyen utazni, mindig megdöbbennek, amikor egy kezem nem elég ahhoz, hogy felsoroljam a lehetőségeket. A legtöbben azt hiszik, hogy ez a variáció csupán több százezer követő után "jár", ám tévednek. Rengeteg olyan blogger van, aki akár 20 ezer követő alatt is kap meghívást szállodáktól - ugyanis ahogy arról már írtam, nem a számok számítanak.

18034280_10203122990712967_5575981636144806041_n.jpg

1. Követők nélkül

A Nomad Cruise-on találkoztam egy sráccal, aki az instagramját használja aktívan. Mesélt arról, hogy még el sem kezdte az instagramot, de már voltak szponzorai. Hogy mit csinált? Panama környékén volt egy vízesés, amiért oda meg vissza volt. Elege volt abból, hogy az emberek mindig máshol keresik a "szépséget", és fel akarta hívni a figyelmet arra, hogy körülöttük is rengeteg látványosság van. Kitalálta, hogy szervez egy utat, elmennek a vízeséshez - de az még mindig nem elég, hogy ott vannak. Mindenkinek jól kell éreznie magát, így az lesz az igazi, ha étel és ital is van. Nos, létrehozott egy prezentációt, amit sorra elkezdett cégeknek kiküldözgetni, hátha valakit érdekel. Ő is meglepődött, amikor a cégek sorra bólintottak rá az ajánlatára. (Ha érdekel, hogy hogyan rakj össze egy ilyet, ITT mindent megtalálsz)

Ugyanis van itt valami: több olyan márka is van, akinek bőven van büdzséje az ilyen megmozdulásokra, egyszerűen csak nincsen elég kreatív ötlet, és nem elég bátrak az emberek.. Ezeknek a cégeknek az év végén prezentálniuk kell, hogy mennyi rendezvényen vettek részt. Sok esetben az ilyen megmozdulások nagyobb projektekké növik ki magukat, szóval soha nem lehet tudni.

Soha ne figyelj oda azokra, akik azt mondják, hogy követői bázis nélkül lehetetlen az, amit el szeretnél érni. Andres idegenekhez ment oda az utcán, hogy ő bizony el fog menni a vízeséshez, de mivel tudja mennyire csodaszép, nekik is látniuk kell. Végül 6 autót töltöttek meg. A benzint és a fogyasztást állták a szponzor cégek, és még Andres zsebében is maradt a pénzből.

De nem is ez a lényeg: később sorra keresték meg őt ezek a cégek, hogy lenne-e hasonlóan kreatív ötlete? Egyrészt emiatt indította el a profilját, hogy tudja használni plusz felületként. Ma már főállásban csak ezzel foglalkozik. 

2. Mikroközösség

Tegyük fel 20 ezer főt sem ér el a követői bázisod - fel is teszed a kérdést: ok, Nóri, de hogyan lesz ebből ingyen utazás? Egyszerű. Rakd össze azt, amid van! A kiajánlód összeállításánál nagyon fontos, hogy egy olyan réspiacot célozz meg, ami valóban egyedi, ezzel egyszerűen ki lehet tűnni. 

- ha coach vagy felajánlhatsz egy szállodának egy ingyen workshopot, amit meghirdethetnek a programjaik között (először felajánlhatod teljesen ingyen, tesztként, szállásért cserébe), pl. kizárólag a szálloda vendégeinek,
- ha fotós vagy, megkereshetsz egy szállodát, hogy szívesen lemész és tartasz fotózást a vendégeknek szállásért cserébe, VAGY készítesz profi fotókat a szállodájukról (olyanokat, amiket használhatnak a közösségi média felületeiken)
- annak idején, amikor a Nőiportálnak dolgoztam (már 7 éve! rohan az idő.. ) marketingesként rengeteg céggel alakítottam ki együttműködést. Gyakran játszottuk azt, hogy a főnök azt mondta, hogy valakit lehetetlen elérni, én meg elintéztem, hogy igent mondjon az illető. Mivel nagyon jó kapcsolatot alakítottam ki a szállodákkal, ezért rendszerint jártunk mindenfelé: Ausztriától kezdve, több magyar szállodán át, egészen Brüsszelig minden volt a repertoárban. Akár ilyen jellegű megállapodást is köthetsz egy magazinnal: nem kérsz pénzt, biztosítsanak utakat, de ha elég bátor vagy, megkereshetsz szállodákat, hogy látod, hogy mekkora potenciál van a tartalmukban, és szívesen segítenél nekik (ezt kérlek csak akkor, ha tényleg van hozzá tudásod és tapasztalatod)

Ahogy látod, nem egy egyszerű "adj egy éjszakát és cserébe posztolok" együttműködést vázoltam fel. A fentiek közül szinte mind arról szól, hogy mi jó a szállodának, neki mi az érdeke, és hogyan tudsz segíteni. Gyűjtsd össze az összes felületedet (Facebook, blog, instagram, youtube, stb.), rakd bele a kiajánlódba őket, és fedezz fel újakat is! (erről hamarosan)

18194816_10203168282885243_4302620836486003200_n.jpg

3. Tettesd, míg el nem éred

Őszinte leszek: ha nincs pénzed arra, hogy külföldre utazz, akkor kezdj el nézelődni itthon. Vonattal, busszal, autóval bárhova el lehet utazni, és rengeteg csodaszép hely van itt is. Lássák azt, hogy folyton úton vagy, lássák azt, hogy ez fontos neked, és mutasd meg, hogy milyen minőségű tartalmakat tudsz gyártani, és mi az a sztori (ehhez itt találsz segédanyagot), amibe mindez beilleszkedik. Majd ha egyébként is mennél nyaralni, készülj fel rá előre: nézegesd meg az adott városhoz tartozó hashtageket, ismerd előre a helyszíneket, hogy mire odamész kevesebb idő menjen el azzal, hogy "hol fotózzunk?". Nyilván, úgyis fel fogod fedezni a helyet, de érdemes pár dologgal előre készülni. Készíts posztokat ezekről az utakról is a blogodra (amennyiben van), jelenítsd meg az összes csatornádon, ugyanis így az adott cégek láthatják, hogy hogyan néz ki az, ha utazol.

4. Gondolj a követőidre is!

A legnagyobb hiányossága a fent leírt tartalomnak az, hogy hiába osztom meg, hogy melyik városban jártam, és hol és mit csináltam, a tartalom nem használható. Gondolj bele: mennyi esély van arra, hogy amikor szükséged van a címre, meg is találod ugyanazt a posztot? Nem sok. Mi lenne, ha ahogy elolvastam a posztot, egyúttal lementhetném egy appba az összes többi kedvenc helyem közé az illető által meglátogatott helyeket mindenféle megjegyzéssel együtt? Nos, erre is van lehetőség! Van egy app, amit már több nemzetközi bloggerrel teszteltem, és imádják! Először New Yorkban a The William Vale-ben találkoztam az ötlettel, amikor egy kártya várt az ágyamon. Az üdvözlő kártya egyik oldalán ott volt a csodaszép szálloda, és mellette pedig szerepelt, hogy amennyiben nincs időm keresgélni, ők összegyűjtötték a legmenőbb helyeket a környéken. A kártya másik oldalán pedig ott voltak az instrukciók: az app letöltése, és a szobaszámom megadása után voala: ott voltak a legjobb éttermek, bárok! 

18056799_10203128828538909_5475403768048100703_n_1.jpg

Gondolj csak bele: megérkezel a szállodába, fáradt és éhes vagy, mennél felfedezni, de tegyük fel nem volt időd készülni, és azt sem tudod, hogy merre kezdd. Egy ilyen kártya életet menthet. Nos, ugyanez igaz egy bejegyzés kapcsán is. Innen jött az ötlet, hogy teszteljük a myLike appot. Az izgalmas az egészben, hogy létrehoztak egy a szövegbe beágyazható widget-et, így a lista képes vizuálisan is megjelenni a posztban. A William Vale listájának egyetlen hiányossága a következő: nem ad kedvezményt az adott helyeken, miközben támogatják tegyük fel egy étterem forgalmát, arról nem is beszélve, hogy mérhető lenne az együttműködés eredményessége is (az app használatáért pl. biztosan fizetnek, és bár értem én, hogy ez egy zseniális marketing fogás, azért azt is jó látni, hogy használják-e a vendégek). 

Mi van akkor, ha tegyük fel azt mondod, hogy az utad előtt megkeresel minden helyet, amit meg szeretnél majd látogatni, és kialakítasz velük egy együttműködést: posztolsz róluk, és létrehozod a listádat, a listán szereplő helyekhez pedig megadsz egy speciális kódot (amit csak azok látnak, akik követnek az appon belül), amit amennyiben használnak, kaphatnak 10-15% kedvezményt/egy welcome drinket. Ez már csak a kreativitásodon múlik.. Ha sikerül elintézned egy welcome drinket egy rooftop bartól, az egészet úgy is tudod promózni, hogy a követőid vendégeid egy pohár xy italra. :) Aki pedig egy italt megiszik valahol, kettőt is fog. Mindenki szereti látni azt, hogy megéri-e az együttműködés. Az appot itt lehet letölteni, csak ajánlani tudom: mylike-app.com  

18157604_10203172184302776_8669615942648202905_n.jpg

5. BuzzandGo

A Buzz&Go-nak köszönhetően tudtam megszállni az előbb említett hotelben pár hónapja. A platform egy kis segítséget ad azáltal, hogy megmutatja, kik azok a szállodák, akik nyitottak együttműködésekre. Viszont itt a hamis követőkkel semmire sem mész, ugyanis ahhoz, hogy bármelyik szálloda szóba álljon veled, az összes social media profilodhoz hozzáférést kell adnod - itt egész sokan elbuknak. :D A követői számhoz mérten mutatja a rendszer azokat a szállodákat, akikkel a számaid alapján együtt tudsz dolgozni. Érdemes megnézni a profiljukat, hogy mit kérnek és mit nyújtanak, és legalább 1-2 hónappal az utazásod előtt megkeresni őket, hogy biztosan kapj választ. Rövidebb utak alkalmával csak ajánlani tudom.

the-william-vale.jpg

6. Press trip 

Mondanám, hogy erre aztán több százezer követő alatt ne számíts, de hazudnék, ugyanis én is többször utaztam külföldre úgy, hogy nem volt több követőm Facebookon, mint 25 ezer fő. Ez is egy alternatíva, ám ha jobban megnézem, inkább a niche influencereknél működik ez (=akik valamilyen speciális témával foglalkoznak, így a márka az adott üzenettel könnyen be tud társulni). 

7. Turisztikai hivatalok

Évekkel ezelőtt, valamikor 15 ezer követőnél járhattam, amikor először dolgoztam együtt a Német Turisztikai Hivatallal. Többször ki is vittek Berlinbe. 4 éve, hogy a TAP Portugallal dolgozom, őket szimplán a Facebook oldalukon keresztül kerestem meg. Rengeteget hallottam Lisszabonról, és szívesen megnéztem volna. Mint kiderült, pont bloggerekkel szerettek volna együttműködni a magyar piacon - azóta nemhogy sokszor jártam Lisszabonban, de tavaly ki is költöztem 6,5 hónapra, hogy startupokkal dolgozhassak. Novemberben pedig velük utazom a WebSummitra! :) 

14141632_10202093464175447_5443077057441793351_n.jpg

Egyébként valamikor 2015-ben hívott meg Péter, a TAP munkatársa egy spanyol rendezvényre, ugyanis tudta, 2 hét múlva Torre Del Marba utazom két hétre (ennek 3 éve). Elmentem a rendezvényre, és vagy 10 névjegykártyával jöttem haza: megismerkedtem Malaga Turisztikai Hivatalának képviselőjével, a Gran Hotel Elba Estepona szálloda marketingesével, a Spain Food Sherpas csapatával, akik tökéletessé tették az utamat - tekintve, hogy egyébként el sem hagytam volna Torre Del Mart. Idén már SF turisztikai hivatalával is sikerült dolgoznom. Ezt mind azért mesélem el, mert ténylegesen MINDENKI nyitott, és sok esetben csak jókor kell lenni jó helyen. Javasolni tudom, hogy keress rá a "Tourism Board" szavakra, és random írj nekik (persze ha van már egy követői bázisod). Minél inkább az ő személyükre szabod az üzenetedet, annál nagyobb esélyed lesz arra, hogy igent mondjanak. 

Mielőtt azt mondanád, hogy nekem könnyű, olvasd el újra ezt a posztot és rájössz, pénz nélkül, lehetőségek és mindenféle ismertség nélkül kezdtem el annak idején utazni. Lehet, hogy azért volt hatalmas motiváció számomra, ugyanis 21 éves koromig nem utaztam.. Mindenesetre alig várom az idei útjaimat! Hamarosan újra SF, NYC, LA, Lengyelország, Lisszabon, London.. Alig várom.. Természetesen mindenről beszámolok!  Sok-sok munka, interjú, és izgalom vár rám - és persze azokra is, akik a fenti pontokat elkezdik tesztelni :)))

Látod? Nem is olyan bonyolult ez! Ha tovább ötletelnél, vagy szükséged lenne egy kis segítségre az egyéb részfeladatokban, írj, és dolgozzunk rajta közösen: https://oravecznora.typeform.com/to/zA181a