Minden második konzultáció a következő kérdéssel kezdődik: "Hogy lesz ebből pénzem? .. ha lehet, gyorsan?" Nos, ha gyors pénzt szeretnél keresni, sehogy. Ha a közösségi médiában szeretnél sikert aratni, jó, ha rászánod az időt, és semmit sem siettetsz. A legtöbben ugyanis itt buknak el: nem adnak elég időt a növekedésnek, miközben semmit sem tesznek azért, hogy a siker bekövetkezzen. Az nem elég, hogy kirakod a tartalmat és bejegyzéseket írsz..  Attól erős egy énmárka, hogy offline és online is van jelenléted. Hogy mi kell ehhez, és hogyan kezdhetsz neki akár ma akkor is, ha utálsz kapcsolatokat építeni? Nos, a mai bejegyzés ebben fog segíteni.

kepernyofoto_2017-04-28_19_28_54.png

1. Fogalmazd meg, hogy mit csinálsz!

Talán ez az egyik legnehezebb dolog, ám a networking itt indul el. Tudnod kell, hogy mi a missziód. Enélkül egy leszel a sok közül. Jake Paullal beszélgettünk erről, ő a youtube leggyorsabban növekvő videósa. "Vedd el a menő ruhákat, a yachtokat, a menő autókat tőlük, és ha a követőik akkor is ott maradnak, akkor jó munkát végeztek. Azok tudnak fennmaradni, és azok lesznek sikeresek, akik minden körítés nélkül is érdekesek mások számára." Imádom, hogy ezt mondja! Sokan mégis a külsőségekkel azonosítják magukat, azzal írják le az életüket, ezáltal egy olyan közösséget teremtenek, aki csak a külsőségre kíváncsi.

Mi történik akkor, ha beüt a krach, és nincs többé Gucci táska? Nos, a követők elmennek. 

Ezért érdemes tudni, hogy mi a missziód. Az, aki énmárkát épít, nem építhet egy öncélú, egoista brandet, ugyanis az hosszú távon nem fog tudni fennmaradni. Egy ideig izgalmas lesz arról posztolni, hogy milyen ruha van rajtad, vagy hogy mit csinálsz, ám egy év sem kell ahhoz, hogy eleged legyen saját magadból.. LA-ben egy több, mint 400 ezer követői bázissal bíró instagram hírességgel ebédeltem múlt héten, aki arról számolt be, hogy pár hónapja le kellett állni a posztolással, ugyanis elege volt abból, hogy minden róla szólt: a képek, amiket kirakott, a fotózások, a tartalom.. MINDEN. Egy idő után persze, hogy unalmas, és eleged lesz belőle.. Ezért kell a misszió, csak ez tud átsegíteni a nehézségeken. Ugyanis lesznek nehézségek. Az új könyvemben egy teljes fejezeten keresztül foglalkozom azzal, hogy mire kell felkészülnöd az elején, és hogyan teheted túl magad rajtuk.

Mindenesetre ha meg tudod fogalmazni egy mondatban, hogy mi a célod, és mik hozzá az eszközeid, máris elkülönítetted magad másoktól, ezúttal egyedi tudsz lenni. Mindig gondolj arra, hogy mi történik akkor, ha találkozol valaki újjal: hogyan mutatkozol be? Jucussal (5hozzavalo.blog.hu) beszélgettünk erről, aki a robbanásszerű sikerének azt a titkot tulajdonította, hogy mivel sikerült megfogalmaznunk, hogy ki ő valójában, mi a missziója, kiknek szól - mindehhez elég volt egy média kiajánlót összeraknunk -, az emberek rögtön tudják, hogy ki ő. Ám lehet valami bármilyen izgalmas, ha nem tudod megfogalmazni, akkor gondban leszel. És ebből jön a következő pont: 

2. Kapcsolatépítés

Alapszabály: tudom, gyakran használom a networking szót, de ha jobban belegondolok, az, amit én csinálok inkább emberi kapcsolatok építése. Harmadik éve járok vissza Amerikába, hogy ne csak Skype-on keresztül, de személyesen is megismerjem azokat, akikkel dolgozom. A lista egyre hosszabb, a rajta szereplő emberek egyre befolyásosabbak, ennek köszönhetően ha ma bárhova utazom, legyen az Manhattan, LA, vagy épp SF, mindig van kitől tanulnom, kivel találkoznom, kivel időt töltenem. Ez persze nem volt mindig így, pontosan ezért ismerkedtem folyamatosan.. Tegnap Tony Conraddal, a True Ventures egyik híres VC-jével (kockázati tőkebefektető) beszélgettünk erről, és ő is azt vallja, a legfontosabb, hogy csupa olyan emberrel vedd körbe magad, ha munkáról van szó, akiknek hasonló a küldetése és inspirálnak. A barátaival dolgozik, akik mind egytől egyig a leginspirálóbb emberek SF-ban. Mindenemellett csak olyan ötletbe fektet be, ahol látja a missziót is - hogy miért? Ez a biztosítása. 

Gondolj csak bele akár a te helyzetedbe: amikor belekezdesz valamibe, az elején lelkes vagy, azonnal szeretnél mindent. A napjaidat tegyük fel a blogoddal töltöd, aztán eltelik pár hónap, és még mindig nincs sikered, ami elveszi az egésztől a kedvedet.. Viszont ha nem az eredményért teszed azt, amit, hanem azért, mert csak így tudsz létezni, az már mindjárt más.. Az segít igazán átlendülni a nehézségeken. 

3. Így kezdd! 

"De én nem is ismerek senkit!" - kezdik sokan a kapcsolatépítés konzultációkat. Nos, a jó hír, hogy senkit sem kell ismerned ahhoz, hogy el tudj indulni, ugyanis te magad is meg tudod teremteni a lehetőségeket. Többekkel eljátszottuk a következőt: írd össze, hogy kiket ismersz. Szerepeljenek rajta a barátaid, szakmabeliek, bárki, aki szimpatikus, akivel már találkoztál. Az is szerepeljen a listán, hogy kivel milyen kapcsolatod van, vagy hogy kin keresztül kihez juthatsz el.

Ha végképp azt hiszed, senkit sem ismersz,

- irány a linkedIn profilod, és listázd onnan az embereket,
- irány az e-mail postafiókod,
- majd a Facebook profilod - meg fogsz lepődni, hogy mennyi mindenkit ismersz. Ha pedig TÉNYLEG egy árva lélek sincs körülötted, akkor menj el 1-2 meetupra (meetup.com-on elég sokat találsz), csatlakozz zárt csoportokhoz, és ismerkedj!

4. Keress egy társat! 

Most jön az izgalmas része a dolognak: keress valakit, ez a valaki akár lehet egy szakmabeli barát is, akinek izgalmas kapcsolati tőkéje van, vagy egyszerűen csak jól kijöttök, esetleg hasonló az érdeklődési körötök. Sok esetben az, hogy milyen légkört teremtetek, vagy hogy milyen energiát visztek egy projektbe sokkal többet számít, mint bármiféle kapcsolatrendszer. Kérdezd meg, hogy lenne-e e kedve networking vacsikat/kávézásokat/happy hourt szervezni veled! Bármikor változtathatod a társad személyét, ugyanis ez egy rugalmas elem.

5. Amire érdemes odafigyelni:

- a helyszín megválasztása: ha mindenképp a vacsis verzióhoz ragaszkodnátok, keressetek egy olyan helyet, ahol nincs nagy hangzavar. New Yorkban két alkalommal is ott voltam egy ilyen vacsin, és a legnagyobb probléma az volt, hogy annyira hangosak voltak a szomszéd asztalnál, hogy nem hallottuk a másik bemutatkozását. Így az egésznek semmi értelme.. Az is egy megoldás, hogy egy elzárt részt lefoglaltok magatoknak, meg az is, ha valaki meghívja magához a többieket. Az anyagi részét pedig egymás között tudjátok rendezvni. A belépő minden esetben ingyenes volt, csak meghívó ellenében jöhettünk el, és mindenki fizette a saját fogyasztását. Ez azért így elég fair.

- ne hívjatok el több, mint 10 embert. Mondom is, hogy miért: senkinek sincs több ideje, mint egy óra, és ahhoz, hogy mindenki be tudjon mutatkozni 2-3 percben, és még valamiféle problémát is meg tudjatok akár oldani, ennyi időre szükségetek lesz. 

- kitalálhatjátok, hogy milyen gyakran szeretnétek ilyen rendezvényt szervezni, mi a fő vezérfonál a rendezvények mögött, mi a célotok vele. Az ismerőseim havi 2-őt rendeznek, ez teljesen bevállalható szám. Utána már millió tematikát rá lehet fűzni, ezzel színesítve azoknak a körét, akiket megismertek. Ha minden hónapban csupán két ilyen rendezvényt szerveztek, és 10-10 embert hívtok el, az 12 hónappal megszorozva 240 ember (havi egy rendezvénnyel is 120 emberről beszélünk.. ). 

6. Hogy mit kezdhetsz ezzel a 240 emberrel?

- Invitáld meg őket egy zárt csoportba Facebookon az esemény után. A csoportot építsd a témád köré. Fontos, hogy itt NEM a számokra kell menni.. A lényeg az, hogy legyen egy minőségi csoportod, ahol akár még azt is megszabhatod, hogy csak akkor posztolhat valaki, ha:

- van valami, amit adna a csoportnak (felajánlás, tudás, workshop, könyv, meghívó, bármi, amiből hasznuk lehet),
- van egy helyzet, amit nem tud megoldani, és feltenne egy kérdést,
- köszönő poszt: amiben megköszöni valakinek a segítségét. 

Hogy miért jó ez a szisztéma? A csoport tagjai ott akarnak maradni, ugyanis mindenki egyértelműen arra van utalva, hogy támogassa a másikat. Nem zseniális? Az már csak rajtad múlik, hogy kiket fogadsz be. Akár azt is hozzáadhatod a szabályzathoz, hogy a vacsi után mindenki ajánljon 3 olyan embert, aki számodra izgalmas lehet. Ezt persze az asztalnál is ki lehet kötni.

7. Típusok:

Két típusú vacsin vettem részt (persze emellett rengeteg típus létezik még..). 

1. Az egyik arról szólt, hogy 10 különböző érdeklődési körű embert hívtak meg a szervezők, látszólag semmilyen kapcsolódási pont sem volt közöttünk. Leültünk, sorban mindenki bemutatkozott, majd körbejártuk az asztalt, és mindenkivel váltottunk pár szót. Ez a típus akkor tud izgalmas lenni, ha szeretnél megismerni új embereket teljesen más területről. Ha tanácsadó vagy, coach, esetleg bármilyen szakember, számodra érdekes lehet, ugyanis új ügyfeleket szerezhetsz. MINDIG figyelj oda arra, hogy legalább egy újságíró, blogger, vagy valaki, aki rendezvényeket szervez legyen az asztalnál. Hosszú távon ezekből szuperül lehet profitálni.

2. A másik rendezvény a könyves szakmának szólt. Volt ott minden: szerkesztő, 18x bestseller író (aki egyébként a világ egyik legbefolyásosabb írónője), ügynök (aki segít a szerzőknek a nemzetközi piacra lépni), egy hölgy, akinek a cége a könyvek nemzetközi terjeszkedésében segít, olyan szakember, aki segít megtalálni a hangodat szerzőként, és stb. 

Egy ennyire specifikus rendezvénynél a következő módszer működik: mutatkozz be, és miközben a többiek bemutatkoznak, gondold végig, hogy kitől mit kérdeznél, esetleg írd le, hogy kinek milyen segítségre van szüksége. Ami segítség lehet az az, hogy a vacsi előtt kaptunk egy kör e-mailt, amiben szerepelt mindenki profilja, szóval elméletileg tudnod kell, hogy ki kicsoda. A végén pedig mindannyian elmondhattuk, hogy mi az a kérdés, amire választ keresünk, hol akadtunk el. Az érdekesség ebben az, hogy egyrészt megkaphatod a válaszodat, ahogy én is megkaptam, másrészt pedig listázhatod, hogy ki hol akadt el, kinek miben van szüksége segítségre, és felajánlhatod a segítségedet. 

Az esemény végén Dorie Clark, az egyik rendező mondta, hogy menjek oda én is Gail Sheehy-hez, és meséljem el neki a sztorimat azzal a helyzettel kapcsolatban, amiről Gail az új könyvéhez kutat. Mondtam, hogy jó, persze. Tudtam, hogy fel fogja kapni a fejét, úgyhogy 2 percbe sűrítve elmondtam a lényeget, ő meg azonnal leírta az e-mail címemet. Másnap meglátogattam a lakásán, abban bízva, hogy meginterjúvolhatom a HuffPosthoz, mire kiderült, hogy ő szeretne meginterjúvolni a könyvéhez! 

8. Miért éri meg? 

Ahogy ott ültem ugyanarra gondoltam, mint előző este: ahelyett, hogy azon járna az agyam, hogy nekem mire van szükségem, arra tudtam gondolni, hogy neki mire van szüksége.. Aznap este sztorikra volt, ezért fektetett be 3 órát a rendezvénybe (utazás + vacsi = kb. 3 óra). Hiszen gondolj csak bele: csupa befolyásos emberek ültek az asztalnál, mindenki azért ül ott, mert abban bízik, hogy tudja hasznosítani az ott szerzett kapcsolatokat. 

Dorie arról számolt be, hogy több alkalommal így szerzett ügyfeleket, előadói felkérés is érkezett már hozzá, stb. A tanítványaim között is van, aki így kapott előadói felkérést, szóval ez azért nem egy olyan lehetetlen dolog.. BÁRHOL működik. :)

A.) Mire van szüksége a másiknak? 

Nos, visszatérve: tudtam, hogy Gail számára a sztorimon kívül más is izgalmas lehet. Ez pedig az online tudásom. Amikor az új könyvéről beszéltünk, és a kampányról, amit mellé szeretne építeni, megkérdezte, hogy segítenék-e neki. Rávágtam, hogy persze. Ám amikor megkérdezte, hogy mennyi a díjam, azt mondtam, hogy annyi, hogy segít, hogy jobban írjak angolul. Belement. 

Ugye milyen érdekes? Nem azzal jöttem neki, hogy mutasson be egy kiadónak, vagy hogy fizessen 3000 dollárt a munkámért cserébe. Nem nyomultam, nem meséltem arról, hogy mennyire jó az új könyv kézirata (mindenféle beképzeltség nélkül merem ezt leírni, 1 év kutatómunkája van benne), egyszerűen csak azt adtam, amire szüksége van. 

B.) Hiba lehetőségek

Ez egy út, ahogy profitálhatsz egy networking vacsiból, de millió más útja van.. Csak kérlek ne kövesd el azt a hibát, hogy mindenkit random e-mailekkel árasztasz el a vacsi után, amikben a könyvedet vagy magadat reklámozod. Írj azoknak, akiket felírtál a lapodra, akikről tudod, hogy jól jönne a segítséged, és ajánlj fel nekik valamit teljesen ingyen.. Emberi kapcsolatokat építünk, nem szabad, hogy minden a pénzről szóljon. 

C.) Gyorsítósáv

Gondolj csak bele: egy év alatt egy olyan zárt közösséget tudsz építeni online és offline egyaránt, ami az ütőkártyád lesz. Kapcsolatok nélkül is lehet építkezni, de még mindig könnyebb, ha dolgozol azon, hogy szélesebb ismeretségi köröd legyen.. 

Miért kell egy szervezőtárs:

- ha csak te lennél a szervező, csak az ismerőseid ülnének ott, nem lenne lehetőség arra, hogy új embereket ismerj meg. Az egész elég öncélú lenne, csak magadat fényeznéd.
- a szervezővel kölcsönösen felépíthetitek egymást a másik előtt, ami hitelességet ad, 
- sokkal gyorsabban növelheted a zárt csoportodat, ugyanis olyan emberekhez is eljuthatsz, akikhez egyedül képtelen lettél volna - mondjuk ajánlás útján.

Az egészben viszont a legizgalmasabb az, ha egy erős brandet építesz a zárt közösséged mögé, egy amolyan titkos közösséget kreálva, amiről tudnak az emberek, és bizony be akarnak kerülni.. Szerintem ennél izgalmasabb nincs.. Ahogy annál sincs, hogy így tudsz egy olyan támogató közösséget építeni magad köré, akik tanácsadóként, akár teljesen ingyen segítenek, támogatnak - ugyanis a legnehezebb még mindig az, amikor egyedül vagy a problémáddal, és senki sem ért meg.. Hogy mire van szükséged ahhoz, hogy elkezdd? Tudnod kell, hogy mi a missziód, mit szeretnél elérni, és hogyan tudsz másoknak segíteni.. Az, hogy a rendezvényedet a missziód melyik ágára fűzöd fel, az már a Te dolgod.. 

Ha elindítanád a saját online és offline közösségedet, de tele vagy kérdésekkel, és nem szeretnéd egyedül csinálni, segítek! Itt tudod beírni magad a naptáramba: https://oravecznora.typeform.com/to/zA181a