Tudom-tudom, az élet nem csupa rózsaszín vattacukor, sőt, vannak napok, amikből még a színek is hiányoznak. Olyankor minden kilátástalannak tűnik, úgy gondolod, mindenkinek egyszerűbb, és egyébként sincs semmi értelme az életednek. Miközben egyszerűen csak más megvilágításba kellene helyezned mindent, ami Veled történik. A problémák addig biztosan megmaradnak, amíg nem oldod meg őket, és bizony a pesszimizmussal vagy a túlzott pozitív hozzáállással semmire sem mész. Persze, utóbbi sokat segít, de elvakultan sem lehet élni, mesterkélt mosoly mögött megbújva, teljesen megkerülve a problémákat - hiszen attól még azok ott maradnak, és egyszer muszáj lesz szembenézned velük. Mindenesetre tény, az, ha valaki ki tud alakítani egy egészségesen és reálisan pozitív hozzáállást ami mindenféle szélsőségtől mentes, sokat tud változtatni az életén. Apróságokról beszélünk, amik mindent képesek átírni. Íme Shawn Achor tippjei egy boldogabb élet eléréséhez. 

kepernyofoto_2015-07-14_13_51_53.png
Shawn Achor nevével először Oprah Super Soul Sunday c. műsorában találkoztam, majd Arianna Huffington vendégeként is feltűnt a ThriveOCourse során. Shawn a siker és a boldogság közötti kapcsolatot tanulmányozza. A Harvard híres boldogságkurzusának egyik oktatója, aki könyvében több oldalról mutatja be a pozitív hozzáállás előnyeit. A múlt héten végre volt időm kiolvasni a könyvet, íme egy kis összegzés. 

1. Rajtad áll

Ha képes vagy átalakítani azt, ahogyan a világot látod, nyert ügyed van. Nem tetszik az, amit magad körül látsz? Írd össze, hogy milyen életet szeretnél, hogyan nézne ki egy napod. Aztán gondolod végig reálisan: mit kell tenned ahhoz, hogy az említett lista a valóságoddá váljon? A legdrámaibb helyzetekből is van kiút, ha át tudod alakítani azt, ahogyan a világot látod, minden meg tud változni. Rajtad áll, hogy leragadsz egy probléma mellett és ahhoz kötöd magad, vagy tovább süvítesz lefelé a lejtőn, esetleg úgy döntesz, még erősebb leszel, és nem adod fel.

Shawn könyvében mesél arról az időszakról, amikor úgy érezte, kedve sincs leülni a laptopja elé. Ekkoriban munkaként kezdte felfogni a szenvedélyét, így komoly akadályokba ütközött. A megoldás egyszerű volt: átalakította az érzést magában, és ahelyett hogy úgy gondolt volna rá, hogy "már megint írnom kell", egyszerűen inkább úgy állt a folyamathoz, hogy azért tesz mindent, hogy még okosabb legyen. Az ismerőseinek arról kezdett beszélni, hogy mennyire imádja a könyvhöz végzett kutatásokat, és idővel valóban át is változott az íráshoz fűződő kapcsolata. A feladat értékességére fókuszált a nehézség helyett, ez pedig átalakított mindent.

2. Tetrisz-hatás

Van, aki hisz a vonzás törvényében meg a varázslatban, de (!), érdemes más szemszögből is megfigyelni, hogy mi történik akkor, amikor van egy célunk. Hirtelen mindenhol olyan dolgokat látunk, ami arra utal, amit szeretnénk, esetleg valamilyen módon kapcsolódik hozzá. Úgy hisszük, ez mind jel, és ez az utunk, erre kell mennünk - holott csak annyi történik, hogy bekapcsolódott a Tetrisz-hatás. A Harvardon végzett kutatás bebizonyította, ha pár napon keresztül semmi mást nem csinálsz, csak tetriszezel, az agyad átáll, és bárhova mész, bármit látsz, a tetriszhez fogod kötni ("Vajon ezt hogyan forgassam el, hogy beférjen?", "A két épület közé pont beférne!", stb.). Így már talán érthető, hogy miért találom szemben magam mindenhol amerikai zászlókkal. Mindenki azt látja maga körül a világban, ami őt érdekli. SPAM-szűrőként tisztítja a képet előttünk az agyunk, felerősítve azt, ami érdekel minket - miközben minden mást figyelmen kívül hagy. 

3. Placebo- hatás

A kedvenc kísérletem rengeteg kérdésre ad magyarázatot. A kísérletben részt vett egy tanár, akinek elárulták, két diákja kifejezetten tehetséges, de nem árulhatja el nekik, hogy milyen rejtett képességeik vannak. Egy szót sem szólhat nekik - vagy bárkinek - arról, amit hallott. Hónapokkal később ugyanebben az osztályban az említett két diák magasan a többiek eredménye felett teljesít. A tanár egy szót sem szólhatott arról, hogy az egyébként átlagos képességű diákok tehetségesebbek - viszont! Azzal, ahogyan kommunikált velük, megváltoztatta a képességeiket. Az a pár szó, amit év elején hallott a gyerekekről átalakított a viselkedését, és placebóként lépett életbe.

Most pedig nézd végig a korlátozó hiedelmeidet. Találkoztam már férfivel, aki minden nőre azt mondta, "ez is olyan, mint a többi, csak a rosszfiúk kellenek neki", és folyton ilyen lányokkal is találkozott - amikor pedig nem, a fenti mondattal elüldözte őket, a hiedelme pedig - bár hamisan -, de újra beigazolódott. Vagy gondolj csak arra a momentumra, amikor már az elején eldöntöd, hogy "ez a férfi is olyan lesz, mint a többi", vagy hogy "úgyis eltűnik". Észre sem veszed, de átváltozik a kommunikációd, és akaratodon kívül is a félelmet mutatod ki, amit ő könnyedén megérezhet. Nem csoda, ha aztán eltűnik. Még az sem kizárt, hogy a következő mondatokat írod le "ne tűnj el", vagy "már megint eltűntél", pedig lehet, hogy csak lement a boltba és azért nem válaszolt. Ez a kísérlet a legjobb bizonyítéka annak, hogy sok esetben még mondanunk sem kell semmit ahhoz, hogy befolyásoljuk azt, hogy mi fog történni velünk. 

Pygmalion- effektus: önmagát beteljesítő jóslat. A másik személyben rejlő képességekre vonatkozó elvárások felszínre hozzák annak megvalósulását.

Érdekesség: Több olyan sikeres emberrel készített interjúban is fellelhető ugyanaz a minta: már gyerekkorukban is gyakran felhívták a figyelmüket arra, hogy különlegesek, tehetségesek, így az illető ennek tükrében kezdte alakítani az életét - hiszen az ő hitrendszere erre az alapvető elvre épült. Mi lenne, ha kipróbálnád magad körül? Biztos vagyok benne, hoyg a negatív mintát már tesztelted (lásd fenti "ő is olyan, mint a többi" példa) - mi lenne, ha az ellenkezőjét is kipróbálnád? 

24f0edb1f351d42a187878c18517a883.jpg

4. Zorró-kör

Nem véletlenül olvashatsz annyit arról, hogy kellenek rövid-, közepes- és hosszú távú célok. Érdemes kipróbálni, hogy mi történik akkor, ha először kicsiben kezded, és az adott területen minden négyzetmétert kiaknázva ismered ki a saját képességeidet. Ha képes vagy a kisebb célokkal is foglalkozni, hamarabb szerzel sikerélményt, ráadásul úgy érzed majd, az irányítás a Te kezedben van. Ismerni fogod azt a világot, ami körbevesz, a képességeidről nem is beszélve. Ha úgy érzed, már biztosan állsz a lábadon, keress új kihívásokat, hagyd el a körödet, kísérletezz! Bármi történik, még mindig vissza tudsz térni oda, ahonnan elindultál.

".. képesek vagyunk összegyűjteni mindazt az erőforrást, tudást és önbizalmat, amellyel a kört később tágíthatjuk, és fokozatosan egyre nagyobb területet hódíthatunk meg. Don Diego sem úgy tanította az ifjú Alejandrót, hogy egyik napról a másikra váljék belőle villámkezű vívóbajnok. Zorro kicsiben kezdte, majd apránként hódított meg egy egyre táguló kört. Legendás sikere ezen alapult.”

 

 

5. 20 másodperces szabály

Shawn tökéletesen felvázolja az új szokások megbukásának okát. Tegyük fel futni szeretnél. Hiába tűzöl ki jutalmat a teljesítés esetére, pár nap múlva már azt sem fogod tudni, hol hagytad a futócipődet. A kudarc oka egyszerű: a 20 másodperces szabály. Minden olyan tevékenység, aminek az elvégzése több fáradtságba kerül, mint 20 másodperc, gyakran bukásra van ítélve, hiszen előbb választjuk a kevesebb fáradtságot igénylő tevékenységet, mint azt, ami bonyodalmakkal jár. Ha pl. túl sok TV-t nézel, egészen addig, amíg nem veszed ki belőle az elemet és dobod ki a kukába, semmi sem fog történni. De abban a pillanatban, hogy fáradtan hazaérsz, a távkapcsoló nem működik, otthon pedig nincs elem, előbb nyúlsz egy könyvhöz, minthogy lesétálj a boltba elemért. Lehet, hogy érdemes lenne ezzel az elvvel játszanod egy picit? :) Légy kreatív!

Shawn Achor - A boldogság mint versenyelőny