akrujyz9dqc-katie-chase_1.jpg
Tudom, sokan vásárolják a követőket meg a képekre érkező lájkokat, de ez a poszt most nem a lufi-profilokról szól. Ez a poszt azoknak szól, akik megelégednek az organikus növekedéssel, azzal, hogy lehet, hogy csak 10 000 követőjük van, de azok, akik követik őket ténylegesen a rajongóik. Számomra - és szerencsére a nemzetközi piac számára is - milliószor értékesebb egy kisebb követői bázisú, de aktív profil, mint egy százezres oldal, amiről már csak a kommentek alapján is ki lehet deríteni, hogy gyakorlatilag SEMMI sincs mögöttük. 

Egyre többen veszik át azt a nemzetközi mintát itthon is, ami inkább a mikro profilokra épít. Itthon sokan még mindig a sötétben tapogatóznak, így úgy döntöttem, itt az ideje, hogy megosszam a saját- és a nemzetközi piacon szerzett tapasztalataimat.

Ez a bejegyzés akkor lehet hasznos számodra, ha:

  • van egy terméked/szolgáltatásod, de nem tudod, hogy hogyan juttasd el egy nagyobb tömeghez,
  • nincs pénzed felvenni egy közösségi média menedzsert, esetleg nem tudsz megfizetni egy külsős tartalomgyárost, viszont szükséged van minőségi tartalomra,
  • szeretnél bloggerekkel, véleményvezérekkel dolgozni, de eddig még nem jártál sikerrel,
  • blogger vagy/ van egy énmárkád, és szeretnél kapcsolatba lépni más bloggerekkel, de halvány lila gőzöd sincs, hogyan tedd (tegyük fel van egy könyved, egy terméked, amit szeretnél hozzájuk eljuttatni).

1. Stratégia

Stratégia nélkül semmi sem fog működni. Ész nélkül küldhetsz bárkinek terméket, de ennyi erővel már akár a Dunába is dobálhatod a pénzedet.. A mai napig gyakran kapok megkeresést, amikor ajánlatot kérnek 10 darab idézetre, holott soha nem gyártottam idézeteket, sőt a blog januártól kezdve kizárólag énmárkáról szól. A véleményevezérekkel való együttműködés akkor tud sikeres lenni, ha felkészülsz belőlük.. (Na, meg persze ha hosszabb távra tervezel..) 
2. Piackutatás
Több startup kapcsán dolgozom külföldi bloggerekkel, és a következő metódus jött be eddig:
készíts egy excelt, amin különíts el 3 fület:
- mikro-bloggerek (a magyar piacon ez mindenki 10 000 követő alatt),
- 10 000 - 50 000 követő közötti profilok,
- és persze a véleményvezérek 50 000 -100 000 követő között
Következő lépésként:
  1. elkezdem bújni az online magazinokat, pl. a Joy, Marie Claire, és társai, hogy lássam, kik azok, akikre már mások felfigyeltek. Természetesen a különböző "szavazz az év bloggerére" versenyekre is rákeresek, és összegyűjtöm őket. 

  2. érdemes a FEM3-at is nézni online, ugyanis ők is gyakran felkarolnak 1-2 bloggert, akiket aztán folyamatosan meghívnak a műsorukba (jó példa Jucus (5hozzavalo.blog.hu), akivel személyesen dolgozom egy éve a márkáján)

  3. index2 és Nők Lapja címlap: mivel a blog.hu bloggereit az index2 emeli ki, a Cafeblog bloggereit pedig a Nők Lapja, így van értelme szétnézni a főoldalakon. Egy ilyen kiemelés akár 30 000 olvasót is hozhat nekik, szóval figyelj oda rájuk.

  4. A legizgalmasabb rész pedig most kezdődik: keresd meg őket instagrammon, és kezdd el követni a profiljukat. Figyeld az életüket, és írj róla jegyzeteket: milyen termékeket szeretnek, milyen szokásaik vannak, és mit látsz, mire van szükségük? Ha esetleg pont ott jöhetsz Te a képbe, bátran megkeresheted 1-2 hét követés-lájkolás-kommentelés után, és írhatsz neki egy személyes e-mailt. 
Így lesz egy elsődleges listád, azok, akik már nevek a piacon,
olyanok, akikkel már mások is dolgoznak. 

- Az instagram algoritmusának köszönhetően ha belájkolsz egy bloggert, legalább 10 másikat is felajánl. Nézd őket végig, egész hasznos tud lenni, ugyanis rajtuk keresztül meg 10 másik profilhoz juthatsz el.

- Elemezd a képeiket. Kikkel töltenek fel közös fotókat? Vannak körülöttük bloggerek? Ha igen, kik? Keresd meg őket is! Franciaországban pl. van egy fiú brigád, akik többen összefogtak, és elkezdtek vinni egy instagram profilt közösen. Gondolhatod: 4-en a 20-20 ezres követői bázisukkal, a helyes kis arcukkal gyorsan összeszedtek egy nagyobb követői bázist, és most így, csapatostul dolgoznak márkákkal. Zseniális. (Ezért is érdemes odafigyelni a kisebb profilokra..)

Ebből, és egy kis kutatásból áll össze a listád. Természetesen a véleményvezérek listáját egyszerűbb lesz összeraknod, de abból a pénzből, amit náluk költenél el, sokkal hatékonyabb tudsz lenni az előbb említett listával. Mutatom is, hogy hogyan! 

3. Tisztázd, hogy mit szeretnél elérni!  

Volt már arról szó, hogy nem lövöldözünk félőrültként a nagyvilágba. CSAK akkor lehet sikeres egy bloggerekkel futtatott kampány, ha azt jól megtervezed, és pontosan tudod, hogy mit akarsz elérni velük.

Kérdések, amiket érdemes feltenned:

  • Mi a célod? 
  • Gyorsan növelnéd a márkaismertségedet?
  • Forgalmat szeretnél terelni az oldaladra? 
  • A SEO-d miatt lenne fontos egy ilyen együttműködés? 
  • Tartalomra van szükséged a közösségi média felületeidre? 
  • Nagyköveteket szeretnél, akik hosszabb távon képviselik a márkádat? 
  • Ha össze kellene raknod egy perszónát, mit kellene tudni róla? Milyen szokásai lennének? Milyen márkákat hordana? stb. (ez segít abban, hogy megtalálod a megfelelő bloggert/véleményvezért)

Onnantól kezdve, ha megvan, hogy mit szeretnél, és készítettél jegyzeteket a listádon szereplő bloggerekhez, fogod tudni, hogy ki az, akire szükséged van. 

4. Hogyan válassz? 

A legnagyobb butaság amit elkövethetsz, ha csak a követők számát, vagy a képekre/posztokra érkező lájkok számát veszed alapul. Ez azért elég becsapós, és rosszul járhatsz a kampány végén.. Mondom is, hogy miért: többször van olyan, hogy egy posztomat bár csak 200-an lájkolják, 50 ezer ember látja. Addig, amíg Te elégedetlen lennél a 200 lájkkal, én megértem azt, hogy mennyit kellene fizetnem a Facebooknak, ha ennyi embert szeretnék elérni.. Arról nem is beszélve, hogy egy ilyen posztból volt, hogy 100-an jelentkeztek hozzám tanácsadásra. Te döntöd el, hogy miben méred a sikert: egóra építve, külsőségek alapján, esetleg az eredményekre fókuszálsz? Számomra az utóbbi szimpatikusabb.

Mik azok a dolgok, amiket érdemes figyelni:

  • mennyi követője van, milyen az elköteleződés/aktivitás az oldalon, mennyi komment van, milyenek azok a kommentek (személyesek, vagy app által generált kommentek), épít közösséget, vagy egoista oldalt vezet?
  • ha be tudsz kérni tőle képernyőmentéseket a statisztikákról, az is érdekes lehet: mennyi lájk, milyen elérést jelent az adott oldalon (a Popular Pays pl. hozzáférést kér az instagrammodhoz, ez azért is jó, mert a bloggerek nem tudják hamisítani a statisztikáikat.. )
  • jó lenne ha tudnád, hogy ki az oldal célcsoportja, és a becsapós kérdés: honnan követik őket. Hiába mondanám én azt egy amerikai cégnek, hogy ötezren követnek NY-ból, ha az instagram statisztikámban 17 ezer magyar szerepel, és kb. ezer amerikai..
  • érdekes azt is tudni, hogy mikor kezdték a blogot, az énmárkájukat, na meg persze azt is, hogy mit csinálnak a privát életükben.

+ Feladatok:  

  • nézd meg, hogy milyen gyakran posztolnak, és milyen témákról! 
  • próbáld megérteni, hogy milyen profilok követik őket, és ők kiket követnek?
  • Szerepelt-e már az oldalán a tiédhez hasonló termék/szolgáltatás?
  • Ha van médiaajánlatuk, akkor az egy jel arra, hogy tényleg komolyan veszik azt, amit csinálnak.. 
  1. Megállapodás

Most már tudod, hogy kikkel kell ahhoz dolgoznod, hogy elérd a célodat. Írj nekik egy e-mailt, és vedd fel velük a kapcsolatot. Érdemes megkérdezni őket arról, hogy milyen feltételekkel dolgoznak márkákkal, mit kérnek, és mit tudnak garantálni. Azt is fontos tudni, hogy van-e lehetőség barter megállapodásra, esetleg azt szeretnék, ha mindenképp történne pénzmozgás?  Mindig fontos, hogy pontosan összeírjátok azt, hogy ki mit nyújt a másiknak, és ehhez bizony tartani is kell magatokat.

Természetsen több lehetőség is létezik, most mégis kettőt emelnék ki: 

A.) Megjelenést cserébe: az együttműködés ezen típusát mindenki jól ismeri. Főszereplőnk kap terméket/pénzt, amiről posztol a felületein. Ilyenkor tudsz mérni promo kóddal, bit.ly-vel (képes rövidíteni és mérni a linket), stb.. Ha esetleg van bármi, amit szeretnél, hogy belekerüljön a posztba, mindenképp mondd el nekik. Fontos, hogy ez a forma csak akkor működik, ha hosszabb távra tervezel velük.

B.) Tartalomért cserébe: ez a kedvencem, ugyanis így akár egy kezdő is rögtön tud pénzt keresni. Mondok egy példát: hamarosan New Yorkba utazom, ahol 5 éjszakát töltök el 4-5 csillagos szállodákban. Ezek közül az egyik együttműködés kapcsán teljesen mindegy, hogy posztolok-e a saját felületeimen, összességében 10 darab képet kérnek tőlem, amit aztán használhatnak a közöségi média felületeiken. Egy 5 csillagos szállodáról van szó, egy éjszaka 500 eurónál kezdődik.  

Tegyük fel, ha egy kisebb vállalkozásod van, meg tudod spórolni a közösségi média menedzser árát. A blogger profi tartalomgyáros, tudja, hogy mire van szüksége a közönségének, és ha ugyanarra a közönségre lőttök, nyert ügyed van. Nincs nap, hogy ne hívna fel valaki, hogy tudok-e valakit, aki jó tartalomgyártásban? Manapság már kizárólag tehetséges bloggereket ajánlok. Nekik ez pénzt jelent, nem kell reklámokkal teleszórniuk a felületeiket, viszont a munkájuk kint van egy márka oldalán, ami egész jó referencia. Mindenki jól jár, a márka minőségi képeket posztol, és megszólítja a közösségét. Bravo.

6. Személyes kapcsolat

Tudom, gyors sikert akarsz, de ha egy lehetőség van rá, gondolkozz hosszabb távon. Tegyük a fel, van egy szállodád, és szeretnél meghívni egy véleményvezért. Miért ne fogadhatnád, amikor megérkezik? Ilyenkor van még lehetőséged arra, hogy elmondd neki, mi az, ami fontos lenne számotokra. Várd egy welcome csomaggal, az garantáltan egy poszt az instagramon.. Ha teheted, lepd meg az érkezésekor azzal, hogy végül úgy alakult, a lakosztályotokat kapja a foglalásban szereplő szobája helyett. 

7. Használd okosan! 

Mindig biztosítsd a megfelelő hashtageket! Tudniuk kell, hogy mit használjanak, milyen oldalakat taggeljenek be a képeken. Később pedig említsd őket a közösségi oldalaidon, és használd azokat a képeket, amiket biztosítottak számodra (fb ads kapcsán is ajánlatos az ő képeiket és tartalmukat használni, Corbett Drummey, a Popular Pays CEO-ja esküszik erre). 

A következő podcast és bejegyzés arról fog szólni, hogy hogyan építsd jól a kapcsolataidat. Rengeteg olyan saját sztorit osztok meg, ami bebizonyítja számodra, hogy teljesen mindegy, hogy milyen a háttered, ha azokra a lépésekre képes vagy, amikről írni fogok, nyert ügyed van. Addig egy kis előzetes, ugyanis amiről Lewis Howes beszél, az pontosan így van.

Mára ennyi legyen is elég, ha szeretnél egy kis segítséget, itt írhatod be magad a naptáramba: https://oravecznora.typeform.com/to/zA181a