kepernyofoto_2017-01-24_22_00_20.png

Pár napja az egyik kaliforniai barátnőmmel beszélgettünk arról, hogy miért nincsenek munkái mostanában. Kreatívokat készít, honlapokat rajzol, nagyon tehetséges, mégis nincs elég önbizalma ahhoz, hogy jól használja azt, amije van. Egy egész hosszú beszélgetést követően viszont pár napja érkezett tőle egy üzenet, amiben már arról ír, hogy egy elég komoly helyen fog tanítani LA-ben, és végre tudja, hogyan kell eladnia és felvállalnia magát, és végre az is megy neki, ami addig soha: tisztában van azzal, hogy mit tud adni másoknak..

Szóval mi is történt? Kezdjük az elején.

A probléma felvázolása: egy jó ideje nem érkezik megkeresés sem instagramon, sem Facebookon, sem a honlapján keresztül. Nem érti, hogy mi a probléma, de valamiért semmi sem működik.

1. Tettesd, míg el nem éred

Megnéztem a felületeit, és egy picit beszéltettem arról, hogy hol akad el. Arra is megkértem, hogy mutasson már olyan példákat, akikről azt gondolja, ugyanolyan jók, mint ő - mégis több követőjük van, mint neki. Ez azért is volt fontos, mert szerettem volna, ha látná, hogy mennyit számít az, ha valaki el tudja adni magát.. (Sok esetben a semmit.) Szerencsére az összes példa, amit felhozott tökéletes volt: közepesen jó instagram fotósok, akik viszont felülértékelik a márkájukat, és sok esetben többnek mutatják magukat, mint amik valójában.. Ezzel persze nincs semmi gond, ugyanis a "tettesd míg el nem éred" egy nagyon jó taktika, de csak addig a pontig, amíg hihető. 

Mondok egy példát, mielőtt azt gondolnád, arra kértem, hogy hazudjon: az amerikai influencer marketing platformoknak köszönhetően zseniális referenciái vannak, mégsem használja őket. Ezek a platformok pl. összekötik a Macy's-t 100 instagram fotóssal/bloggerrel, akik részt vesznek egy kampányban. A Popular Pays CEO-ja, Corbett pl. arról mesélt nekem SF-ban a reggeli kávénk mellett, hogy nem egy olyan fotóssal dolgoztak, akinek pl. a Macy's volt az első ügyfele. Teljesen mindegy, hogy valószínű, hogy egy fillért sem kaptak érte, lehet, hogy csak utalványokat, na és? A referenciái közé bevésheti a nevet, ami miatt később millió felkérése lesz. 

Pam például eltitkolta, hogy az Amazon egy éve az ügyfele, vagy hogy milyen saját termékei vannak (tervezők), vagy épp milyen munkái voltak stylistként, milyen projektekben vett részt. Erőssége, hogy imád lakberendezni, vagy épp új bútorokat készíteni. Emlékszem, amikor nála laktam LA-ben bár csak egy hétig maradtam, a lakás minden nap máshogy nézett ki. Eszméletlen energiái vannak, mégsem tudta eladni magát - idáig. 

2. Nézd meg, hogy mid van! 

Első lépésként arra kértem, hogy gyűjtse össze az összes olyan márkát, akivel valaha dolgozott. A Popular Pays, a StyleHaul és a Fullbottle platformjának köszönhetően elég komoly neveket tudott felsorakoztatni. Nem valami no name brandekről van ám szó.. Az Amazonos munkája persze sehol sem szerepelt, miközben ez lett volna az egyik legfontosabb, ha már referenciákról beszélünk.

Mielőtt bármibe kezdesz, gyűjtsd össze az eddigi munkáidat. Lehet az egy megnyert pályázat, vagy egy iskolai újság, bármi! Valamiért lemaradtak a styling munkái a honlapjáról, a bloggerekkel való együttműködései sem jelentek meg. Magyarán a honlapja egyáltalán nem tükrözte azt, hogy ki is Ő valójában. Tudom, hogy egyedül nehéz ezt meghatározni, ugyanis saját magadról van szó, és jobb, ha segít valaki abban, hogy kívülről ránézzen arra, hogy Te ki is vagy valójában, és hogyan tudod eladni magad.. De valamiért mégsem kért segítséget, pedig végig ott voltam mellette az elmúlt két évben.. 

3. Legyél komfortos abban, amid van

Tudom, hogy utálod a "tanuld meg eladni magad" dolgot, de fontos, hogy tudd: az, hogy valaki el tudja adni magát, az nem arról szól, hogy nyomulós vagy.. Az egyszerűen csak arról szól, hogy nyomot hagysz másokban egyszerűen csak azáltal, hogy a személyiséged színes, vagy van benned valami, amit nem tudnak figyelmen kívül hagyni. Lisszabonban az ismerőseim egy jelentős része hónapokig nem tudta, hogy mivel foglalkozom, mégis mindig azt mondták, hogy "you are special, you will get what you want" .. vagyis "különleges vagy, úgyis megkapod, amit szeretnél". Hogy mit csináltam? Egyszerűen máshogy látom a világot, bátran merek ismerkedni, kapcsolatokat építeni, és élni az életet.. Nem szabok sem magamnak, sem másoknak gátakat, támogatom őket, na meg persze saját tapasztalat alapján alkotok róluk véleményt, és nem mások sztorijai alapján..

Csak akkor tudsz komfortos lenni a "bőrödben" és tudsz hatást gyakorolni másokra, ha 

A.) átlátod a sztoridat, érted, hogy mi miért történik, és elfogadod azokat a dolgokat, amiken nem tudsz változtatni,
B.) pillanatok alatt meg tudod látni, hogy hogyan tudsz kapcsolódni másokhoz (érdeklődési kör, beszélgetés hangvétele, stb., erről szintén készítek hamarosan egy podcast adást.. )
C.) tudod, hogy ki vagy, merre tartasz, és igyekszel abba fektetni az energiádat, amiben ki is tudsz teljesedni.

Brutális mennyiségű energiát kap az, aki ezt meg meri tenni.. Csak nézd meg, hogy felcsillan a szeme Massimo Botturanak, amikor a parmezánról beszél, vagy amikor Hayden Cox sikersztorijáról beszélek. Találd meg, hogy mi az a téma/terület, ami iránt oda meg vissza vagy, és építs rá valamit.. De erről szintén majd később. :) 

Pam esetében az történt, hogy bár tudta, hogy jó, szüksége volt egy kis bátorításra, hogy elhiggye, valóban különleges. Ezért is volt jó megmutatni mások profiljait, hogy lássa, a munkája minőségi, a referenciái is azok, valahol "benne" kell keresni a hibát. 

4. Mi gátol?

Egyértelmű volt, hogy valami gátolja. Valamiért még mindig hátráltatja magát, és ez a valami az volt, hogy senki sem állt mellette, és szüksége volt valakire, aki helyretett mindent a fejében. 

Hogy miket hajgotatott folyamatosan?

a.) 'alig vannak követőeim instagramon' - miközben ő nem is véleményvezérnek készül.. Engem csak az érdekel, hogy milyen a képei minősége, amikor megnézem a profilját. Tudom, persze az egy jó dolog, ha van 50 ezer követője, mert az csak annyit jelent, hogy egy masszívabb közönséget tud megszólítani a termékével, de mindannyian tudjuk, hogy manapság a számok semmit sem jelentenek (a tavalyi év során sokan lebuktak a vásárolt követőik miatt.. A piac meg egyébként is átalakul, és a kisebb profiloknak lesz a jövőben nagyobb ereje ..).

Próbáltam rávezetni arra, hogy mi az, ami működhetne: mi lenne, ha azt mondaná, hogy pár hónapja kezdte az instagramját (egyébként igaz, a pár hónap lehet 3 hónap, de 6 hónap is), és már (!) 10 ezer követője van, és az Amazon is az instagram profilja alapján vette fel külsősként. Mondja el, hogy minden létező percét a szenvedélye teszi ki, és bár kevés ideje jutott a közösségi médiára, mégis a képei minősége miatt elkezdett növekedni a követői bázisa. Ennyi. 

Szakértőt szeretnénk építeni belőle, nem influencert. Ez megint egy fontos dolog, amit érdemes tisztázni az elején.. Ha felveszek egy grafikus nem az érdekel, hogy mennyi követője van. Neki nem az a dolga, hogy követői legyenek (nyilván, miért ne építhetne egy jó márkát, van grafikus, akivel dolgozom.. ), de a honlapja, a munkái, a tudása és a sztorija alapján fogok dönteni.

b.) "Hogyan szerezhetek ügyfeleket?" - Onnantól kezdve, hogy jól mondod el a sztoridat a honlapon, amihez nyilván tudnod kell, hogy az mi .. Szóval onnantól kezdve, hogy rendben vannak a felületeid, és minden összhangban van, kezdj el megkeresni random bloggereket LA-ből, és írd meg nekik, hogy szívesen segíted a munkájukat a következő 1 hónapban. Amikor kapnak termékeket márkáktól, Te szépen befotózod nekik, esetleg készítesz róluk képeket, azt annyi. Természetesen stylingban is segítheted őket.. "Tanítsd és támogasd őket!" - mondtam neki.. Arra kértem, hogy gyűjtse össze azoknak a nevét egy listára, akiket ismer a szakmában.. Hogy ebből mi lett? Kiderült, hogy ismer valakit a FIDM-nél (Fashion Institution of Design and Merchandising), és megkérdezte, hogy segítené-e  az a diákjait, ha elmenne és tartana nekik workshopot, esetleg előadásokat a jövőben. Ingyen megcsinálná. FIDM-ék boldogan tapsoltak, Pam pedig szerzett egy komoly referenciát. Ennyi az egész.

5. BÁTRAN kérdezz!

.. Aki nem kérdez, az veszít. Ennyi. Biztosan sok nemet fogsz kapni, én a mai napig kapok nemeket a nemzetközi piacon, de amikor Gary Vaynerchuk ügynöksége, a 500startups, a WSL, vagy épp Kristina Bazan menedzsere, James igent mond egy interjúra, akkor igazából pont nem izgat, hogy előtte kaptam 1000 nemet.. Sokan rettegnek kérdéseket feltenni, és inkább lenyelik az ötletüket. Ne tedd! Tudom, nem túl kellemes érzés kockáztatni azt, hogy kinevetnek, vagy elutasítanak, de CSAK ÍGY tanulhatod meg azt, hogy hogyan kell emberekkel kommunikálnod. Hamarosan készítek egy podcast adást arról, hogy mit csináltam a WebSummiton, ugyanis azt - minden nagyképűség nélkül - tanítani kellene. A stratégiám működött, és olyan kapcsolatokat tudtam építeni, amikről mindig álmodoztam. Abból a sztoriból sokat lehet tanulni.. De nem azért működik ez az egész számomra, mert annyira zseniális lennék. A francokat. SOK ÉVNYI munka van benne. Vicces, amikor 1-1 hazai híresség ír Facebookon. A 90%-ukat már megelőztem 2011-ben, amikor interjúk kapcsán írtam nekik, csak épp semmibe vettek (bocsi). Évekkel később meg ők írtak, hogy szeretik azt, amit csinálok. Na ugye. 

A másik a kitartás. Kristina Bazan menedzserét 2 éve (!) próbálom megkaparintani. Folyamatosan e-maileztünk, de annyira elfoglalt volt, hogy nem jött össze - pedig a legjobb barátja az én svájci barátom, Gianni -, és mégis lehetetlennek tűnt.. Egyszer megírtam neki, hogy tudod, nem érdekel, hogy nem válaszolsz, mert újra meg újra vissza fogok jönni, és írok Neked, mert Gianni azt mondta, hogy hasonlóan látjuk a világot, és van mit tanulni Tőled. Nem adom fel. Tanulni akarok. Aztán karácsonykor igent mondott, ugyanis 24-én írtam neki egy üzentet, hogy lehet, hogy mégis feladom, de idén leszek NY-ban, és CSAK A KEDVÉÉRT átrepülök, de akarok vele találkozni. Azonnal válaszolt. Hamarosan pedig interjúzom vele..

Ha hiszel valamiben, menj utána. Nyilván tudni kell, hogy hol a határ, és érezni kell, amikor sok vagy, de esetünkben csak annyi történt, hogy egy brutálisan elfoglalt srácról van szó, aki alig van FB-on.. :) Megérte kitartani? Igen. 

6. Tudd, hogy mire van szüksége a másiknak

Amikor valakit megkeresel, ne az legyen rögtön, hogy Te kérsz valamit. Millió üzenetet kapok azzal, hogy "Én is írok, Nóri olvasd el ezt/nézd meg a honlapomat, stb.". Ne haragudj, de nem fogom megtenni. Viszont amikor valaki arról ír, hogy a könyvemnek köszönhetően kezdett el változtatni az életén, és most már a vállalkozását építi, akkor még akár ingyen tanácsadást is tartok neki. Nem kérünk rögtön: adunk, adunk, és adunk. Ha nincs más, figyelmet és törődést. Hidd el, hogy a másiknak szüksége van rá. Igaz ez arra is, amikor bloggerekkel akarsz dolgozni, és írsz nekik. A mai napig kapok olyan e-maileket, amikor azt írják, hogy bizonyos termékekre idézeteket szeretnének kérni tőlem. SOHA nem gyártottam idézeteket, és ha valaki követi, hogy mit csináltam az elmúlt 2 évben, tudja, hogy min dolgozom, mi a célom, miről szól a blog. Mindig nézz utána az illetőnek, és olyat ajánlj neki, ami számára is jó, és Őt is szolgálja. De erről szintén írok még később.. 

7. Hogyan építsem magam?

Egyszerű. Legyen egy blogod. Annyi mindent tudsz a szakmáról, oszd meg! Hidd el, hogy másoknak hasznos lesz, és imádni fognak érte.. Ha azt gondolod, hogy a tudásodban nincs semmi extra, akkor ülj le valakivel, aki nem ért a szakmádhoz, és mesélj neki róla.. Kérdéseket fog feltenni, te meg majd bámulsz, hogy miért nem érti azt, amiről magyarázol.. Ez egy jó taktika arra, ha nem tudnád, hogy hol kezd. Tudd, hogy mi az emberek frusztrációja, vagy Téged mi idegesít mások viselkedésében, amikor megkeresnek, és írj arról. Amikor valaki attól fél, hogy "de ellopják a tudásomat", az saját magát teszi nevetségessé. Az emberek nagy része elolvassa az írásodat, bólogat, de előbb bérel fel téged tegyük fel egy grafikai munka elvégzésére, minthogy a canva-ban bénázzon egy fél napot. Ennyi. Az a cél, hogyha arra gondol valaki, hogy grafikus kell, akkor rögtön Te jussál az eszébe. Hogy tudod ezt elérni? 

Pam neki is látott a blogjának.. Arra kértem, hogy töltsön fel mindent a linkedinre is, majd mediumra, de nyilván csak a bejegyzés egy részét tegye ki.. Készülhet belőle podcast, videó, bármi. Tanulj meg újrahasznosítani, ugyanis 1 posztból rengeteg más tartalmat tudsz gyártani, ha ügyes vagy.

8. Szakértői státusz 

Szintén a 7-es ponthoz tartozik, de külön venném: könyv. Írj egy akár mini könyvet, told fel az Amazonra, és linkeld be mindenhova. Tök mindegy, hogy nem nyomtatott könyv, teljesen mindegy, hogy csak e-book, úgyis úgy fogod kommunikálni, hogy van egy könyved. Az ügyfeleid meg boldogok, hogy valaki olyannal dolgoznak, akinek még könyve is van.. Az Amazonnál egyébként van lehetőség arra, hogy nyomtatott verziót postázzanak.. Megkérdeztem, hogy mit szólna ahhoz, ha egy coffee table book-ot csinálna (nem tudom mi a neve magyarul, hotelekben, kávézókban, irodák várótermeiben szoktak lenni csodaszép kreatívokkal ellátott képes könyvek) a portfóliójából, a tudásával kiegészítve. Biztosan boldog lenne 1-2 helyi kávézó, irodaház, stb. ha felajánlana pár példányt.. IMÁDTA!  

9. Networking

LA-ben él, és ki sem mozdul otthonról.. Kértem, hogy menjen el rendezvényekre, találkozzon hasonló emberekkel, és írjon listát azokról a cégekről, akikkel dolgozna, és szépen keresse fel őket. Találkozzon velük, puhatolja ki, hogy hol tudna beépülni, de ne nyomuljon, és hagyja, hogy majd ők jöjjenek rá, hogy szükségük van rá.. Nekem ez a technika még mindig bejött. Soha nem nyomultam senkinél sem, hogy adjon munkát.. Látták, hogy mire vagyok képes, és ők kérték, hogy segítsek nekik.

Egyébként pedig: az influencer marketing egyre inkább abba az irányba halad, amikor a bloggernek nem azért fizetnek, hogy szponzorált tartalmat tegyen ki..

Hanem azért, hogy 

a.) legyártson úgy 10 nagyfelbontású képet az adott márka közösségi média felületeire, 
b.) írjon pár olyan bejegyzést, amit használhatnak a közösségi média oldalaikon.

És ennyi. Ha az 5 csillagos hoteleknek ez megfelel, akkor másoknak is meg fog felelni.. Hamarosan New Yorkba utazom, ahol a Library Hotel Collection hoteljeit mutatom be Nektek, és arról is faggatni fogom őket, hogy milyen a véleményvezérekkel folytatott közös munka - de erről majd később. 

+ Unsplash, Pixabay, HAJRÁ!

Regisztrálj ezekre az oldalakra, és töltsd fel a képeidet! Emberek százezrei használnak instagram minőségű ingyenes képeket ezekről a felületekről. Mindenhol meg tudod jelölni, hogy Te vagy a szerző.. Biztos vagyok benne, hogy rengeteg megkeresést kapnak a tehetségesebb fotósok, kreatívok.. 

Pam azóta pörög ezerrel, kapott még pár exkluzív insta tippet, és ma írt, hogy bejelentkezett hozzá két új ügyfél.. Egyetlen órát töltöttem vele. :) 

Ha szükséged van egy kis segítségre, mert elakadtál, és halvány lila gőzöd sincs arról, hogy merre tovább, akkor itt tudod beírni magad a naptáramba: https://oravecznora.typeform.com/to/zA181a Azoknak, akikkel dolgozom február 7-én zártkörű rendezvényt tartok (nyáron pedig tábort a Hercegasszony birtokon :) ), szóval amennyiben még előtte jelentkezel be hozzám, Te is tudsz hozzánk csatlakozni 7-én. Soha nem lehet tudni, hogy kivel találkozol.. :)