Tudom-tudom, azt hiszed, hogy ez lehetetlen, ugyanis CSAK azoknak fizetnek a márkák, akik már fel tudnak mutatni legalább tízezer követőt. Nos, ez szerencsére nem így van. Pár hete érkezett Jucustól (5hozzavalo.blog.hu) egy üzenet, amiben arról mesélt, hogy megkapta élete első fizetős felkérését, ráaádásul egyből kettőt. Hozzáteszem, jobban fizetnek neki érte, mint a legtöbb népszerű bloggernek.. Hogy mi a titka? Nos, ma erről is szó lesz, és arról is, hogy te hogyan tudod bezsebelni az első komolyabb együttműködésedet akár 2-3 ezer követővel! 

nathan-dumlao-267919.jpg

1. Media kit, avagy kiajánló

Több olyan bloggerrel is dolgozom, akiknek már jelentős követői bázisa van. Ilyen esetben első körben mindig kérek egy kapcsolati listát, hogy lássuk, kiket ismer az illető (média, rendezvényszervezők, bloggerek, stb.), és amennyiben a lista hiányos, a következőkben azon is dolgozunk, hogy kiket kellene még bevenni, és hogyan lehet őket "becserkészni", majd később milyen együttműködéseket lehet kialakítani velük. Számomra ez az egyik legizgalmasabb folyamat, ugyanis ez a leghatékonyabb út a növekedéshez. 

Fontos, hogy a kiajánlódat akár már pár ezer követővel is összeállíthatod, mi ezt több esetben is megtettük, és fizetős együttműködéseket hozott az adott személyeknek - egész gyorsan. Hogy miért működik akár 10 ezer követőnél egy kiajánló? Amennyiben képes vagy megfogalmazni, hogy ki vagy, mi különböztet meg a piac többi résztvevőjétől, amennyiben össze tudod gyűjteni, hogy milyen típusú együttműködési lehetőségeket tudsz kínálni - és ebben kreatív is tudsz lenni -, nyert ügyed lehet. 

Nyilván, nem elég összerakni egy ilyen kiajánlót, szét is kell küldözgetned őket, magyarul tenned kell azért, hogy valami történjen.. Teszteltük, hogy mi az a forma, ami a legjobban bevált. Erre a legjobb bizonyíték az, amikor Los Angelesben Jucus üzenetére ébredtem, akinek összességében sincs több, mint 10 ezer követője, és mégis olyan márkák kérték fel, akikért sokan ölnének - akkor úgy gondolom, hogy ez is csak egy újabb bizonyíték arra, hogy működik az, amit tanítok.

2. Projekt alapú együttműködés

"Hogyan legyen több szponzorom?" - nemrég egy népszerű videós keresett meg ezzel a kérdéssel. A hajón volt időm gondolkodni azon, hogy mit tudnék neki tanácsolni (már rég bejelentkezett ügynökségekhez, szóval tudják, hogy létezik). Aztán az instagram egyik fenegyereke, Andres tartott előadást arról a hajón, hogy miképp szerez szponzorokat az álmai megvalósításához. Amit ő csinál a következő: kitalálja a célját, megnézi, hogy kik jöhetnek szóba, ha szponzorációról van szó, megkeresi az ott dolgozókat, majd összerak egy prezentációt, amit elküld nekik. A prezentáció az ötletéről szól, meghatározza, hogy nagyságrendileg mennyi embert tud elérni vele, és hogy miért jó ez az adott márkának. Továbbá azt is megnézi, hogy melyik márka hogyan rekálmozza magát, és összehasonlítja az adott módszerek hatékonyságát (pl. magazin elérése vs. a blogja elérése). Fontos, hogy minden projekt a sztorijához tartozik, a saját történetét mondja el vele. 

Hogy is felejthettem el! Prezentáld az ötleted.. 

2014 óta nem volt szükségem arra, hogy a szponzorok után "menjek", ugyanis ők kerestek meg, de bizony Andres eszembe juttatta azokat az időket, amikor kitaláltam, hogy szeretnék Lisszabonba menni, és addig keresgéltem, amíg rá nem találtam a TAP Portugal-ra, majd írtam a központi oldalukra, akik a magyar központhoz irányítottak. Mint kiderült, Péterék pont olyan bloggereket kerestek, akikkel együtt tudnak működni. Azóta milliószor jártam Lisszabonban - pár napja pont onnan érkeztem -, sőt, még kint is éltem 6,5 hónapot. 

De ettől egy sokkal jobb példa a Bridge Budapesttel való együttműködésem. Tudtam, hogy akkoriban vittek ki újságírókat San Franciscóba, gondoltam miért ne kereshetném meg őket. Írtam egy üzenetet Verának, aki válaszolt, hogy persze, találkozzunk. Ahogy hazajöttem, találkoztunk. Kérdezte, hogy mire gondoltam, én pedig már kész tervekkel álltam elé, amit vele is megosztottam.

Az biztos volt, hogy a jogdíjamat teljes egészében az álmom megvalósításába fektetem. Tudtam, hogy 3 hónap San Franciscóban terv nélkül túl sok, és abban is biztos voltam, hogy tanulni szeretnék, és ismerkedni. Magamat ismerve legalább egy könyv fog születni a kint töltött időszak kapcsán (2 született), és abban is biztos voltam, hogy végig fogom blogolni, és rengeteg embert fogok elérni. Miért ne lehetne egy olyan üzenetet terjeszteni közben, amivel teljesen egyetértek, és persze inspirál is másokat? 

Amikor Vera azt mondta, hogy "Nyitott kapuk előtt állsz", nem hittem a füleimnek. Amikor megérkezett a válasz, hogy igen, csináljuk, kiugrottam a bőrömből. Jelzem, akkor még úgy 25-30 ezer követőm volt, csak jóval később ugrott meg a követőim száma - ami azért már akkoriban is látható volt, hogy be fog következni. 

Hogy mi volt a titok? Határozott voltam, tudtam, hogy a sztorimhoz hol kapcsolódik az adott cél, mivel számomra is fontos volt, 150%-ot ajánlottam 100 helyett. Mivel ismerem a közönségemet, azt is tudtam, hogy mi az a módszer, ami a leginkább fog működni, ha tartalomról van szó. Gyakran keresnek meg márkák, akik tanácsot kérnek arról, hogy hogyan dolgozzanak bloggerekkel - ugyanis a legtöbb blogger amikor megkapja a briefet a márkától, nem tud összeállítani egy kampányt rá. Ellenben a szakmai hátterem miatt én mindig ezt élveztem a legjobban.. Kreatívnak lenni, és mozgósítani a közönségemet - vagy másét, ha arról van szó.

Andres megosztotta a prezentáció összeállításának lépéseit, hamarosan teszteljük, és beszámolok majd az eredményekről! :) 

3. Barter együttműködés

Tudom-tudom, pénzt szeretnél rögtön, de mi van akkor, ha az elején megmutatod a márkáknak azt, hogy mit tudsz? Tegyük fel kapcsolatépítés szempontjából az elején mindenféle ismeretség nélkül írsz "kamu" szponzorált posztokat termékekről/szolgáltatásokról a magad módján, csak hogy legyen valamiféle alap, amit meg tudsz mutatni: ilyen az, amikor dolgozol. Nem véletlenül került annyi márkanév az első regényembe, az Összekötvébe. Az elmúlt pár év folyamán szinte az összes benne szereplő márka szponzorált - hogy miért? Mert tudják, hogy őszintén szeretem őket. Viszont sok esetben az egész együttműködés valamikor 2012-13 körül indult el, amikor meghívtak egy sajtóreggelire, ahonnan posztoltam, vagy mondjuk küldtek egy terméket, amiről írtam. Ennyi. Pénzről szó sem volt. Évekkel később, ahogy erősödtem, értelemszerűen minden megváltozott.

A saját kiajánlód erősítése érdekében is jó barter (pénzmozgás nélküli) együttműködéseket felhalmoznod. Sokkal jobban mutat a kiajánlód, ha az adott márkák logója ott szerepel, mint referencia. Senki sem fogja kérdezni, hogy kerestél-e vele pénzt, vagy sem - ugyanis NEM EZ számít!

4. Csapat

Tegyük fel ha videós vagy/blogger vagy, találj videósokat/bloggereket, írj rájuk instagramon, hogy szívesen találkoznál velük. Ismerd meg őket, és ha úgy érzed, egy hullámhosszon vagytok, akár járhattok is együtt rendezvényekre. Nos, régen ezt kipróbáltam, ennek köszönhetően sokkal jobban ki lehet tűnni, arról nem is beszélve, hogy közösen is tűzhettek ki célokat, arra készülhet egy prezi, és lehet megkeresni a márkákat. Ha egyedül 10 ezer embert érsz el, az lehet, hogy nem elég egy bizonyos cél eléréséhez - ha összesen 50 ezret, az már lehet elég lesz arra, hogy kapjatok egy kampányt.

5. Mit adsz? 

Ismerd a saját felületeidet. Hozd ki belőle a legjobbat, analizáld a posztokat, hogy mi működik és mi nem, építkezz tudatosan. Tudd, hogy milyen típusú szponzorált posztok működnek, és mi az, ami soha egy kattintást sem kapna. Legyél tisztában a számaiddal, azzal, hogy mennyi embert tudsz elérni, ugyanis így pontosan ki tudod számolni azt, hogy tegyük fel mennyi lesz az eredménye 5 posztnak. Teszteld a közösségedet együttműködéseken kívül is: kérdőíveztesd őket, szervezz nekik nyereményjátékot (hozzád köthető legyen a nyeremény, így ténylegesen csak a rajongóid játszanak majd), magyarán építs közösséget..

+ érdemes meglátogatni a postforrent.com-ot, ahol havi 10-20 ezer forintot kényelmesen meg tudsz keresni 1-2 deallel (mivel nem szponzorálják ezt a posztot, ezért nem linkelek :D). 

Ha szeretnéd létrehozni az első projektedet, ha nagyban gondolkodsz, ha akár már pár ezer követő van a hátad mögött, de nem tudod, hogy hogyan tűnj ki, vagy keress pénzt vele, keress bátran és segítek!
Jelentkezz személyes konzultációra itt: https://oravecznora.typeform.com/to/zA181a