kepernyofoto_2016-11-01_18_37_30.pngNem kell mindenkinek megváltania a világot. De ha úgy érzed, sokkal több van benned annál, mint amiben most vagy, akkor kötelességed tenni azért, hogy változtass az életeden. Tudom, hogy látod azokat, akiknek már sikerült.. Sőt, az is megfordul a fejedben, hogy ezt te is meg tudnád csinálni..

Hiszen nézz csak szét: bloggerek amerre a szem ellát, arról nem is beszélve, hogy egyre többen főállásban dolgoznak a felületeiken (az ügyesebbek szponzorok nélkül is bevételt generálnak). Figyeld őket, és hamar rájössz: a többségük sajnos szinte ugyanolyan, ugyanis a jól bevált sablont követik. A piac mégis elég nagy ahhoz, hogy találjanak 30-50 ezer olyan követőt 1-2 év alatt, akik a jó hashtageknek, a hírleveleknek és a hatékony taktikáknak (vett lájkoknak?) köszönhetően követik az útjukat. Ám sokan közülük a világ számos pontjáról idővel nálam kötnek ki, mert mégsem érzik jól magukat a helyükön. Nem tudnak egyről a kettőre jutni, nincs növekedés, a szponzorok nem jönnek, semmi sem történik - nem csoda. Ki szeretne egy sokadik ugyanolyan fashion bloggert követni? A márkák sem tudják, hogyan kapcsolódhatnak a bloghoz.. A mai bejegyzés azoknak szól, akik úgy érzik, semerre sem haladnak, és szükségük van egy kis segítségre.

1. lépés: Kutass! 

Tudom, rögtön szeretnél mindent, de ne olyan hevesen.. Az, hogy van egy jó ötleted, még semmit sem jelent. Érdemes megnézned, hogy valóban van-e értelme energiát és pénzt fektetni bele, vagy egyszerűen csak egy pillanatnyi fellángolás az egész? 

Ha esetleg jelenleg van egy állásod, de már azon gondolkodsz, hogy belekezdesz valami újba, az elején mindenképp tartsd meg a munkád! Viszont abban a pillanatban, ahogy lejárt a napi 8 órád, fókuszálj a saját projektedre. Végezz egy kis kutatást! Találkozz olyan emberekkel, akik már elérték azt, amit szeretnél, és faggasd őket! Ha erre nincs esélyed, használd az internetet.. Tudj meg mindent az adott területről, tanulj, képezd magad, járj el kurzusokra! 

Ha biztosra szeretnél menni, érdemes elvégezni a következő feladatokat:

a.) Mi a célod azzal a tevékenységgel, amit szeretnél csinálni? Miképp adsz hozzá bármit is mások életéhez? 
b.) Mi az, amiről az emberek folyton kérdeznek Téged? Mi az, amiben szakértő vagy? 
c.) Figyelj oda arra, hogy milyen tevékenységek okoznak örömöt számodra! (ha ezt tudatosan megcsinálod a pozícióddal kapcsolatban, sokkal közelebb kerülhetsz ahhoz a munkához, amire vágysz) 
d.) Írj egy listát azokról az emberekről, akiket ismersz, és akiktől segítséget kérhetsz! 
e.) Írj egy listát azokról az emberekről, akiknek kikérnéd a tanácsát, mielőtt bármibe is kezdenél! Legyen egy saját tanácsadói köröd, akiket bizonyos időnként összehívsz, hogy egy vacsora (esetleg 1-2 ital) mellett ötleteljetek!
f.) Ha már a barátaiddal töltesz időt, tedd fel nekik a kérdést: ha nem tudnák, hogy mivel foglalkozol, mit mondanának? 

Ezek a kérdések és feladatok nagyon sokat tudnak segíteni.. Pontosítanak, egyszerűsítenek, és rávilágítanak a lényegre. 

 2. lépés: Építs kapcsolatokat! 

Sokan panaszkodnak, hogy nem tudnak ismerkedni, vagy épp nem tudják eladni magukat.. Számukra van egy jó hírem: nem is kell eladnod magad! Senkinek sem fogsz statisztikákat nyomni a kezébe az első találkozáskor.. Járj el rendezvényekre, ismerkedj szakmabeliekkel, ha pedig nem hívnak el, érd el, hogy felkerülj a listákra! Erre is rengeteg bevált taktika létezik, amik által anélkül kaphatsz meghívókat, hogy rámenősnek kellene lenned.. Tudom, hogy a legtöbben ettől félnek, de érdemes valamit megérteni: minden az emberi kapcsolatokon alapul. Beszélgess, ismerkedj, és szerezz barátokat - gondolom az egyébként is megy. Ha követed az életemet, jól tudod, hogy gyakran beszélgetek idegenekkel - teljesen mindegy, hogy hol vagyok. Ilyenkor valójában gyakorlok: milyen gyorsan tudok közvetlen kapcsolatot kialakítani egy idegennel? Játékként fogom fel. Minél többször beszélgetsz idegenekkel, annál természetesebbé válik számodra az ismerkedés. 

FONTOS: Legyél barátságos, közvetlen, valaki, akire az emberek emlékezni fognak (hidd el, ha odafigyelsz rájuk, emlékezni fognak rád). Az esetek 99%-ban lehet, hogy hónapokkal, esetleg évekkel később jutsz eszébe valakinek egy kampány kapcsán - és ez teljesen rendben van. Neked csak annyi a dolgod, hogy tartsd fent a tevékenységedet, és találd meg azt a valamit, ami egyértelműen megkülönböztet másoktól. Onnantól kezdve soha az életben nem kell attól tartanod, hogy konkurenciád lesz - ha önmagad vagy, másolhatatlan vagy. 

3. lépés: Vedd körbe magad a megfelelő emberekkel!

Hogyan? Rengeteg lehetőség létezik..

- Kövesd! - Nézd meg, hogy kik azok, akik valami olyat csinálnak, ami szimpatikus számodra a közösségi oldalakon! Kezdd el követni őket! Tanulmányozd az életüket, és írj egy listát azokról a dolgokról, amiket tettek, és amik szimpatikusak számodra. Sokat segíthet a későbbiekben, amikor a saját stratégiádat dolgozod ki.

Az én egyik kedvencem Gary Vaynerchuck. Miután több órányi anyagot végignéztem vele, nagyjából már tudom, hogy milyen kérdésre milyen választ adna.. Régen is ezt a technikát használtam, a Találd meg magad c. könyvemben írok a Mentorfáról, érdemes utánanézni, hogy hogyan is működik.

- Podcast, FB zárt csoportok - Tegyük fel vidéki vagy, és semmi lehetőséged sincs arra, hogy találkozz valakivel, aki számodra érdekes lehetne. Nos, a jó hír az, hogy amennyiben beszélsz angolul, rengeteg olyan podcastet, esetleg online tanfolyamot találhatsz, ami sokat segíthet. A Skillshare-t is mindenképp érdemes tesztelned! A zárt Facebook csoportok pedig szintén sokat segíthetnek! 

 

- Események - lehet, hogy gyűlölöd őket, de nem árt eljutnod 1-2 rendezvényre havonta, ugyanis így megismerhetsz majd olyan embereket, akik érteni fogják, hogy miről beszélsz, vagy milyen problémáid vannak. Hidd el, sokszor ez a legfontosabb. Ha nincsenek körülötted olyan emberek, akik pl. szintén blogolnak, még az is lehet, hogy egy hónap múlva feladod.. 

- Interjú - fontos: nem mindenkinek fog összejönni, de ha beválik, kapuk fognak kinyílni előtted. Ahogy annak idején, úgy most is az egyik eszközöm az interjúk készítése. Az egy dolog, hogy élvezem, hogy jelenleg az influencer marketing legkomolyabb szakértőivel, startupok CEO-ival, vagy épp a legnépszerűbb bloggerekkel, influencerekkel interjúzom, márészt nagyon sokat tanulok tőlük, arról nem is beszélve, hogy szinte minden alkalommal baráti kapcsolat alakul ki közöttünk. Bár Skype-on keresztül készítem az interjúkat a Huffington Poston futó blogom számára, mégis többségükkel vagy a WebSummiton találkozom, vagy 2 hét múlva San Franciscóban. Panaszkodhattam volna, hogy nincsenek körülöttem olyan emberek, akiknek ugyanaz a szenvedélyük, helyette inkább megteremtettem azt az utat, ami bár más, mégis tökéletesen működik. 

Hogy miért is fontos ez a sok kutatás? Jó, ha tudsz valamit: biztos háttér és alap nélkül, hamar fel fogod adni. Gondolj csak bele: ha olyan emberekkel veszed körbe magad, akik már elérték, amit szeretnél, kevesebb hibát fogsz elkövetni, ugyanis segíthetnek.. Én például minden olyan kérdést felteszek az interjúk során, amiről semmilyen infót sem találtam, így én lehetek az első, aki ír róla, arról nem is beszélve, hogy így könnyebben össze tudtam rakni, hogy mivel szeretném tölteni az időmet. 

Ezért is kezdődik minden az alapozással, ugyanis másképp hamar feladhatod.. Rengeteg interjút készítek sikeres bloggerekkel, és mindannyiuk mögött legalább 3 olyan blog áll, ami csődött mondott. Semmi gond sem volt velük, egyszerűen csak ugyanazt csinálták, mint mások, és így nem is tűntek ki.. Biztos vagyok benne, hogy nem akarsz egy lenni a sok közül, és azt is tudom, hogy a legnehezebb dolog egyedül megtalálni azt a bizonyos pontot, ami különlegessé tesz, amivel ki tudsz tűnni a több százezer hazai blog közül.. Ha segítségre van szükséged, írd be magad a naptáramba, és küldöm a részleteket: https://oravecznora.typeform.com/to/zA181a 

Hamarosan a blogon:
- Hogyan tudnak annyit utazni a bloggerek? Miből finanszírozzák az útjaikat? 
- Milyen appokkal tudod hatékonyabbá tenni a munkádat? 
- Interjúk a világ legnépszerűbb bloggereivel, blogger ügynökségeivel, influencer menedzsment platformjainak vezetőivel (tippek, trükkök, praktikák, amiket érdemes tesztelni).