A kezedben lehet a legjobb ötlet, ha semmit sem teszel azért, hogy megvalósítsd, el fogod veszíteni. Talán már te is találkoztál igazán tehetséges emberekkel, olyanokkal, akik sokra vihették volna, ha nem adják fel idő előtt. Évekkel később már csak azt hallod tőlük, hogy "Láttad? Xy megcsinálta azt, amit én akartam. Pedig az én ötletem volt!". Csak annyira volt az ő ötlete, hogy ki sem tartott mellette. Javaslom Elizabeth Gilbert TED-es előadásait, vagy a Big Magic c. könyvét, amiben az akadályokat állító félelem leküzdésére ösztönöz - ahogy ez a bejegyzés is. 

kepernyofoto_2016-01-10_21_23_41.png

Többen kérték, így közkívánatra összegyűjtöttem mindent, ami segíthet.

1. Tudd, hogy mi a cél!

Írd össze a céljaidat! Mit szeretnél elérni idén? Mennyi olvasót szeretnél a blogodon tudni? Mennyi követőre vágysz a közösségi oldalaidon? Mi az az elismerés, aminek nagyon örülnél? Esetleg webshopot indítanál? Vagy egy együttműködésre vágysz a kedvenceddel? Vagy elutaznál valahova külföldre? 

Bontsd őket alcélokra! Képezd magad, tölts időt a különböző felületeken, ismerkedj azokkal is, amiket még nem ismersz. Ha pedig publikus célod van, kommunikáld a követőid felé is, hogy ők is a sztorid részesei lehessenek! Ha látják a harcaidat, ha tudják, hogy merre tartasz, akkor amikor nyersz, ugyanannyira fognak örülni a sikereidnek, mint a barátaid - hiszen őszintén megosztottál velük mindent. Csak bátran. 

2. Bontsd lépésekre!

A múltkor egy egész hosszú bejegyzést szenteltem annak, hogy milyen forrásokból tudsz dolgozni, ha tartalomgyártásról van szó. Az sem egy túl jó helyzet, amikor már annyi forrásod van, hogy inkább neki sem látsz a tartalomgyártásnak, mert úgy érzed, soha nem érsz a végére.. Gyűjts egy adott téma alatt egy Word doksiba minden ötletet, forrást, és már csak annyi dolgod van, hogy összeállítsd belőle a posztot. Fontos, hogy ne rögtön akard összerakni a következő havi posztjaidat, hanem tegyük fel először csak a következő heti posztokat rakd össze! 

a.) tematikus hónapok

Ha minden hónapodhoz tudsz valamiféle témát rendelni, máris könnyebb dolgod van! Csoportosísd a témák köré a képeket, a posztokat, olvass külföldi lapokat, könyveket, végezz online kurzusokat a témában, inspirálódj - és akár oszd meg ezt a folyamatot is az olvasóiddal! 

"csak kezdd el, csináld 5 percig, és ha megjön a kedved folytasd, ha mégsem, hagyd abba"- elv itt is működik. 

b.) készíts jegyzeteket! 

Ha van egy jó ötleted, írd be a telefonodba, vagy egy cetlire, a lényeg, hogy a nap végén mind kerüljön a helyére (task management program, vagy akár a határidőnaplód). Amikor pedig leülsz írni, vedd elő a notikat, a jegyzeteket, a hangjegyzeteket, és kezdj el dolgozni, olvaszd be őket a posztjaidba! 

3. Időzítsd a posztokat!

Vannak tartalmak, amiket bátran időzíthetsz! Például az általános napi posztjaidat Facebookon - ez adhat valamiféle biztonságot, tekintve, hogyha aznap nem tudsz valamiért posztolni, akkor sem kell aggódnod, lesz kint tartalmad. Ugyanez igaz az instagramra. Sokan gyártanak előre tartalmakat, legyen a telefonodon egy mappád, ahol ezeket a képeket tudod tárolni - lesznek olyan napok, amikor vagy semmi sem történik veled, vagy kedved sincs fotózni, nos ilyenkor életmentő lehet 1-1 ilyen kép.

Általános posztként ami jól jöhet: 

- az eseményeid promója, 
- gondolatok, idézetek,
- régebbi posztok, 
- releváns cikkek, videók, 
- könyvajánlók, 
- akár bemutathatod a kedvenc bloggereidet is,
- gondolatok, idézetek, 
- személyes posztok,
- poszt arról, ha találkozol valakivel, aki nagy hatással van rád, 
- kérdések, amikkel még többet tanulhatsz a követőidről, stb.

4. Felejtsd el a nyomást! 

Vannak blogok, amiknél tényleg nagyon fontos, hogy legyen előtted egyfajta terv arra nézve, hogy mikor mit posztolsz. A másik blogom elég intuitív módon működik, így az oda kikerülő bejegyzéseket nem tudom tervezni, nem is szeretném. Amivel viszont tudok tervezni az utazásaim beszámolói, a jegyzetek, vagy a szponzorok megjelenései a felületeimen. A Facebookra már jó ideje nem gyártok gondolatokat, csak a bejegyzéshez társuló gondolat kerül ki. Nem dől össze a világ, ha egy napig nem posztolsz. Ha úgy érzed, most aztán tényleg nincs kedved vagy időd hozzá, akkor ne erőltesd! Viszont a halogatásból se csinálj szokást.

TIPP: Készíts egy naptárt minden hónap elején, és tüntesd fel, hogy mikor mit és hol szeretnél posztolni. Nyilván, személyes márka esetén ez azért is nehezebb, mert a blog gyakorlatilag az életedet követi le, de amennyiben pl. fashion blogger vagy, az outfitek kikerülését be tudod időzíteni előre a naptáradba, ahogy a szponzorok posztjait is. Minél több olyan tartalmad van, amivel tudsz előre tervezni, annál nyugodtabb leszel. 

5. Kérj segítséget! 

Ha van olyan folyamat, amit nem szeretsz, vagy egyáltalán nem értesz hozzá, találj valakit, aki viszont igen! Ha van rá lehetőséged, kérj tőle segítséget! A legjobb, ha esetleg ő el tudja végezni helyetted az aktuális feladatot, de ha esetleg erre nincs ideje/lehetősége, akkor kérd, hogy segítsen, és tanítson meg arra, hogy hogyan csinálja azt, amit. Mindenesetre jó, ha felkészülsz: kezdetben te leszel a grafikus, a rendezvényszervező, a saját magad menedzsere, a marketinges, a közösségi média menedzser, és így tovább. 

kepernyofoto_2016-01-10_21_10_47.png

6. Ne keresd a kifogásokat! 

Minden alkalommal, amikor úgy érzed, már megint nem akarsz leülni blogolni/írni/tartalmat gyártani, csak tedd fel magadnak a kérdést: "Miért menekülök a feladat elől?" 

- félsz, hogy nem tetszik az olvasóknak?
- félsz, hogy senki sem fogja olvasni? 
- hogy kinevetnek?
- hogy senkinek sincs szüksége rá?
- vagy csak túl nagy falat? 
- Nincs időd? - heti 2-3 órád csak van.. 
- Nincs energiád hozzá? - céltalan netezésre van? 
- Azt sem tudod, hol kezdjed? - Google a barátod. 
- Nem tudod, hogy mit posztolj? 

Írd fel egy lapra a félelmedet, és tedd fel magadnak a 'MIÉRT?' kérdést egészen addig, amíg el nem jutsz az igazi válaszig. Ne húzd az idődet feleslegesen, ha a barátaiddal tudsz Facebook chatelni, akkor egy posztot is meg tudsz írni.

Próbáld ki: 

- Minden vasárnap összegezd az előző hetedet (milyen feladataid voltak, mik maradtak meg, stb.), és gyűjtsd össze a következő hét feladataiat, majd bontsd le őket napok szerint! Itt olvashatsz arról, hogy hogyan tudod jobban menedzselni az idődet! 

- Tegyük fel hétfő van: már előző este írd össze a hétfői feladataidat! Írd melléjük, hogy mihez mennyi időre van szükséged. Ez az egyik legfontosabb lépés, tekintve, hogy sokszor csak azt látod, hogy mennyi feladat van a lapon, abba már bele sem gondolsz, hogy lehet, hogy az egész két percet venne igénybe, utána meg szabad vagy, és azt csinálsz, amit csak szeretnél. 

- Amikor az aznapi feladatokat állítod sorrendbe, kezdd a kedvenc feladataiddal, majd ha elvégezted, húzd ki őket a listáról! 

- Találd ki, hogy melyik napokon fogsz dolgozni, és tedd azokat a napokat különlegessé! Legyen egy külön rituáléd aznapra, csupa olyan dolgok, amik jókedvűvé tesznek! Amikor pedig leülsz írni, találd meg azt a zenét, ami kikapcsol, gyújts gyertyákat, kapcsold be a kandallót, ülj egy kényelmes fotelbe, takarózz be a legpuhább pléddel, készíts egy finom forrócsokit, csinálj bármit, amitől boldogabb vagy és jobban érzed magad! A fontos, hogy olyan körülményt teremts magad körül, ami miatt többé már nem a stresszt, hanem ezt a fajta idilli állapotot kapcsolod az íráshoz. Az idilli állapot pedig mindenkinek mást jelent.

- Mindig gondold végig, hogy mi a cél.. Csak egyetlen lépés az egész, viszont ha nem teszed meg, semmi sem fog változni az életedben. Beszélj a barátaidnak, az ismerőseidnek, idegeneknek, MINDENKINEK arról, hogy mit csinálsz, és hogy mennyire hiszel benne. Teremtsd meg azt a helyzetet, amikor már nincs visszaút, amikor már nem opció az, hogy abbahagyod. Ismerjenek arról, amit csinálsz.

- Amikor pedig nekiállsz dolgozni némítsd le a telefonodat, az iPadedet, mindent, amire bármiféle értesítés érkezhet. Tedd félre őket, és egy böngészőn belül is csak azt az oldalt nyisd meg, amin épp dolgozol. Teremts olyan környezetet, ahol semmi sem veszi el a figyelmedet! Sokan ki szoktak akadni, hogy ők erre képtelenek, nem némíthatják le a telefonjukat. Szerintem meg de, bárki megpróbálhatja.. Nagyon sok vállalkozó ismerősöm van, akikről tényleg azt gondolhatnád, hogy nem tehetik meg, mégis van, hogy reggel 11-ig nem is veszik fel a telefonjukat, e-mailekre is csak utána válaszolnak. Mindenki tudja, hogy náluk ez így van, és így is kezelik őket. Minden szokás kérdése. 

- Készíts egy check list-et! Nézd meg a külföldi bloggereket, hogy hogyan építik fel a címeket, aztán nézd meg a hazai példákat is (pl. olvasott online magazinok). Tesztelj! Próbáld ki, hogy milyen leadek hoznak nagyobb olvasottságot, és ezeket a titkos összetevőket állítsd össze egy template-ben, amit bármelyik posztnál felhasználhatsz! 

Gyakorlat az egész. Elhivatottság, türelem és kitartás kérdése - arról, hogy milyen tulajdonságokat kell kialakítanod ahhoz, hogy ne add fel idő előtt, ITT olvashatsz!