kepernyofoto_2017-04-05_18_59_42.png

Építkeznél online, de számodra visszataszító az, ahogyan sokan dolgoznak, és mivel azt látod, ők kapják a nagy megkereséseket, ezért inkább fel is adod - és ezzel követed el a legnagyobb butaságot. Egyre többször hallom, hogy a márkák marketingesei teljesen ki vannak bukva egyes véleményvezérekre - jogosan. Lehet, hogy figyeled őket, és sejted is, hogy miért.

Elárulom, hogy mióta megjöttem csak azt hallom márkáktól, hogy
1. a bloggerek/videósok egy jelentős része kritikán aluli módon viselkedik/elszállt magától,
2. nem minőségi tartalmat gyártanak - de tanulni sem akarnak, mert azt hiszik, ők jók úgy, ahogy vannak
3. semmi egyéniségük sincs, csak jó képeket tudnak felmutatni.

Egy ideig még lehet ezt fújni, de a lufi hamarosan ki fog pukkanni, és a nyakamat merném rá tenni, hogy a jövőben az egyetlen módja annak, hogy valaki kitűnjön online az lesz, ha lesz valamiféle missziód, célod, közösséget építesz, és nem holmi öncélú, egoista márkát húzol fel. Ha jobban megnézed, szerencsére egyre több jó példa is van előttünk, akik a lenti 6 pontnak teljesen megfelelnek - szerencsére. Hogy miért fontos erről beszélni? Egyszerű: mindenkinek kell a megerősítés, hogy azért, mert egyre többen rontják a piacot, még mindig van értelme annak, amit vallok: "építkezz kedvesen".

1. Az énmárka soha nem öncélú

Rögtön az elején tisztáznék valamit: attól, hogy valakinek sok követője van, az még nem számít automatikusan véleményvezérnek vagy népszerűnek. Az én szótáramban az népszerű online, aki offline is tudja kamatoztatni a bázisát - a többi nem más, mint egy jó nagyra fújt lufi, amit hosszabb távon lehetetlen fenntartani. Nyilván, vannak profilok, amiket a szép képek miatt követünk, de most azokról a személyes profilokról beszélek, ahol gyakorlatilag egy adott illető mutatja meg, hogy milyen életstílust él nulla leírással. Ideig-óráig lehet, hogy követed, de pár hónap után besokallsz, hogy már megint el akar neked adni valamit, és semmi üzenete nincs, azt sem tudod, hogy min megy keresztül. Az megint más, ha hiteles, és azért valami infót is megoszt, és nem arról szólnak a képei, hogy már megint szép helyen van, vagy mennyire tökéletes az élete. 

.. attól, hogy valakinek sok követője van, az még nem számít automatikusan véleményvezérnek vagy népszerűnek.

Azonnal elutasítom azt, aki úgy keres meg, hogy az instagram életet szeretné élni - ugyanis nem tudja, hogy miről beszél. Lehet, hogy a szép kép a titka a gyors növekedésnek, de fenntarthatatlan így építkezni. Ebből nem lesznek termékek, szolgáltatást sem tudsz eladni (csak ha fotós vagy, esetleg social media manager), vagy ha lesznek, senki sem fogja megvenni - erre is láttunk példát. Az nem működik, hogy posztolsz az életstílusodról, csinálsz egy-két szponzorált posztot, de soha nem kérdezed a közösségedet arról, hogy mi van velük, és nem is inspirálod őket valamivel - tudom, luxusnak számít, de pl. a sztoriddal. 

2. Ne hirdess

Sokaknál kiveri a biztosítékot, amikor azt mondom, hogy énmárkát nem hirdetünk és nem veszünk követőket, de én még mindig az organikus növekedésben hiszek, aminek az alapja a közösség építése (erre adok tippet a következő posztomban). Aki erre képtelen, az az én szememben a piac nem értékes szereplője. Gyárts jó tartalmat, és idővel köréd gyűlnek az emberek, foglalkozz velük, és maradnak. Ennyi. Nyilván, ha van egy terméked, és nagyon akarsz reklámozni, tedd meg, de a nap végén szerintem az a jobb érzés, amikor alternatív megoldásokkal éred el azt az eredményt, amiért mások százezreket fizetnek - én jobban élvezem. Az ezzel megspórolt pénzt pedig magamba fektethetem.

A hirtelen nagyra nőtt profilok kapcsán gyakran halljuk, hogy  "jó-jó, szépek a képei, de semmi üzenet sincs mögötte.. Csak azért nem fogok neki több százezer forintot adni egy kampányra, mert sok követője van. Az esetek többségében semmi aktivitás nincs mögötte." Persze megmagyarázzák, hogy miért nincs, és én is tudom, hogy teljesen máshogy működik a közösségi média, de hogy van az, hogy én kiteszem, hogy megyek a Nomad Cruise-ra, és pár hétre rá megnövekszik a magyar jelentkezők száma? Lehet, hogy van közte összefüggés - az eladott könyveim számát nem is említeném..

3. Alázatosság

Egyre több olyan videósról/bloggerről hallok, aki kibírhatatlan, és mindenre panaszkodik. Nekik nem elég az, ha elviszik őket egy sajtóútra, amiatt panaszkodnak, hogy egy másik cég jobb helyre vitte őket, vagy miért csak egy éjszakát maradnak. Ember. Gondolkozz, vagy ha nem tennéd meg alapvetően, akkor segítek: az a közösségi média arc, aki így növekszik, az inkább rombolja magát. Hosszú távra építkezünk, nem rövidre. Ne legyél amatőr. Aki tavaly futott, sok esetben idén már sehol sincs, szerencsére a piac korrigálja magát. Legyél alázatos és hálás azért az életért amit élsz, mert egyszer lehet, hogy véget fog érni - ha így viselkedsz, biztosan. Ismerd inkább meg a csapatot, a szervezőt, és ne a telefonodat bújd. Ha ott a lehetőség, építs kapcsolatokat. Más mindent megadna egy ilyen lehetőségért. ALÁZAT.

4. Ingyen munka

Másik dolog, amivel ki lehet üldözni a világból: amikor valaki a pályája elején csak azért várja a több százezer forintos fizetését, mert elvégzett egy egyetemet. Tudod, elég sokan vannak ezzel így, és ideje kitűnni. Hogy mivel tűnhetsz ki? Én annak idején a főállásom mellett - ahol épp annyit kerestem, hogy egyik hónapról a másikra éltem - 5 másik cégnek dolgoztam be tök ingyen. Szerezz tapasztalatot. Könyörögd be magad helyekre, ajánld fel a segítségedet, és tanulj tőlük. Ennek lesz az a következménye, hogy egyszer majd azt mondják, hogy "Tudod mit? Most már szeretnénk fizetni.." vagy.. "Tudod mit? Ajánlottunk valakinek.. Pénzük is van, tetszik amit csinálsz, és téged akarnak." Gondolj mindig a jövőre. Ne egy hónapra vagy kettőre.. Sok blogger ezt csinálja, és pontosan ezért veszíti el a szponzorait.. Nem nézik az ő érdekeiket, csak a pénz számít.. Hamis statisztikákat küldenek át, aminek a valósághoz semmi köze. Egyszer ezt el lehet játszani, többször nem. Bármikor amikor együttműködtem egy márkával azonnal küldtem a képernyőmentéseket a statisztikákról, és bárkinek szívesen megmutattam az adminban a számokat. Nem volt mit takargatnom.. Szerintem ez a jó hozzáállás.

5. Nyitottság + kedvesség

Visszatérnék oda, ahonnan kiindultam: bármikor jöhet egy új generáció, aki lesöpör, vagy egyszerűen az is előfordulhat, hogy feladod, vagy egyszerűen csak ugyanolyan vagy, mint a többi - instagramon sok ilyet lehet találni -,  és a márkák inkább úgy döntenek, senkivel sem dolgoznak (ilyet is láttunk már, egyre gyakoribb). Nos, ezért érdemes csak olyan márkákkal dolgozni, akikkel tudsz azonosulni, akiket amúgy is szeretsz. A Converse pl. az életem része, aki ismer tudja, hogy folyton az van a lábamon. Az már egy másik dolog, hogy időközben kaptam tőlük cipőt, mert megkedveltük egymást, és tudják, hogy szeretem a márkát. Ha szerveznek egy sajtóutat, ők kábé az egyetlenek, akikkel elmegyek, mert imádom őket - főleg a Borit. Egy fillért se fizetnek, de kábé én fizetnék, hogy mehessek, mert tudom, hogy milyen jól éreztem magam velük tavaly (idén sajnos betegség miatt nem tudtam menni) - igen, velük, mert ahelyett, hogy a telefonomat bújnám, mint ahogy azt sokan teszik, én barátkozom, megismerem őket. Ez valami, amit mindenkinek ajánlanék.. Érdemes kipróbálni.. Ha szeretnél évek múlva is a piacon maradni, akkor erre azért figyelj oda.

6. Hosszú táv

Pár napja interjúztattam valakit - még titok, hogy kit :) - az új könyvem kapcsán, a fenntarthatóságról kérdeztem. Lojalitásról beszélt, és arról, hogy együtt növekszik a márkákkal, támogatják egymást, oda-vissza működik az egész. Sok esetben még az is előfordulhat, hogy barátok lesznek a márka képviselőjével. Sőt! Olyan is előfordulhat, hogy valaki megkeresi őt egy több millió forintos felkéréssel, és azt mondja, hogy nem, mert neki van egy hosszú távú együttműködése valakiel, aki ugyanazt a típusú terméket  forgalmazza.

Ebben van az erő, és nem abban, hogy valaki hetente más terméket posztol (nyilván, ha a blogod termékek bemutatásáról szól, oké). A Bridge Budapesttel 2014 óta dolgozom folyamatosan, számomra egyértelmű, hogy minden könyvembe valamilyen formába bekerülnek. Közös a missziónk, imádom Verát, még szép, hogy ott segítem, ahol tudom. Mindig ott volt mellettem és támogatott. A minimum, hogy ezt én is megteszem.

Az Aria Hotellel szinte a nyitás óta dolgozom együtt. Lehet, hogy nincs több milliós követői bázisom, de pl. az itthon hozott szép eredmények miatt várnak sok szeretettel a Library Collection szállodáiban jövő héten New Yorkban. Lett volna lehetőségem más szállodákkal dolgozni itthon, de mivel imádom Médeát, akit még egy Cultivon ismertem meg, és mindig szerettünk volna egy közös csajos projektet, ezért egyértelmű volt, hogy először őt kérdezem meg, lenne-e kedve együttműködni a tavalyi mini workshopok kapcsán.. :) A végeredmény nemcsak számokban volt egy csoda, hanem élményben és képekben is.. :) 

Bízom benne, hogy ez a poszt sok apróságot helyretett benned, és bebizonyította, hogy VAN értelme lojálisan, szívvel-lélekkel dolgozni, mert csak ez tartható fenn hosszú távon.

Ha úgy gondolod, szükséged van egy kis segítségre az első lépésekben, ha beindítanád az online jelenléteet, esetleg mentorként szeretnél magad mellé, írd be magad a naptárambahttps://oravecznora.typeform.com/to/zA181a