Az, aki ma nincs jelen online, hatalmas bevételtől és rengeteg lehetőségtől esik el. Ha akarod, ha nem, a fogyasztók kontroll nélkül adnak hangot a véleményüknek (Tripadvisor, Amazon, blogok, stb.), így amennyiben nem korrigálod a hibáidat, esetleg kritikán alul bánsz a piacoddal, komoly anyagi veszteség érhet. Azt gondolnád, hogy az online jelenlét (honlap, közösségi média), esetleg egy blog vezetése a te esetedben teljesen értelmetlen, és inkább költenéd a pénzedet kültéri hirdetésekre.. Nos, érdemes megnézni, hogy mi a sorsa a billboardoknak: a célcsoportod nagy valószínűséggel a telefonját bújva elsétál mellette. Ennyit a több millió forintos befektetésedről. 

vc5czkcr5zg-josue-bieri.jpg

A Netflix és a Spotify világában várhatod, hogy majd te irányítod a vevőidet/követőidet, nem fog menni. Meg kell tanulnod alkalmazkodni hozzájuk, és az ő igényeiket kielégíteni. Addig, amíg régen egyirányú kommunikáció zajlott, és senkit sem érdekelt, hogy a fogyasztó mit mond, addigra ma minden megváltozott. Ha nem figyelsz oda a követőidre, veszítettél. Ahogy Saalim, a 500Startups egyik londoni VC-je mondaná: "A kedvesség a titok."

A mi generációnkkal valami megváltozott: minket már nem érdekel a média által felállított celebsereg, ugyanis kikérjük magunknak, hogy mások állítsanak példaképeket elénk - vagy épp határokat. A saját hőseinket mi választjuk meg, akik a Youtube-ról, és az egyéb közösségi felületekről kerülnek ki (ha azt gondolnád, ez téged nem érint, mert nem vagy huszonéves, elárulom, hogy a könyvelőm, aki már a 60. életévét is átlépte pár hete mesélt arról, hogy mennyire imádja Dancsó Petit.. ). Velük tudunk azonosulni, az ő életük érdekel minket, ugyanis az valódi. Végre azok, akik elszigetelve, a világ egy eldugott pontján élnek is alkothatnak valami maradandót, és aki a legmagányosabbnak érzi magát is találhat mankót egy közösségimédia-arc formájában - akitől még nagy valószínűséggel választ is kap az elküldött köszönő e-mailjére. 

Nos, ebből kiindulva már teljesen világos, hogy miért ne offline, és miért online költs - és ha még mindig kérdés lenne, hogy szükséged van egy erős énmárkára/online jelenlétre, akkor elárulom, a jövő erről fog szólni: egyre kevesebben fognak főállásban csücsülni napi 8-10 órában, és egyre többen kezdenek el vállalkozni. Az USA-ban már egyértelműen látszódik a tendencia, miszerint a kisebb, családi kézben lévő bárok, éttermek, esetleg termékek sokkal sikeresebbek tudnak lenni, mint a multik termékei. Gondolj csak bele: a családok kezében lévő étterem sztoriját ismered, sőt, azokról is tudsz, akik vezetik. Imádod a termékeiket, a hitvallásukat, tudsz velük azonosulni. Arról nem is beszélve, hogy a fotósok, sminkesek, coachok, és egyéb szakemberek ezrei erős márkát építve alapozzák meg a jövőjüket, lépnek ki a főállásukból, és nem bízzák magukat a szerencsére.. Ezt a mozgalmat egyértelműen erősíti a közösségi média, ugyanis amennyiben ügyes vagy, akár itthonról, vagy a világ bármely pontjáról vezetheted a vállalkozásodat (és élheted az életed digitális nomádként). 

 Tegyük fel, izgalmas számodra az elképzelés, hogy abból a valamiből élj meg, amit igazán élvezel és szeretsz. Azt is elfogadod, hogy a főállásod mellett kell időt szánnod rá, hogy lerakd a vállalkozásod alapjait - ha erre képes vagy, és persze türelmesen és kitartóan tudsz dolgozni, akkor ez a poszt Neked szól. 

Pár hónapja a HuffPost-on írtam Gary Vaynerchuk új termékéről, a VaynerTalentről. Röviden amit ígérnek, az a következő: a csomagjaik havi 25 ezer dollárról indulnak, ezért cserébe viszont egy egész csapatot kapsz, aki segít felépíteni az énmárkádat. Bár sokan húzzák a szájukat, hogy ez mennyibe kerül, a HuffPost-on is levezettem, hogy valójában az a pénz, amit egyetembe fektetnek a szülők sem kevesebb addig, amíg egy egyetemi diploma ma már semmit sem garantál.. Viszont ha egy évre be tudnék fektetni 300 000 dollárt, a nyakamat merném tenni, hogy a következő évben legalább 1 millió dollárt keresnék, visszahozva az 1 éven át tartó program árát. Tudom, hogy mi van a kezemben, tudom, hogy mire vagyok képes, és azzal is tisztában vagyok, hogy a következő lépést egyedül nem fogom tudni megtenni még annak ellenére is, hogy rengeteg nemzetközi lehetőség áll előttem. Abban is biztos vagyok, hogy amennyiben milliárdos lennék és lenne egy gyerekem, akiről tudom, hogy tegyük fel tehetséges blogger, előbb fektetném a VaynerTalentbe a pénzemet, és építenénk egy brandet belőle, minthogy beirassam egy egyetemre. De ez persze csak én vagyok.. (Májustól dolgozom egy tinédzserrel is, aki csak akkor nyerhet felvételt a legjobb nemzetközi egyetemekre a saját területén, ha van követői bázisa.. Szóval annyira nem is megdöbbentő az a szemlélet, amit vallok.. Ugyanis a piac bizonyos szegmensei hamarosan erről fognak szólni..)

Összegyűjtöttem a leggyakoribb 7 hibát és kifogást, hogy átgondolhasd, megéri-e elkezdened komolyan venni az online világot.. Természetesen csak akkor olvass tovább, ha hajlandó vagy megfizetni a szabadság árát ..

kepernyofoto_2017-02-19_17_46_13.png

1. "De már van ilyen!" 

Tudom. De azzal is tisztában vagyok, hogy ugyanahhoz a témához nem tud két ember ugyanúgy nyúlni. A blogok/közösségi felületek sikere az egyéni hangban van, amire hatalmas szükség van a piacon. Ezzel tudsz kitűnni, ezzel válsz érdekessé, és hiszek abban, hogy több millió blog ugyanabban a témában is meg tudja állni helyét egymás mellett, tekintve, hogy mindegyik más perspektívából veszi górcső alá az életet. 

Jókat szoktam mosolyogni, amikor emberek konkurenciáról kezdenek beszélni.. Igen, két márka között lehet konkurencia.. De énmárka között? Nem látom, hogy ez hogyan történhetne meg.. 

  • Gondolkozz el azon, hogy neked mi miatt van versenyelőnyöd?
  • Mi az, amit te tudsz, mások pedig nem?
  • Milyen oldalról közelíted meg a témádat?
  • Mi az, amit mások csinálnak az adott területen, és bosszant? Mit csinálnál másképp?

2. "Telített a piac!"

Pár napja készítettem egy interjút a ClubFashionista bloggereivel (több, mint 2 millió követőjük van). Nos, megannyi év aktív blogolás után befejezték azt, amit csináltak, és egy ügynökségbe kezdtek. Többnyire azért, mert ebbe is bele lehet únni, viszont elég erős szerepet játszik a mikro-influencerek (értds: bloggerek kisebb követői bázissal) megjelenése. A márkák egyre inkább képtelenek megfizetni a milliós profilokat, viszont a kisebbekre még mindig futja - arról nem is beszélve, hogy sok esetben több kisebb profillal nagyobb elérést érnek el, mint egy 3 millióssal. Ennek egyik oka az, hogy idővel egyre nehezebb azonosulni ezeknek az embereknek az életstílusával, így az egykori követők új példaképeket kezdenek keresni. 

Soha nem felejtem el az interjúmat a Fullbottle CEO-jával, aki elég nyersen és kiábrándulva fogalmazta meg az igazságot, miszerint "a véleményvezérek jönnek és mennek. Az, aki most számít, egy év múlva lehet, hogy már sehol sem lesz. Ne foglalkozz a véleményvezérrel: felejtsd el a személyt, vedd alapul a tartalmat, és dolgozz azzal. A piac javítja magát." Akármennyire is nyersen fogalmazta meg a véleményét, igazat kell adnom neki..

 3. "Ebből nem lehet pénzt keresni"

Ha ügyesen alapozol, elég gyorsan pénzt kereshetsz az online jelenlétedből. Teljesen mindegy, hogy mikor kezded, egy-két praktikának köszönhetően gyorsan olvasott blogra tehetsz szert, az első posztodat akár már 30 ezren is olvashatják, és a letölthető segédanyagaidnak köszönhetően egy ilyen posztból akár 400 e-mail címet is kinyerhetsz (megtörtént eset, ha komolyan veszed azt, amit mondok, ez lesz a következménye). Az, hogy pénzre tudod-e fordítani a 400 e-mail címedet már csak rajtad múlik (e-könyv, workshop, előadás meghívás, nyereményjáték, stb.). Csak akkor nem keresel pénzt, ha nem akarsz, vagy ha lusta vagy.. Manapság már csak tényleg azokkal dolgozom, akik hajlandóak alapozni, megtenni azt, amit kérek tőlük, és hajlandóak a stratégia szerint haladni. Ha erre képesek, a fenti siker nem meglepő. 

Fontos: ne döntsd el, hogy majd csak akkor keresel pénzt a blogoddal, ha 100 ezer követőd lesz. Ez már csak azért is butaság, mert kapásból tudok olyan példát felhozni, akinek még összességében 10 ezer követője sincs, és mégis rendszeresen ír magazinoknak, és szerepel a tv-ben.

 4. "Dehát nincsenek követőim!"

Nem is kell, hogy legyenek. Az előző példa is ezt mutatja. Több módja van annak, hogy hogyan tudsz pénzt keresni online. Egyre több kezdő énmárkán teszteljük ezt a módszert, és bár számodra megdöbbentő lesz, számomra nem annyira: rögtön pénzt keresnek. Lehet, hogy a felületeiken még nincs túl sok követőjük, viszont a képeik minősége, esetleg a tartalmaik pont olyanok, amire az adott cégnek szüksége van. A cég megkapja a képeket/bejegyzéseket, a tartalomgyártó bloggert pedig kifizetik. Mindenki jól jár: a blogger pénzt kap, nem kell reklámoznia, a cég pedig még akár egy közösségi média menedzser költségét is megspórolhatja (a KATA adózási forma pedig főnyeremény lesz számodra).

5. Tipp: Kutass!

Ha megvan a témád, nézz szét a piacon, hogy mások hogyan kezdték, milyen felületeken találod meg őket.

  • Kikkel dolgoznak együtt?
  • Milyen oldalakra töltik fel a képeiket?
  • Hogyan kommunikálnak?
  • Milyen FB zárt csoportokba érdemes beregisztrálnod?
  • Milyen eseményekre kellene elmenned?
  • Vannak a témádban meetupok az adott városban?
  • Milyen márkákkal szimpatizálsz, ők milyen ügynökségnél vannak?

Ha esetleg találsz olyan márkát, ami szimpatikus, akár el is kérheted az elérhetőségüket, és kérhetsz tőlük termékeket a jövőben. Kezdetben rengeteg terméket kaptam, amikről ingyen posztoltam, viszont ahogy nőtt a követői bázisom, az ingyenmunka megszűnt, és felváltották a több százezer forintot érő szerződések. Bizalmat kell építened, látnia kell az adott cégnek/márkának, hogy ténylegesen márkahű vagy, szereted az adott terméket, és egyértelműen illik a te vonaladhoz. Ahogy pedig növekedsz, úgy kopogtatnak be majd az ajtódon a lehetőségek.  

6. Fektess be!

 Jó, ha meg tudod határozni, hogy a te esetedben mi a befektetés. Az én esetemben befektetésnek számítanak a könyvek, az oktatások, de legfőképpen az utazás. Minden egyes fillér, amit az elmúlt 3 év alatt utazásba fektettem ahelyett, hogy házat vagy autót vettem volna, a legjobb dolog volt, amit valaha tehettem. Mára a világ számomra érdekes és vonzó pontjain vannak barátaim. Komoly kapcsolati hálóra tettem szert, befektetők, CEO-k, világhírű sztárok, nagyszerű hétköznapi emberek köreibe kerültem.. 

A TEDx SF-nak köszönhetően dolgozhattam SF egyik legnépszerűbb befektetőjének az énmárkáján, a WebSummiton pedig a szakma legjobbjaival ismerkedhettem meg, akik közül többen ma már mentorként segítenek. A HuffPost-on megjelenő cikkeimért senki sem fizet, és tudom, sokan pontosan ezért energiát sem fektetnének bele.. Viszont valamit hamar megértettem: ez a felület egy olyan kulcs, amit ha jól használok, rengeteg ajtót fog kinyitni. Április óta rengeteg energiát tettem ebbe a felületbe, és időközben megismertem azokat, akik az influencer marketing iparágát alakítják. Ha bármi kérdésem van, tudom, hogy kikhez kell fordulnom, többükkel azóta is dolgozunk. 

A SF Tech Fashion Week-re való kiutazásom pedig eddigi életem legizgalmasabb befektetése: addig, amíg Te lehet, hogy nem tetted volna meg azt a lépést, hogy önköltségen lefoglalod a jegyedet, én rögtön megtettem még annak ellenére is, hogy előtte egy héten át háromszor többet dolgoztam, hogy össze tudjam hozni. A szervező teljesen meg volt döbbenve, amikor rájött, hogy Budapestről jönnék, és megveszem a jegyemet. Mondta, hogy mehetek szeptemberben is, én meg élből elutasítottam: én most megyek – meg szeptemberben is számíthat rám. Tudom jól, hogy egy ilyen rendezvényen való részvétel mit jelent, és mennyi előnyöm származhat belőle – referenciának pedig elég erős. Elárulom, a befektető, akivel dolgoztam egy előadásaiért 5000 dollárt kap manapság. Szerintem van értelme befektetni, főleg úgy, hogy idén nem ez az egyetlen exkluzív rendezvény, ahol szerepelni fogok (itt panelbeszélgetés lesz, a másik rendezvénynél workhsop, egy harmadiknál pedig előadás).  

Te hozol áldozatot? Én igen. Nemcsak akkor, amikor minden kényelmes, hanem akkor is, amikor nem látom, hogy mit hoz a holnap. Szerencsés helyeztben vagyok, megdolgoztam azért, hogy ma már könnyebben hozhassak ilyen döntéseket, de minden pillanat megérte, és ne hidd azt, hogy ezért az egy hétért semmilyen áldozatot sem kellett hoznom. Nekem ez a prioritás az életemben. Te hiszel magadban annyira, hogy ilyen lépéseket is megtegyél? Én igen. Nem látom, hogy hogyan fogom elérni a végső célt, de tudom, hogy meg fog történni – az odáig vezető út meg majd alakul. Az élet sorra pakolja le elém az eszközöket, nekem csak jól kell tudnom használni - te észreveszed, amikor ott van előtted minden eszköz??? 

7. Szerezd meg a tudást + magabiztosságot

Viszont ahhoz, hogy ilyen vad lépéseket tudj tenni, és vakon higgy magadban, tudnod kell, hogy mi van a kezedben. Majd egy éven át kutattam ezen a területen, tanultam, képeztem magam, és ismerkedtem meg a szakma nagyjaival, beszélgettem világsztárokkal, vagy épp olyanokkal, akik a maguk területén kiemelkedőt alkottak, hogy összerakhassam a képet. Állásinterjún jártam SF-ban, csak hogy megbizonyosodjak arról, hogy a tudásom nemzetközi szinten is bőven elég, és egyedi. Amikor az influencer marketing ügynökség CEO-ja azt mondta, hogy boldogan felvenne, ki is fizeti a vízumot, de ő egy dolgot nem ért.. Miért éri meg nekem beülni napi 14 órát dolgozni, amikor ennyi idő alatt egy sokkal komolyabb márkát felépíthetnék magamnak a nemzetközi piacra? Igaza van. Ha ő látja bennem a potenciált, nekem is ideje látnom. Ekkor döntöttem el, hogy erre a területre teszem fel minden energiámat.

Ha szükséged van egy kis segítségre, mert elakadtál, és halvány lila gőzöd sincs arról, hogy merre tovább, akkor itt tudod beírni magad a naptáramba: https://oravecznora.typeform.com/to/zA181a