Közeledik 2017, és még mindig csak játszol a gondolattal, hogy végre felépítsd a saját személyes márkádat ahelyett, hogy tényleges lépéseket tennél? Folyton azt mondogatod, hogy "Ezt én is meg tudnám csinálni!", közben meg még egy sort sem írtál le..? Közkívánatra összegyűjtöttem az elmúlt évek tanácsadásai alapján összegyűjtött leggyakoribb problémák egy részét. Ez a poszt segít azoknak is, akik most kezdenek el blogolni, és azoknak is, akik már egy nagyobb követői bázissal bírnak, de sehogy sem tudják őket aktivizálni, és megakadtak a növekedésben. Hajrá!

kepernyofoto_2016-12-16_21_12_00_1.png

1. Össze vagy zavarodva

Amennyiben most kezdesz neki a blogolásnak, biztos vagyok benne, hogy csak kapkodod a fejed, hogy mennyi mindenre kell odafigyelned, vagy hogy épp mennyi munkával jár fenntartani a gépezetet. Jókat szoktam nevetni, amikor valaki bekommenteli, hogy "Ideje lenne keresned egy normális munkát!". Próbáld ki 60 napig azt, amit egy főállású blogger csinál, aztán kérlek mesélj róla - egyébként a Bloomberg egyik újságírója megtette, aki végül belátta, hogy nem mindenki való erre a pályára. Ha pedig már ezer éve blogolsz, és van bőven tapasztalatod, előfordulhat, hogy kifogysz a motivációból, és azt sem tudod, hogy merre tovább..

a.) Tegyük fel nulla tapasztalattal állsz neki a nagy munkának. Beregisztrálsz a blog.hu-hoz (ne akard feltalálni a spanyol viaszt, okkal van mindenki itt), és szépen leülsz megtervezni, hogy mit szeretnél. Szánj időt az egyes felületek tanulmányozására, olvass utána, képezd magad. De ami a legfontosabb: keress példaképeket, kövesd őket, és próbáld megfejteni, hogy mit miért csinálnak, milyen hatással vannak Rád, és mivel érik el. 

Shawn esetében teljesen nulláról kezdtünk építkezni, ugyanis a legtöbb Hollywood-i színésznek köztudottan a barátai vagy épp senki sem kezeli (értsd: nincs jelen online) a közösségi média felületeit. Lehetőségektől eshetsz el, ha tegyük fel színészként nincs egy jól működő instagram profilod - de hazai híres énekestől is hallottam már olyat, hogy azért nem szponzorálta egy cég, mert nem megfelelően kommunikál instagramon. Fontos, hogy tudd, mi a sztorid, mi az üzenet, és milyen arculattal, milyen képekkel szeretnéd bemutatni a világodat. Ez  vezet a következő ponthoz, ami nem más, mint a .. Ki vagy Te? kérdés megválaszolása.. 

b.) A másik csoport pedig azokból áll, akik már felépítettek valamit, de teljesen elakadtak, nem tudják, hogy merre tovább, és a hajtás miatt kezdenek szétesni/kiégni. Őszintén szólva számomra ez a legizgalmasabb folyamat, ugyanis itt lehet igazán látványos eredményt elérni. Általában a leggyakoribb probléma az, hogy annyi feladat halmozódik fel, hogy képtelen az illető megoldani őket, és szétesik - ezért fontos megtanulni kiadni a feladatokat, akármennyire is úgy gondolod, rajtad kívül senki sem tudja megoldani őket.. 

Megdöbbennétek, hogy mennyi olyan blogger/youtuber van Magyarországon, aki szponzorok nélkül, saját termékből/szolgáltatásból is milliókat keres ma Magyarországon - és nem is feltétlenül kell hozzá több százezres bázisnak állnia mögöttük.. 

Ez a másik dolog: tessék már végre felnőni. Nem az számít, hogy mennyi követőd van, meg hogy mennyien lájkolnak egy posztot. Nézd meg, hogy milyen hatása van annak, ha kiteszel valamit. Engem aztán nem izgat, hogy egy posztomat 200-an lájkolják, vagy 2000-en, ugyanis 1.) legrosszabb esetben is 50 000-en látják a posztjaimat (soha nem hirdettem semmit.. ), 2.) amikor egy poszt alapján 100-an jelentkeznek be tanácsadásra, mert szeretnék megváltoztatni az életüket, akkor úgy gondolom, hogy nincs értelme a számokat figyelni, ugyanis a megfelelő, változást akaró embereket sikerült megcéloznom. :)

Másik érdekesség: már a privát Facebook oldaladon is láthatod, hogy mennyien nézték meg a bejegyzéseidet. Nézd csak meg: lehet, hogy több ezren látnak egy posztodat, lehet, hogy csak 10-en lájkolják le.. 

Te miben méred a sikert? Én interakcióban, és nem a számokban.. 

2. Nem mutatod meg magad

A PBS (Personal Brand Session) 60%-a arról szól, hogy megfejtjük azt, hogy mi a sztorid, és például hogy hogyan lehet a történetedet úgy megosztani és dokumentálni, hogy az emberek tudjanak azonosulni Veled.. Tömény pszichológia, önismeret - és pont ettől izgalmas az egész! Csak olyanokkal dolgozom, akiket én is követnék, akikkel tudok azonosulni, és bizony mindannyiukban egytől-egyig ott van az a különlegesség, ami miatt soha nem lesz konkurenciájuk. 

Amikor már meglévő, közösségi táborral rendelkező blogokon dolgozunk, gyakran kiderül, hogy az alapozás nem volt meg.. Elmondanak egy sztorit, közösséget is gyűjtöttek köré, de csak hébe-hóba mutatják meg magukat. Nos, az van, hogy az emberek még mindig emberekhez tudnak kötődni, sztorikhoz, élethelyzetekhez, és nem márkákhoz. Ami viszont gyakran bosszantó, hogy ez a csoport már nem egy eredményt ért el, hanem letett valamit az asztalra: akár magazinoknak ír, főzősuliban oktat, de erről valahogy sehol sem olvashatsz. Tudom, hogy van, aki nem szereti magát "tolni", de ez is a része. Mutasd meg az életed, és maradnak a követőid - nézd csak meg Lilly Singh példáját: reggeltől estig vlogol, megmutatja, hogy mi zajlik a kulisszák mögött, amikor meg beköltözik a több szintes saját lakásába, vele örülsz, mert tudod, hogy megdolgozott érte. 

Azonosulni szeretnék Veled, azt látni nap-mint-nap, hogy nem vagyok egyedül, és azt is szeretném, ha arra inspirálnál, hogy menjek előre. Nem vagyok kíváncsi a mű világra, amit festesz, én is tudok retusálni egyet magam köré, de az nem inspiráló - amögött csak millió szemét van, az emberek meg előbb követik a káoszból kivezető utat bemutató karaktert, mint a ridegséget.

3. Rossz a témaválasztás 

Elhiszem, hogy menő lifestyle blogot írni, de mi lenne, ha megtalálnád azt a rést, amiben egyedi tudsz lenni? Írj arról a témáról, amiben otthon vagy. Csak azért, mert valami sok kattintást hoz, ne rakd be a menüpontjaid közé.. El fogja venni a kedvedet az egésztől, és ezért fogsz majd úgy járni, mint évekkel ezelőtt én az első saját blogomnál: volt vagy 6 témám, csak mert épp annyi érdekelt, de csak egyet frissítettem rendszeresen. 

13392297_10154189638148350_7323703504541641978_o.jpg

4. Nem figyelsz a követőidre

Dönthetsz úgy, hogy azért kezdesz el blogolni, mert az egódnak van rá szüksége, vagy dönthetsz úgy, hogy adsz a közösségednek, és megfigyeled, hogy mire reagálnak. Nem elég, ha csak a statisztikákat figyeled, ismerd őket, beszélgess velük! Gary Vaynerchuk gyakran jön a felugró hirdetések példájával: az irodában a marketinges csapat tapsikol, hogy mennyien kattintottak a hirdetésre, miközben az igazság az, hogy a telefonról egy cikk olvasása közben felbukkanó ablak aprócska nyilacskáját főszereplőnk nem tudta kinyomni.. Erre megnyílt a hirdetés, ő meg halál ideg lett, hogy a drága idejéből elpazaroltál 5 másodpercet. Meg fogja venni a termékedet? SOHA.

5. Nem adsz eleget

Az egyik PBS alatt egy elég meghatározó téma volt ez, vagy egy órán át beszélgettünk róla, a hatás nem maradt el. Az illető azt hitte, hogy azzal, hogy nyereményjátékokat hoz, és programokat szervez a közösségének, a lehető legtöbbet adja - de elfelejtett valamit. Ezek az emberek nem egy magazint követnek, hanem Téged, és biztosan érdekli őket az, hogy Te min mész keresztül. Nem akarod, hogy egy tökéletes karaktert lássanak, mert akkor azt fogják érezni, hogy "ja, neki egyszerű, de én ezt nem tudom megcsinálni.".. Látniuk kell a harcaidat - nézd meg az én utolsó két könyvemet..

Végül főszereplőnk kipróbálta azt, amit kértem tőle, és egyre több személyes posztot rakott ki, az eredmény pedig nem maradt el - és megint fontos: mi a mérőd? Az Ő mérője ebben az esetben a visszajelzések száma volt, ugyanis látnia kellett, hogy ezzel a típusú tartalommal hogyan rezonál a közönsége. Rengeteg visszajelzés érkezett. Működött. 

6. Nem barátként tekintesz rájuk

Mindannyian tudjuk, hogy kik azok, akik lájkokat vásárolnak azért, hogy minél nagyobb szponzorációs megkereséseket kapjanak. Nos, rossz hírem van számukra: van módszer arra, hogy az adott szponzor megnézze, hogy hamis követőid vannak-e vagy sem, és a lényeg most jön: 2017 a mikro- bloggerek éve lesz. Hogy miért? Ugyanis mögöttük ott a valós közösség. A múltban is bármikor bátran megmutattam bárkinek a statisztikáimat, ugyanis keményen és hirdetések nélkül dolgoztam meg azért a brutális elérésért, amit generált az, hogy odafigyeltem arra a második családra, amit a blog adott számomra. Elmentem velük kávézni, leültünk beszélgetni, küldtem és a mai napig is küldök képeslapot karácsonykor, és így tovább. Érdekelt, hogy nekik mi tetszik, mire lennének még kíváncsiak.. Ha választanom kellene egy mikro- blogger között, akinek van 10 ezer követője, viszont az elérés brutális az oldalon, és aközött a blogger között, akinek van 250 000 követője és 10 lájkja egy poszton.. Akkor egyértelmű, hogy kit választanék. 

És itt most azért visszakanyarodnék ahhoz a ponthoz, ahol arról írtam, hogy nem számít a lájkok száma. Nos, azért ha több százezer fős oldalnál látsz ennyire alacsony számot, érdemes elgondolkozni azon, hogy mire is költ annyit a márka? 

Több startuppal teszteljük a mikro-influencerekkel történő munkát, és szuper eredményeink vannak: 5-10 kisebb követői bázisú bloggerrel sokkal jobb eredményt érünk el, mint valakivel, akinek több százezer inaktív követője van. Érdemes kipróbálni. (Az esetek nagy részében ez a fajta stratégia ingyen van.. ) Ám a márkák számára is fontos tudni, hogy ez a fajta marketing másképp működik, mint minden más.. 

7. Nem kommunikálsz más bloggerekkel

Ez a világ gyakran arról szól, hogy teljesen elszigetelődsz, ki sem mozdulsz otthonról, csak dolgozol, tartalmat gyártasz, és a feladataidat végzed. Tudom, hogy nagyszerű emberek vesznek körbe, és támogatnak, de hidd el, felszabadító érzés az, ha van kivel megbeszélni a blogger problémáidat. Tessék jelentkezni zárt Facebook blogger csoportokba, és ismerkedj! Ha elzárod magad a külvilágtól, lassabban fogsz növekedni.. Annak idején rengeteget segített az, hogy folyamatosan bloggerekkel vettem körbe magam, sokat tanultam tőlük. Most ugyanezt csinálom, csak nemzetközi piacon, olyanokkal, akiknek több milliós követői bázisa van... 

8. Nem tanulsz, nem analizálsz

A LEGNAGYOBB probléma. Első fontos szabály: a nemzetközi piacot figyeld. Tölts hetente többször időt az instagramon, és tanulmányozz sikeres instagrammosokat: mit csinálnak, milyen hatást gyakorolnak Rád, miért tetszik, miért nem, Te mit csinálnál másképp. Aztán lehet váltani a blogokra, podcastekre, elemezhetsz hírleveleket, amit szeretnél.. Ha nem figyeled, hogy más mit csinálsz, ha nem nézed meg, hogy mi működik, ha nem tesztelsz, ezen a piacon hamar véged van.. 

9. Nem dokumentálod az életed

"Document not create", ahogy Gary Vaynerchuk mondaná (hamarosan róla is olvashattok a HuffPost-on, ugyanis az ő csapatával is dolgozom.) Ne verjen ki a víz, ha arra gondolsz, hogy mennyit kell majd írnod.. Megfelelő alapozás után a Vayner Talent mintájára tökéletesen fel lehet húzni egy márkát (erről egy következő posztban írok)..

Találd meg, hogy mi a különleges a karakteredben, és csempészd bele a posztjaidba. Adj valamit, amitől szebb lesz a napom, amitől azt érzem, szeretném, ha az életem részévé válnál. Ha pedig szívinfarktus közeli állapotba kerültél a poszt kapcsán, és azt sem tudod, hogy hol kezdd, de abban már biztos vagy, hogy 2017 a Te éved, akkor jelentkezz, mától újra van lehetőség arra, hogy januártól velem dolgozz - ITT tudod beírni magad a naptáramba.