adrian-sava-184734.jpg

A konzultációk alkalmával gyakran felmerül a kérdés, hogy "Jó, de hogyan lehet gyorsan növekedni instagramon?". A türelmetleneknek csak annyit mondanék, hogy menj a többi után, irány lájkokat/követőket venni, mert az a gyors növekedés titka - na meg persze a saját márkád lejárattatásának az útja is.

Ugyanis ezek az emberek egy dolgot teljesen elfelejtenek (vagy nem tudnak): léteznek olyan programok, amiket lefuttat a leendő szponzorod, hogy lássa, mennyi a saját követőd, és mennyi a vásárolt, és ebből mennyi a fake. Tudom, már lehet venni olyan követőket is, akik számodra relevánsak, de tedd csak fel magadnak a kérdést: ha már az elején nem tudsz organikusan követőket szerezni, és fizetned kell ahhoz, hogy valaki lájkoljon, az vajon jó? (ez egy picit olyan, mintha azért fizetnél, hogy valaki randizzon veled.. )

Lehet, hogy neked igen, de nekem nem fér bele, ugyanis én még mindig közösséget építek, és nem a számokra megyek. Pontosan ezért inkább alternatív megoldásokat keresek a növekedésre, és olyan dolgokat tesztelek, amit más lehet, hogy nem próbálna ki. Emellett persze rendszeresen interjúztatok sikeres influencereket, és kérdezem őket arról, hogy hogyan építik a több százezeres követői bázisukat. Hosszú idő után úgy éreztem van elég mondandóm a témában, úgyhogy összegyűjtöttem mindent, ami hasznos lehet. Lehet okosabbnak lenni, mondhatod azt, hogy ez mind baromság, mert neked nincs erre ennyi időd, de elárulok valamit: több száz eurót/dollárt spóroltunk ezekkel a technikákkal, szóval szerintem érdemes időt tenni bele.

1. Mit írjak a képeimhez?

Az egyik leggakoribb kérdés, amit feltesznek nekem. "Nincs energiám mindig kitalálni valami jót.. De egyébként is: mi a jó leírás?" .. na meg a "Bezzeg mások olyan ügyesen írnak caption-öket!" Nos, valamikor tavaly nyáron kezdtem el kutatni, hogy van-e erre a problémára megoldás. Akkor bukkantam rá a Captiona névre hallgató, még csak feliratkozókat gyűjtő, előkészületben lévő appra. Ma reggel viszont egy e-mailre ébredtem: a friss, ropogós app letölthető, és végre használható! Ám mielőtt lelépnél, mondom is, hogy mire jó: az app mechanikája egyszerű. Azt csinálták, amivel én játszottam nyáron, csak kreáltak köré egy appot. Hogy mit is csináltam?

Kiválasztottam olyan véleményvezéreket, akiknek tetszettek az instagrammos leírásaik, és összegyűjtöttem, hogy milyen leírásokat társítottak a képekhez. Listáztam napokon át. Meglepődnél, de elég nagy az ismétlődés - egyedül akkor nincs ez jelen, ha nem egy gyakornok viszi az oldalt, hanem maga a profil tulajdonosa. Később tematizáltam őket (food, travel, fashion, lifestyle, stb.), és megnéztem, hogy mivel egészíteném ki, hogyan lehetne egyedibbé, személyesebbé tenni.

Nos, az app enélkül dobja ki a különböző kulcsszavakhoz illő leírásokat. Pl. beírod a keresőjébe azt, hogy "coffee", esetleg "New York", és kiad egy rakás ötletet. Szerintem zseniális, mert kreatívan tart, főleg akkor, ha nem elégszel meg a kész caption-nel, és még egy picit színesíted. Mindenestre amikor azt érzed, hogy nem vagy túl kreatív, ez egész hasznos lehet. Irány az app store!

2. Milyen hashtageket használjak? 

Tudom, most azt gondolod, hogy megnézted, én kábé semmit sem használok, miért is írok akkor erről? Honnan tudhatnám? Nos, a titok csak annyi, hogy számomra jelenleg az instagram nem fókusz. Viszont elég sok startuppal dolgozom, és minden esetben instagram közösséget is építünk a nemzetközi piacra. 

Azt szerintem már mindenki tudja, hogy büdzsé ellenes vagyok, ugyanis nem attól kell elájulni, aki több százezer/millió forint elköltése után ér el embereket, hanem az az igazán érdekes, aki anélkül is el tudja érni a közönségét. Hogy miért is írok erről? Csak azért, mert az, amiről most olvashatsz 5-600 dollárba kerülne, viszont az adott appnak nem volt ennyije, és szerette volna, ha az adott profil kiemeli a képünket (van lehetőség arra, hogy bizonyos instagram profiloknak több száz dollárt fizess kiemelésért cserébe).

Hogy mit csináltam?

  • gyűjtsd össze a fő témáidhoz tartozó kulcsszavakat,
  • a kulcsszavak alapján gyűjtsd hashtageket: szűkítsd le a listát olyanokra, amik alatt nincs több,
    mint 100- 200 000 kép, 
  • amikor rákeresel az adott hashtagre, és látod az alatta szereplő képeket, legfelül fogsz látni hashtag ajánlatokat, nézd meg őket is!
  • nézd meg, hogy milyen témájú képeket posztolsz, kategorizáld őket - a saját érdekedben ne legyen több, mint 5 kategóriád, mindjárt megérted, hogy miért..
  • minden kategóriánál kutasd ki azt a 15 hashtaget, ami érdekes lehet számodra..
  • szűrd tovább a listát: milyen képeket találsz alatta? Milyen stílusú? Lenne esélyed arra, hogy bekerülj a top9-be?
  • utána pedig kezdd el használni az első kommentben ezt a 15 kommentet!
  • gondolhatnád, hogy miért csak 15-öt, amikor az instagram 30-at enged? Azért, mert a másik 15 feature hashtag lesz. Keress olyan profilokat a témádban, akik gyakran kiemelnek tehetségeket: travel és fashion témában rengeteg ilyen van. Mindegyik használ egy adott hashtaget, az ő dolguk pedig az, hogy folyamatosan figyeljék, hogy milyen képeket osztanak meg a hashtag alatt. Sok esetben még be sem kell kerülnöd a top9 kép közé az adott hashtag alatt ahhoz, hogy kiemeljenek.

És tádám! Megspóroltál 500 eurót. A tesztelés első héten, amikor kipróbáltam ezt a taktikát, sikerült: 5 nap leforgása alatt 8 képünk került be a top9-be, és ami a legizgalmasabb, az egyik legnagyobb követői bázissal bíró oldal emelte ki a képünket az első héten.  

A folytatás: az igazi munka ezek után kezdődik. Amennyiben teheted, cseréld a hashtageket. Saját tapasztalat, de egy hétig nagyon jól működtek a hashtagek, ám 1,5 hét után gyakorlatilag semmi sem történt. Jöttek új követők, ami annak köszönhető, hogy szem előtt voltunk (ne kérdezd, hogy miért figyelik az emberek ezeket a hashtageket, biztosan inspirációnak, együttműködés miatt, vagy unalmas az életük), de nem volt annyira látványos az eredmény, mint az elején. Viszont ahogy változtattam pár hashtagen, abban a pillanatban beindult megint a folyamat (lehet, hogy az algoritmus az oka).

rawpixel-com-191157.jpg

3. Építs közösséget! 

Találj legalább 100 olyan számodra releváns feltörekvő blogger profilt, amit bekövetsz. A feladat a következő: lájkold a képeiket, és kommentelj valami személyeset. Ha több követőd van, mint neki, általában rögtön visszakövetnek. Ellentétben azzal, amit a többiek csinálnak, én mást mondanék: nehogy kikövesd őket! Folyamatosan térj vissza hozzájuk, tudd, hogy kivel mi történik. Írj nekik privát üzenetet, kommunikálj velük. Gondolj bele: ha van 100 olyan profil kb. 1000-2000 követővel, akivel ilyen kapcsolatod van, akkor már ügyesen tudsz dolgozni. Találkozz velük külön-külön egy kávéra. Adj nekik meglepi terméket, vagy kérdezd meg a véleményüket egy készülő új termékedről.. Az a legizgalmasabb, amikor egy terméket előpromózol, és ennek a legjobb módja az, ha bevonsz egy közösséget a folyamatba.

Ha már van egy nagyobb követői bázisod, vagy ha már meglévő követőid, iszonyatosan imádni fognak érte! Kérdezhetnéd, hogy hol a ROI ebben, mert ebből Te semmit sem fogsz keresni, de gondolkodj egy picit másképp.. Ezek azok a sztorik, amiknek később híre megy. Gary Vaynerchuk gyakran beszél arról, hogy mennyire fontos folyamatosan kapcsolatba lépned a közönségeddel. Nem hiába van az, hogy Taylor Swift a rajongói esküvőire megy.. Ha azt nézzük, hogy egy rajongója esküvőjén töltött nappal mennyi pénztől esik el - mert mondjuk épp nem dalszöveget ír, vagy fellép -, akkor gondolhatnánk, hogy ez az egész sztori erősen mínuszos neki, de ez az egész teljesen másról szól. Milliószor jobban megtérül neki egy ilyen akció, mint egy koncert.. 

 4. Tippek profiktól

Több olyan nemzetközi bloggert is követek, akiknek egy social media menedzser irányítja az online tevékenységüket, ugyanis már akkora a márkájuk, hogy egyedül képtelenek ezt megtenni. Nos, az egyikükről tudom, hogy kifejezetten nagy hangsúlyt fektetnek az instagramra, így folyamatosan figyelem, hogy mit csinálnak - és persze ki is szedem belőlük 1-1 interjú alkalmával. 

Íme pár dolog, amit tanulhatsz tőlük:

  1. több olyan profil van, akik kezdetektől fogva követik őket - hardcore rajongók -, nos őket bizonyos időközönként megkeresik, lájkolják, kommentelnek a képeik alá, ápolják a kapcsolatot velük, meglepit küldenek nekik (volt, akinek régen elküldtem egy épp aktuális kedvenc könyvemet, de a karma projekt sem véletlenül futott). Ezek az emberek tették azzá, akik lettek, nyilván megérdemlik a törődést.
  2. nézd meg, hogy kik azok a nagyobb profilok, akik hasonló dolgot csinálnak, mint te, és kezdd el lájkolgatni néha az ő követőiket. Nem azon van a hangsúly, hogy ész nélkül lájkolgass mindenkit.. Viszont van valami az algoritmusban, ami miatt a fentiek miatt egyre több ajánlásba bekerülsz (amikor bekövetsz egy oldalt, több opciót is feldob, mint hasonló profil + az ismerőseink által követett és lájkolt képeket is láthatjuk több formában, így akár oda is bekerülhetsz, miután visszalájkolt az, akit lájkoltál - tudom, bonyolult )
  3. a lányok még azt is tanulmányozták, hogy milyen színek, és milyen beállítások azok, amik jobban működnek, és milyen sztorikat szeretnek a követők, mire reagálnak jobban,
  4. alapvető kikötés náluk, hogy szeretnének megközelíthetőnek tűnni, ezért nem kizárólag drága táskákat látsz az oldalon, hanem zömében megfizethető márkák termékeit, a luxus termékek csak kiegészítésként szerepelnek - arról nem is beszélve, hogy egy táskát ki tudsz használni, míg a trendek gyors változása miatt egy több ezer dolláros pólót nem biztos..
  5. ha már egyszer szponzorált tartalmat teszel ki, ne a kezedben tartva mosolyogj, és ne is egy fehér asztalra pakold le őket, hanem helyezd valamilyen formába a rólad készült képre, legyen annak a része (legyen a sztorid része)
  6. figyeld, hogy miket lájkol a közönséged, mit követ, mi érdekli őket,
  7. teszteld, hogy milyen képek és leírások veszik rá a követőket arra, hogy kommenteljenek! Nem a fake kommentekre gondolok, hanem azokra, amik hozzád szólnak.. 

Tudom, ez rengeteg munkának tűnik, és az is. Viszont garantálom, hogyha betartod a fenti tippeket, vagy akár csak egy héten át teszteled őket is eredményt tudsz elérni. Nekem sikerült, pedig én aztán tényleg nem vagyok profi ezen a felületen - pontosan ezért viszont többet kutatok, mint bárki más, mert meg akarom érteni, hogy hogyan lehet úgy használni ezt a felületet, hogy tök mindegy legyen, hogy megint algoritmust változtatnak, és másoknak nincs elérése, mert neked akkor is lesz.. A fentiek működnek. Jó tesztelést! 

Van még kérdésed? Van lehetőség személyes konzultációra! 
Itt írhatod be magad a naptáramba:
https://oravecznora.typeform.com/to/zA181a