Tegyük fel előtted egy hosszú listányi feladat, amit el kell végezned a nap végére, viszont a helyzet az, hogy akármennyire is szeretnéd, nincs erőd hozzá. Tudod, hogy előbbre tudnál lépni, azt is, hogy magadat hátráltatod, de valamiért mégsem megy. Talán kimerült vagy, talán az életed változásban van, aminek a feldolgozása rengeteg energiát emészt fel, de ehhez a véget nem érőnek tűnő állapothoz köze lehet annak is, hogy nem figyelsz oda magadra, eseteg össze-vissza eszel, és nem alszol rendesen (és eleget), vagy mondjuk folyton másoknak akarsz megfelelni.

kepernyofoto_2016-09-12_18_53_13.png

Az idei év szinte minden második ember számára a drasztikus változás éve volt. Az már persze más dolog, hogy mit kezdesz akkor, amikor megkapod a lehetőségeket.. Ha nem lesz elég erőd, képtelen leszel élni velük! Nem akarsz egy olyan életet élni, ami azért nem tesz boldoggá, mert nem tettél bele elég energiát – mert egyszerűen nincs is mit beletenned.. Ezért döntöttem úgy, hogy megosztom azt, hogy nekem mi segített (a Találd meg magad c. könyvemben hosszasan írok fent taglalt folyamatról).

1. Figyelj oda magadra!

Arianna Huffington az Alvás forradalma c. könyvében több, mint 200 oldalon keresztül ír arról, hogy milyen komoly problémákat okoz az, ha nem pihened ki magad rendesen.. A tavaly tavasszal Oprah oldalán indított e-kurzusa hatására kezdtem el tudatosan odafigyelni arra, hogy biztosítsam a napi 8 óra alvást magamnak – ugyanis rá kellett jönnöm, másképp reggel nincs az a kávé, ami segítene abban, hogy tudjak koncentrálni, vagy egyszerűen csak jól érezzem magam.

Nyilván, nem a legjobb kávéra, teára, ginzengre hagyatkozni, ugyanis az egész valahol teljesen máshol kezdődik:

  • Egészséges étkezés (kiadós reggeli, ebéd, vacsora),
  • mozgás (hetente többször, ha lehet, lépcsőzz lift helyett!, ragajd meg minden lehetőséget a mozgásra!)
  • 8 óra alvás (ha nem tudod összehozni, akkor legalább szundizz egyet napközben!)

Az egész arról szól, hogy odafigyelsz magadra: nem hagyod ki a reggelit, mozogsz, ugyanis tudod, hogy a testednek szüksége van rá, ha kell elmész a masszőrhöz, hogy helyrehozza a hátadat, és eleget alszol. Sokan kérdezik, hogy hogyan javíthatnak a magukhoz fűződő kapcsolatukon? Egyszerű: kezdd el tesztelni, hogy milyen az, amikor odafigyelsz arra, hogy mit eszel, mit csinálsz, mi tesz boldoggá, és így tovább. Add meg magadnak, amire szükséged van, mozogj, és tanulj meg türelmes lenni magaddal szemben. Rengeteg időt és energiát fog felemészteni, de hatszor többet ad vissza, és egy új emberré válsz. Érdemes kipróbálni!

14355581_10202154556582719_6157741185959729575_n.jpg

Nekem még csak az angol verzió van meg, ám holnaptól már otthon is kapható
Arianna könyve magyarul, ráadásul 20%-al olcsóbban!  

2. Rutin, rituálék

Otthon kiteszteltem, hogy hogyan tudok egyensúlyt teremteni az életemben, ám az itt töltött első két hónapom alatt szinte lehetetlen volt megközelíteni ezt az állapotot. Az első hónapban egy szobát béreltem egy Airbnb-n, ahol rendszeresen bulikat tartottak a srácok, így pihenni, vagy este írni (ami egyfajta rituálém volt az elmúlt 8 évben) esélyem sem volt. Aztán a következő hónapban átköltöztem Alcantara-ba, ami igencsak kiesik a belvárostól. Onnantól egyre kevesebbet mozdultam ki, és a lakás lett a börtönöm. Dolgoztam, aludtam, elmentem a boltba, dolgoztam, aludtam, .. így telt el két hét. A harmadik héten már olyan fáradt és kedvetlen voltam, hogy muszáj volt változtatnom. Mivel tudom, hogy a folyópart mindig feltölt, így minden este kisétáltam a hídhoz (5 perc séta), az otthoni barátaimmal ugyanolyan gyakran beszéltem, az itteniekkel még a sok utazás ellenére is többet találkoztam, hetente több napon át máshonnan dolgoztam, elmentem egy masszázsra, felfedeztem az LX Factory-t (tökéletes inspiráció forrás), előfizettem a Netflixre.. És hoztam egy új szabályt: hétvégente nincs munka. Működött.

Azóta beköltöztem a fix helyemre, egy belvárosi csodaszép stúdióba, ahol februárig maradok. Itt végre kialakíthattam a saját kis otthonomat a szokásaimmal, rituáléimmal együtt. Ma már van egy kialakított rutinom, esténként a barátaimmal vagyok, hétvégente feltöltődöm a városban, vagy épp az erkélyen – próbálok – jógázni vagy épp edzeni (ezzel a kilátással).

kepernyofoto_2016-09-12_15_07_40.png
3. Kapcsold ki az agyad, mielőtt kiégsz!

Mivel teljesítményorientált világban élünk, elképzelhető, hogy folyton azon jár az agyad, hogy mit lehetne és hogyan tenni ahhoz, hogy jobbá tedd az életed. A probléma csak az, hogy ezek a gondolatok rendszerint a nap végén jönnek, akkor, amikor már rég aludnod kellene.. Biztosan volt már úgy, hogy hulla fáradt voltál, de képtelen voltál lenyugodni, az agyad meg csak folyton azon járt, hogy mi lesz holnap, vagy mi történt veled aznap.. Mindkettőre van megoldás.

  • Hálanapló – ha már egyszer úgyis az aktuális napodon jár az agyad, mi lenne, ha inkább arra fókuszálnál, hogy mi az a pár dolog, amiért aznap hálás vagy? Aggodalmaskodás és negatív gondolatok helyett a legjobb dolog, amit tehetsz. Lefekvés előtt pedig írd össze a feladatlistádat, és tudatosítsd magadban, hogy ezzel csak holnap reggeltől kell dolgoznod, ma már nincs vele tennivalód. Nekem sokat segített.

  • Meditáció – tudom, még mindig nagyon sokan nem próbálták ki, arra hivatkozva, hogy képtelenek kikapcsolni az agyukat. Pontosan emiatt lenne igencsak szükségük rá! A másik kifogás mindig az szokott lenni, hogy “az első 5 percnél elalszom..” Nos, hogyha ez valóban így van, akkor megvan a megoldás azokra az éjszakákra, amikor nem tudsz aludni! Tessék bekapcsolni egy relaxációs lejátszási listát Spotify-on, és indulhat is a napi meditációd! Teljesen mindegy, hogy 15 perc, vagy 5 perc, csak próbáld meg.. Ha pedig elalszol, az is rendben van.. Hiszen ez volt a célod.

  • Felnőtt színező – a legjobb dolog a világon. Nyilván, nem napi használatra, de hetente, illetve havonta többször mindenképp érdemes szokásként az életedbe iktatni. Ma már mindenféle tematikában találhatsz, a bőröndömben pl. van egy képeslap formátumú, ami egy 2-3 órás repülőút alatt tökéletesen befejezhető. Ha utálsz repülni, vagy ha folyton unatkozol az út során, csak ajánlani tudom! Rendszerint hétvégente szoktam színezni, mindig szakítok rá időt, ha 15 percet, akkor csak annyit, ugyanis ez az egyetlen dolog, ami teljesen kikapcsol a világból. Próbáld csak ki! Akár le is tölthetsz a netről pár mintát, nyomtasd ki, és pillanatokon belül azon kapod magad, hogy színezés közben valójában csak arra fókuszálsz, hogy vonalon belül maradj. Ez is egyfajta meditáció..

De ha jobban szereted, ha mindennek ennél pontosabb célja van az életedben, akkor tessék felírni egy lapra egy aktuális célodat, bontsd le alcélokra, nyomtass ki egy lapot a map-your-progress oldaláról, rendeld a feladatokat a virágszirmokhoz, és amint végeztél egy feladattal, színezd ki!

  • Ha pedig játékok, akkor van itt valami: nem véletlenül lesz egyre több olyan dolog népszerű, ami a gyerekkorunkból jön.. Gondolj csak bele: akkoriban még felhőtlenül tudtál játszani, és mennyire jó lenne, ha néha ezt vissza tudnád hozni a hétköznapjaidba! Aki ismer, az tudja, hogy imádom a társasjátékokat, a memóriajátékokat, a kirakósokat, a fejtörőket. Gyerekként rengeteget játszottunk velük. A felnőtt színező rám gyakorolt hatásából kiindulva elkezdtem felfedezni más olyan játékokat is, amik képesek kikapcsolni a hétköznapi 0-24-es pörgésből, és van itt valami, ami nagyon jól működik..

kepernyofoto_2016-09-12_15_16_29.png

Design elemként is használhatod, de ha a nap végén szükséged van egy 15 perces éles váltásra, akkor a JOMILI-t imádni fogod. A készlet 8-féle fa elemből áll, minden darabja különféleképp van megfestve, és bárhogyan összerakhatod őket. Ha nincs térlátásod – mint pl. nekem -, akkor tud rajta segíteni, arról nem is beszélve, hogy hihetetlenül büszke leszel, amikor rájössz, hogy te magad tudtál összerakni egy képet mindenféle instrukciók alapján! Ugyanis a kockák nemcsak kirakósként, hanem fejtörőként és építőjátékként is funkcionálnak. Amikor kitűzöd a havi kihívásaidat, akár lehet benne egy ezzel kapcsolatos is. A legjobb dolog számomra még mindig az, amikor legyőzöm magam, és látom, hogy amiről azt gondoltam, hogy lehetetlen, mégis összejön. Érdemes kipróbálni! ITT tudhatsz meg többet róluk!

  • Álomnapló – Erről már sokszor írtam, Arianna könyvében is kulcsfontosságú eszköz az álomnapló. Nem véletlenül. Próbáld csak ki: ahogy reggel felébredsz, és még emlékszel az álmodra, írd le azonnal. Sok esetben sokkal többet mond az adott helyzetedről, mint gondolnád! Ami nekem még bejött az az, hogy rámeditálok, egy picit ilyenkor olyan, mintha az álom folytatódna. Még az is lehet, hogy így kapod meg a választ, amit keresel..

4. Telefonstop!

Tudom, hogy mindenki a telefonjához van nőve, de mi lenne, ha kipróbálnád, hogy nem a telefonod mellett alszol? Gondolj csak bele, ha este valakinek pont eszébe jutsz és ír, még az is lehet, hogy felébredsz rá.. Esetleg ha kimész éjszaka a mosdóba, és ránézel a telefonra, soha nem fogsz visszaaludni.. Jó ideje annak, hogy nincs a közelemben a telefonom esténként, és kb. fél órával alvás előtt már rá sem nézek. Beállítom az ébresztőt, és a lakás másik végébe teszem le a telefont. Arianna a Thrive c. könyvében is ír erről, nem véletlenül.

Összességében valójában tényleg az van, hogy minden összefügg mindennel: ha odafigyelsz magadra, és biztosítod magad számára azt, amire szükséged van, ha jól bánsz a testeddel és a lelkeddel, nem lesz lehetetlen előtted – viszont ha képtelen vagy rá, folyton csak a kifogásokat keresed majd, és így bizony nem fogsz eredményeket elérni. Sok sikert!

MOST 20%-al olcsóbban szerezheted be 
Arianna Huffington első magyar nyelven megjelent könyvét! 

014_geopen_huffington_alvas_forradalma.jpg