A mai egyik konzultáción és egy tegnapi megbeszélésen is felmerült egy gyakori téma: hogyan lehet minél több embert elérni online anélkül, hogy fizetni kellene érte? Erre a válaszom mindig ugyanaz: nem az a lényeg, hogy minél több embert érj el.. Hanem az, hogy a megfelelő közönséget gyűjtsd magad köré. Ez persze lehet, hogy még mindig nem könnyíti meg a dolgodat, így összeállítottam egy kis puskát azoknak, akik még mindig gondban vannak, ha pénz nélkül kell elérést generálniuk. Kezdjük is.

matheus-ferrero-226756.jpg
1. Ne szakmai nyelven írj

Sokszor látom coachoknál és egyéb szakembereknél azt, hogy a saját (szakmai) nyelvükön akarnak kommunikálni az átlag hétköznapi emberhez a közösségi felületeken. MEG NE PRÓBÁLD! Az, akinek szüksége van rád, nem fogja érteni, hogy miről beszélsz, vagy ha mégis, a nyelv sajátossága miatt szűkíted a bázisodat. Tegyük fel ha az a missziód, hogy embereknek segítsd megtalálni az egyensúlyt a magánélet és karrier között, akkor ne kezdj el szakszavakat használni a közösségi média felületeken, ugyanis nem fogják érteni, mert még nem tartanak ott. A célszemélyed még csak odáig jutott el, hogy jobb esetben feltegye magának a következő kérdéseket: 

"Velem van a baj?"
"Más is szembenéz ezzel a problémával?"
"Nem látok jó mintát. Akkor adjam is fel?" 

Ezeket a kérdéseket kell megválaszolnod, a frusztrációkat kell kezelned emberi nyelven, úgy, hogy BÁRKI megértse. 

2. Beszélgess a közönségeddel (+ offline feladat)

Így fogod tudni a nyelvüket beszélni. Egyik kedvenc hobbim az idegenekkel való beszélgetés. Legyen szó egy pincérről, recepciósról, fodrászról, utcasöprőről, én bizony mindenkivel elkezdek beszélgetni, ugyanis szeretném megérteni, hogy ők ugyanazt a folyamatot, amin én átmegyek, hogyan élik meg. Ugyanis van itt valami, amit sokan elfelejtenek: bármilyen meglepő, MINDANNYIAN ugyanazokon a folyamatokon megyünk keresztül, a körülmények, a szereplők, és az élmények intenzitása változik - na meg persze az, hogy mire hogyan reagálsz. Ezt kutatom folyamatosan, ugyanis minél inkább megérted, hogy mik a főbb frusztrációik, problémáik, és mi a pszichológia mögötte, tudsz rá reagálni.

Feladat: Kutass a területeden! Nézz szét az egyéb online fórumokon, Facebook zárt csoportokban, gyakori kérdések oldalakon, blogokon, Google-ben, hogy mik a leggyakrabban taglalt témák az adott témában! Nem nulláról kezdünk tartalmat gyártani, áldozz arra pár napot minden héten, hogy megfigyelsz, kutatsz. Válaszold meg azokat a kérdéseket, amikkel senki sem foglalkozik, és ne arról írj, ami csak neked okoz boldogságot. Ha megnézed, a legtöbb milliós nézetsségű TED-es előadás azért tud ilyen magasságokba eljutni, mert az előadó folyamatosan keresi azt, hogy milyen sztorikon keresztül tud vele azonosulni a néző - vagy azért sikeres, mert nagyon őszintén beszél egy olyan témáról, amiről addig senki sem..

3. Finomítsd a hangodat

Ha viszont megvan a témád, finomítsd a hangodat. Mindig gondolj arra, hogy annyira egyszerűen kell fogalmaznod, hogy bárki megértse. Példaként szoktam felhozni azt, hogy képzeld el, hogy egy 5 éves kisgyerek ül veled szemben, aki nem érti a szakszavakat, amiket használsz. Neki ne említsd azt, hogy "univerzum", vagy "földelés". Ne várd el, hogy értse a "digitális nomád" vagy a "meetup" fogalmát.

Nézd meg az írásaidat, ha túlságosan megfoghatatlan az, amit írsz, gyomláld ki belőle a szakszavakat, és próbáld meg úgy megírni a szöveget, mintha egy gyereknek magyaráznád el, hogy mit csinálsz pontosan. Ne te döntsd el, hogy megfoghatatlan-e, ugyanis neked ez a természetes nyelved. Rakd oda idegeneknek, és kérd ki a véleményüket. Minden alkalommal, amikor végzek egy könyvvel, végig kell rajta mennem, és meg kell magyaráznom minden idegen szót - én titokban arra is odafigyelek, hogy a lehető legegyszerűbben fogalmazzak, élőszóhoz közeli stílusban, ugyanis azt többen megértik. Ez ma már azért megy jobban, mert ismerem az olvasóimat.

Itt nem arról van szó, hogy az emberek nem értik, hogy miről beszélsz. Értik ők, egyszerűen online másfajta kontentre kíváncsiak. A gyors, könnyen érthető tartalom mindig működik, ha pedig felturbózod személyes sztorikkal, amivel tudnak azonosulni, nyert ügyed van. Okkal terjednek vírusként azok a posztok, amikben őszintén megmutatod, hogy te is sebezhető vagy. 

Példa:

Most akár írhatnám azt is, hogy az embereknek igénye van a kapcsolódásra, de helyette inkább azt írom: arra van a legnagyobb igényünk, hogy azt érezzük, nem vagyunk egyedül egy adott élethelyzettel. Ha megnézed, ugyanarról írtam. Az elsőnél elveszítenélek, és azt mondanád, hogy "ah, még egy ezo bullshit", a másodikra meg azt mondod, hogy "na végre". Ugyanarról szól mindkettő. Ennyit számít a fogalmazás. 

4. Listázd az emlékeidet

Amikor van egy szabad órád, fogalmazd meg a főbb témáidat, és vedd végig az életed eseményeit, és mentsd le egy doksiba azt, hogy mi történt veled ezen a területen. Ha olyanokkal dolgozol, akik mindig meg nem értettek voltak, és most emiatt érnek el sikert, akkor írd össze az összes olyan emlékedet, amikor valaha kirekesztettnek, meg nem értettnek, kiközösítettnek érezted magad. Érdemes ezeket a sztorikat a jövőben használni, visszavisz különböző érettségi szintekre, és ezzel megint más és más közönséghez tudsz kapcsolódni, újakat tudsz magad köré gyűjteni.

Mélyülj el a témádban, válassz pár olyan példaképet, akikre mindig tudsz hivatkozni, akiknek hasonló értékrendjük van, mint neked. Hivatkozz rájuk is a tartalmaidban. Ez mindig segít abban, hogy bepozicionáljanak az olvasóid. Kit érdekel egy olyan karakter, aki folyamatosan csak azt posztolja, hogy milyen szép ruhája van, de csak saját maga érdekli, semmi más? A legtöbb fashion bloggerrel ez a bajom. Nem beszélnek arról, hogy kire néznek fel, nem osztják meg a sztorijukat, semmit sem tudsz róluk. Ne haragudj, de nem érdekel az, hogy a szponzor cuccaidban pózolsz napi 24 órában, és valószínű, hogy már te magad is rosszul vagy attól, ha másnap már megint magadat posztolod - de csinálod, mert muszáj.

Los Angelesben beszélgettem erről egy fashion bloggerrel, aki őszintén vallott arról, hogy tavaly decemberben besokallt, és hónapokon át nem tudott posztolni, "ha még egy képet meglátok magamról, esküszöm, kivágom az ablakon a laptopot!" - soha nem felejtem el, ahogy ezt mondta. "MINDIG jól kellett kinéznem, de volt, hogy csak otthon akartam nézni a Netflixet pizsamában. Elegem lett." Azóta irányt váltott, és most már a sztoriját is megmutatja, jobban beengedi a követőket az életébe. Köszi, ennek van értelme. 

Ha pedig nincs elég saját sztorid vagy tapasztalatod (személyiséged), kezdj el interjúztatni olyanokat, akik hasonló problémákkal küzdenek (de még VÉLETLENÜL se másolj másokat..). 100 interjú után a szakma szakértője leszel, ugyanis minden oldalról láttad a problémát - nyilván, mellette azért célszerű tanulni, ha egy olyan területen mozogsz, de az énmárka szépsége pont az, hogy itt a lehetőség előtted, hogy megteremtsd a saját szakmádat.

Kérdezd meg a barátaidat, hogy ők hogyan látnak téged, milyen közös sztorikra fognak örökké emlékezni. A legjobb sztorik mindig úgy kezdődnek, hogy "Úgy ismertük meg egymást, hogy..". Onnantól kezdve viszont hogy több időt töltötök együtt, az illető igazán le tudja írni a karakteredet, és elő tud hozni olyan sztorikat, amik később használhatóak lesznek.

5. Tartsd nyitva a szemed

Az egyik kedvenc sztorim az elmúlt hetekből a következő. Nem szeretem, amikor a masszőr beszél hozzám masszázs közben. Rájön, hogy ki vagyok, és megállás nélkül az életemről kérdez. Ha azt mondom, hogy nem szeretnék beszélgetni, megsértődik, ám azért megyek oda, hogy pihenjek, felfrissüljek, nem azért, hogy arról beszéljek, hogy miért blogolok. Pár napja megkérdeztem a privát oldalamon az ismerőseimet, hogy "Ki ismer olyan masszőrt, aki nem beszél masszázs közben?" .. Nyilván, rengeteg ajánlást kaptam, mindenki jót mosolygott, jött egy rakás lájk, ugyanis MINDENKI TUD azonosulni ezzel a helyzettel. Hirtelen mindenki üzeneteket kezdett el küldeni, megosztották a saját masszőrös sztorijukat. Az adott frusztráció ott van, de valamiért senki sem beszél róla - mert mindenki azt tanulta, hogy viselkedni kell, nyilván, nem bánthatod meg a masszőrt. 

Nos, biztos vagyok benne, hogy a Google-ben is van keresés erre. Arról nem is beszélve, hogy egy ilyen posztot szerintem még az Index is kiemelne, ugyanis hasznos tartalom. "20 Masszőr Budapesten, aki nem beszél hozzád masszázs közben". Akár még be is szponzorálhatod. Garantálom, hogy sokan olvasnák. (Masszőröknek érdemes beépíteni a kommunikációjukba a "meg sem fogok szólalni - ha mégis, ingyen volt a masszázs". Azonnal mennék.)

Zárásként:

.. ne felejtsd el. Mindig ismerned kell a közönségedet, és úgy és annyit kell adnod nekik, amennyit be tudnak fogadni. Ha gondban vagy a fenti folyamattal, és túl sok ez most így elsőre ahhoz, hogy egyedül állj neki, írd be magad a naptáramba, és dolgozzunk együtt az énmárkádon: https://oravecznora.typeform.com/to/zA181a